Når danskerne til sommer kan more sig med at sejle vandscooter – ikke at forveksle med jetski – ud for de danske kyster, så kan de sende en venlig tanke til Steen Pedersen fra Jet-Trade. Før årsskiftet fik han efter 15 års kamp Højesterets ord for, at det skal være lovligt at sejle vandscootere i danske farvande. <br />
”Jeg var utroligt glad for afgørelsen. Det har både økonomisk og tidsmæssigt været uhyre belastende for Jet-Trade at føre denne sag, hvor vi har engageret flere højt respekterede advokater og EU-eksperter,” fortæller Steen Pedersen.
Plads til alle på havet
En vandscooter kan sammenlignes med en mindre speedbåd. I modsætning til jetski er den beregnet for flere personer, og den behøver ikke plane for at sejle.
”Hvis bare man overholder søvejsreglerne og ikke støjer og sviner, bør der være plads til alle på havet. Vandscootere i dag støjer mindre og bruger mindre brændstof end speedbåde, og jeg har aldrig forstået, hvorfor de skulle forbydes. Det svarer til at sige, at motorcykler kun må bruges på en bestemt vejstrækning i Århus ... det gør man jo ikke,” konstaterer Steen Pedersen. ”At vandscootere i modsætning til jetski er CE-godkendt dokumenterer, at de lever op til strenge EU-krav,” tilføjer han.
Se vandscooterne på Fredericia Boat Show 2011
Med den juridiske sejr i bagagen glæder Steen Pedersen sig til blandt andet at kunne præsentere de seneste vandscootere fra canadiske SEA-DOO på Fredericia Boat Show 2011.
”Selvfølgelig er det en forretningsmæssig fordel for os, at vandscootere er blevet ’frikendt’. Men det principielle i sagen har sandelig også været det brændstof, der har fået os til at holde ud i så mange år,” påpeger Steen Pedersen.