Mariager Sejlklub bygger servicebro med miljøstation

Mariager Lystbådehavn får en nye servicebro med en miljøstation og mastekran og havnebassinet uddybes, så større både kan lægge til.

Et storstilet projekt i Mariager lystbådehavn vil starte om kun en uge, hvis vejret tillader det. Projektet har en samlet pris på cirka 1,5 millioner kroner og skal efter planen være afsluttet den 3. april, hvor man normalt sætter de første både i søen.

De kommende servicebro bliver bygget i tilknytning til A-broen. Den bliver 16,5 meter lang og tre meter bred. Her placeres en miljøstation med en pumpe, der kan suge indholdet af bådenes holdingtank og affaldsvandtank over i kloaksystemet på land.

– Inden for en afstand af 12 sømil fra land, må man ikke bare hive i spjældet og tømme tankene ud i vandet. Så skal man ind i en havn og bruge en miljøstation, derfor er det vigtigt, at vi har en ordentlig miljøstation, forklarer formand for Mariager Sejlklub, Henrik Nygaard til Mariager Avis.

Den nye mastekran på servicebroen er elektronisk og kan fjernbetjenes. Den vil kunne håndtere master på 25 meter og en vægt på 500 kilo seks meter ud for det tilfælde, at det er en katamaran eller en meget bred båd. Den gamle kran kan tage master på max. 19 meter.

Den tredje større opgave her til vinter bliver at fjerne 2700 kubikmeter havnebund med en pram, som har en gravemaskine monteret. Når det er væk, vil der være bedre plads under kølen på de større både. Og da lystbådehavnen havde flere gæstesejlere og nye sejlere, der efterspurgte bådplads sidste sejlsæson, så vil forbedringerne formodentlig også matche investeringen.

Mariager Sejlklub selv skal betale 600.000 kroner af den samlede regning fordelt over de kommende ti år. Projektet støttes økonomisk desuden af Elro Fonden, Velux Fonden samt Svend Nielsen og Herdis Myginds Fond. Mariagerfjord Kommune medfinansierer den del, der vedrører den nye miljøstation.

Endelig sørger Tryg Fonden for en redningsstige med lamper på den nye servicebro samt yderligere et par steder på lystbådehavnens eksisterende broer. Lamperne drives af solceller, så der konstant vil være lys på redningsstigerne.
Kilde: Mariager Avis







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen