Man køber ikke en Saga 315, hvis det er topfart, der står højest på ønskelisten. Men sætter man pris på sikre sejlegenskaber kombineret med en behagelig marchfart selv i dårligt vejr, er dette den rigtige båd. Den kan komme op i en topfart på omkring 20 knob, men cruiser allerbedst omkring 15 knob. Personligt oplevede jeg båden som mest behagelig mellem 13 og 15 knob. Så skærer den fint gennem bølgerne, støjniveauet bliver fornuftigt, og bådens bevægelser gør det behageligt at være om bord. Ved denne hastighed tåler båden mere end de fleste i tilsvarende størrelse. Og det er pointen med en halvplanende båd. I praksis betyder det, at man på fire timer med en fart på 13 knob tilbagelægger en distance på 52 sømil. Og det gør man på en usædvanlig behagelig måde samtidig med at brændstofforbruget bliver fornuftigt.
Når vi taler om ”ægte halvplanende båd” skal vi fortælle, hvad det betyder. Langsomtgående både - f.eks. snekker - kaldes deplacementbåde. De har en klar begrænsning i topfart - normalt omkring syv knob hvis der ikke er ændret på skroget. I den anden ende har man planende både - altså både som kommer op og plane med en markant planingstærskel. Her er ingen begrænsninger i, hvad man kan opnå af høj fart.
Problemet er, at en planende båd går tungt og laver mange hækbølger i fartområdet fra 10 knob og op til den begynder at plane - normalt fra 16-17 knob og op mod 20 knob. Med andre ord er det ikke økonomisk at sejle en planende båd i hastigheder fra ca. 10-20 knob. Meget sø med dertil højt brændstofforbrug får man ved hastigheder i plus/minus 15 knob.
En halvplanende båd har imidlertid sine bedste egenskaber netop i fartområdet plus/minus 15 knob. Her sejler den både økonomisk, behageligt og velbalanceret. Den har også gode egenskaber ved lavere fart, men har sin begrænsning, når farten begynder at komme op i nærheden af 20 knob eller mere. At udvikle et vellykket halvplanende skrog kræver meget af konstruktøren. Man må hele tiden tænke på korrekt vægtfordeling, den lange køl skal have den rigtige form og dybde, bærefladerne både i forskibet og agter skal være udformet, så båden sejler velbalanceret. Kan man få alt dette til at stemme, er det bare at vælge den rigtige motor - både når det gælder vægt og ydelse. Opfyldes alle krav har man et sødygtigt og behageligt skrog.
Netop som på Saga 315.
Vægtfordeling og design
Når alt er rigtigt udviklet fra producenten, kræver det også, at ejeren er opmærksom på vægtfordelingen i båden. Det kræver lidt mere omtanke, men så får man også mulighed for at sejle med den rigtige hastighed og kan forbedre egenskaberne ved hjælp af trimflaps. Sagt på en anden måde - det dummeste, man kan gøre med denne båd, er at ligge tæt på topfarten. Specielt med en letlastet båd.
Under vores prøvesejlads havde vi netop en letlastet båd med kun to mand om bord. Båden sejler fint op mod topfart, men den trives som sagt bedst ved 15 knob. At man så tilmed sidder inde i dækssalonen og styrer gør, at man får lyst til at tage båden ud på en rigtig lang tur. Og det er præcis, hvad mange ejere af 315’eren gør. Det er en båd, som kan lide at cruise over længere stræk.
Som nævnt har båden en stor dækssalon med en U-formet sofagruppe. Den forreste bænk har en smart vippeanordning, som gør, at man kan få passagerstolen vendt i fartretningen. Den er lige det mindste til to voksne, men en voksen og et barn sidder fint.
Udsynet fra dækssalonen er fint. Med store vinduesflader og godt udsyn agterover gennem glas/aluminiumsvæggen. Ventilation sikres gennem to tagluger og sidevinduer, som kan åbnes. Bag skipperstolen er et kompakt pantry med alt, man behøver. Inklusiv mange skuffer.
Agterdækket er selvlænsende med dør ud til badeplatformen. Der var udvendig styreposition i testbåden. Kombineret med et løst bord og et par stole får man en fin sofagruppe herude. Med kaleche over får man et ekstra tørt rum. Samtidig kan agterdækket blive helt ”tomt” og egner sig ganske udmærket til fiskeri.
Under dæk byder båden på en dobbeltkøje på skrå eller en V-køje helt fremme. I kahytten midtskibs er endnu en dobbeltkøje. Køjerne holder gode mål, men det kniber lidt ved selve indgangen til midterkahytten. Det separate toiletrum har godkendte mål og er let at holde rent. Der skal også nævnes garderobeskabe og gode ventilationsmuligheder i forkahytten. Som nævnt har båden et klassisk design. Det viser sig i indretningen. Her er meget træværk med traditionel lakoverflade og nøjagtige tilpasninger. Hele indretningen giver et solidt indtryk samtidig med, at den er lun og indbydende. På dørken er teaklaminat - let at holde rent.
Under agterdækket er der et stort stuverum, og båden har også en meget stor badeplatform med lejder. Pulpit og fortøjningsbeslag er af solide dimensioner. Man opdager flere detaljer, som vidner om, at båden er godt gennemarbejdet. Det gælder også de tekniske installationer, og alt virker professionelt og af høj håndværks-kvalitet.
Konklusionen bliver, at dette er en fin familiebåd, hvor fire kan tage på længere ferieture. Den vil være helt super, hvis man kun er to. Så har man en behagelig båd, der kan bruges det meste af året. Kan man lide at opleve ukendte kyster - gerne langt væk - er det en båd, som uden problemer er med på legen. Og den skræmmes ikke i havn, hvis der opstår bølger undervejs. Du kan helt sikkert stole på båden og bliver hurtigt tryg ved, at den er solid både i konstruktion og opbygning. Det har også noget med lang levetid og høj brugtbåds værdi af gøre. Men det opdager man først, den dag båden skal sælges - efter mange år og endnu flere sømil.
Længde/bredde: 12,00/3,90 m
Vægt: ca. 800 kg
Antal køjer/personer: 4/4-6 stk.
Standard motor: Volvo D4 225 hk
Motor testbåd: Volvo D6 260 hk
Vandtank/brændstoftank: ca. 600/ca. 1000 l
CE-kategori: B
Pris fra/testbåd: 1.176.000/1.485.000 kr.
Producent: Saga Boats AS, www.sagaboats.no
Importør: Princess Yachts Danmark, tlf. 70 26 84 84, www.princess-danmark.dk
+ Høj kvalitet
+ Sødygtigt skrog
+ Fremragende helårsbåd
- Gammeldags instrumentpanel
- Trang indgang til midterkahytten