EYotY: Hallberg Rassy stiller med stærk båd

Hallberg Rassy har gennem årene været blandt de værfter, der har haft flest både med i konkurrencen om at blive European Yacht of the Year. Værftet har vundet et par gange, men vi skal en del år tilbage i tiden, i 2010 hvor HR vandt med 372'eren i Luxury Cruiser kategorien, og så i 2004, hvor HR 40 blev kåret i 12-15 meter klassen. Måske kan værfteT vinde sin tredje titel i år, hvor den nyeste 50 fods båd er repræsenteret. 
 
Gå en tur på en hvilken som helt marina og sandsynligheden for, at du støder på mindst én Hallberg Rassy er stor. 

Over årene har bådene forandret sig fra at minde om motorsejlere til at være fuldblodssejlbåde - en udviking som den nuværende ejer og direktør Magnus Rassy skal krediteres for. 

Men hvorfor det svenske værft ikke vundet flere titler, når bådene er velsejlende og populære? Det enkele svar er, at de har været oppe mod stærke modstandere. Det lidt mere nuancerede svar er, at bådene ofte bliver kategoriseret som luksus-cruisere, og at luksus er et ord der har forskellig betydning fra land til land i Europa, og dermed for den sammensatte 12 mand store jury, der bestemmer, hvem der vinder. Derudover har de svenske både ofte haft det samme udtryk udvendig og indvendig fra år til år - med andre ord er det som om synlige evolutionen går lidt langsommere hos Hallberg Rassy end hos konkurrenterne. Omvendt kan med ved at kigge på brugtbådsmarkedet konstatere, at købere gerne præmiere det konservative udtryk for gensalgspriserne for en Hallberg Rassy er altid i top. 
 
Brug den nyeste teknologi
Den nyeste Hallberg Rassy er i årets European Yacht of the Year, nomineret i Luxury Cruiser kategorien. Som det i en årrække har været tilfældet er båden betjent fra ratpedistalerne i cockpittet. Herfra har man med trykknapper fuld kontrol over alt fra faldspænding på storsejl og genua, over rulning af code- og forsejl til styring af for- og agter-thrusterne samt hovedmaskinen. Om læ er der meget plads og bådebyggerhåndværket er i top, ikke mindst det imponerede træarbejde. 
– Det handler om, at det skal være så komfortabelt som muligt at sejle og at være om bord på en Hallberg Rassy. Til det må man se på hvad teknologien tilbyde og tage det bedste af det man kan bruge med i udviklingen af de nye både, fortæller Magnus Rassy.
 
Fra to timer til 20 minutter
Et lille eksempel herpå er, at båden har induktionskomfur, i et i øvrigt virkeligt veldesignet pantry. Der er altså ikke gas om bord, fordi det kan udgøre en sikkerhedsrisiko og fordi det er besværligt at skulle finde flaskegas, når man er på vejen jorden rundt. 
– På denne båd har vi i forvejen et stort elforbrug til at drive spil, selvstyre, watermaker og hydraulikpumpen til de øvrige trimfunktioner. Men bådens batteribank er naturligvis litium-baterier som kan tage i mod meget strøm fra bådens generator. Det betyder, at ladetiden er reduceret fra 2 timer dagligt til 20 minutter daglig. Hvilket giver vores ejere komfort, når de er på farten, eller ligger i havn, fortæller Magnus Rassy. 

Du kan læse mere om Hallberg Rassy 50 og de øvrige nominerede både i European Yacht of the Year 2022 i vores kommende print-udgaver af Bådmagasinet.  

Galleri







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen