Chaparral 215 Ssi, Maxum 2100 SC3, Monterey 214 FSC,

Chaparral 215 Ssi
Stor nok til overnatning for et par og med præcise styreegenskaber.

Som begynderbåd er den fin. Kort sagt - en god skipperstol, agterbænk, ryg til ryg-sæde og en lille barsektion med plads til en transportabel køleboks. Udgang til badeplatformen i styrbord side har løse hynder til bænken. Båden har en pæn kahyt, hvor der er lagt vægt på overnatningsmuligheder for et par. Højden under dæk er tilpas til, at man kan sidde oprejst. Lyse farver, dæksluge og to lysventiler i skrogsiden giver god rumfornemmelse i kahytten. Et plus er også, at kahytsdøren er bred og todelt.
Under dørken er stuverum til vandski og i agterspejlet et stort stuverum velegnet til f.eks. fendere. Opgang til fordækket er via gode trin. Faststøbte - altså er de der selv om kahytsdøren er åben.
I stævnen er pulpitten hel, hvilket gør det vanskeligt at komme om bord forfra.
Generelt er båden pæn at se på, har godt med udstyr og i forhold til størrelsen er der rimelig god plads om bord. Ud fra dette er det en fin begynderbåd til en fornuftig pris. Klamperne er nedfældelige, hvilket kan gøre fortøjning lidt besværlig, fordi de først skal trækkes ud. Samtidig kunne vi godt ønske os dem en tak større. Båden er udstyret med kompas, overskueligt instrumentpanel, kombilanterne fremme (rød/grøn) samt top- og agterlanterne på en løs stang agter. Et ekstra plus er, at instrumentpanelet er støbt i en grå farve - det eliminere i høj grad reflekser i frontvinduet. Man justere normalt stolen, så man kan se over vindspejlet.
Chaparral har sin egen patenterede V-bund. Den kaldes ”extended V-plane” og er med til at komme hurtigere op og plane, bedre balance, øget stabilitet og en mere præcis styring.
At amerikanske producenter generelt er gode til at lave skrog, ved vi, og i denne test klarer de amerikanske både sig godt. Men om den specielle bundfacon giver helt specielle fordele i forhold til andre, skal vi være forsigtige med at udtale os om. Båden sejler helt fint, planer hurtigt og virker harmonisk i hele sin opførsel. At man så tilmed får lidt ekstra volumen i skroget er jo heller ikke at foragte.
Konklusionen bliver nok en gang, at dette er en fin begynderbåd med fornuftige løsninger, plads til en normal familie og med stabile egenskaber. Men igen - skal man være mange om bord er en båd på 23-24 fod at foretrække.

Længde/bredde: 6,71/2,51 m
Vægt m. motor: 1588 kg
Motor testbåd, Volvo Penta 5,0 GXI MPI: 270 hk
CE-kategori: C
Maks. antal personer: 8 stk.
Antal køjer: 2 stk.
Vand-/brændstoftank: 11/212 l
Pris fra m. motor: 337.204 kr.
Pris testbåd: 395.990 kr.
Producent: Chaparral
Importør: Siim Båd & Motor, tlf. 86 10 15 00
www.siim.dk

+ Lys kahyt
+ Ordentlig indretning
+ Stor kahytsdør

- Hel pulpit
- Besværlig placering af køleboks
- Lidt for små klamper

Maxum 2100 SC3
Et højt forskib giver god plads i kahytten til overnatning.

Det er i højden, den overhaler konkurrenterne. For fordækket har - i lighed med 2400-modellen - en design-form, som både giver et lidt sporty udseende og lidt mere volumen i kahytten. 2100 er selvfølgelig betydelig mindre end storesøsteren 2400, men har mange af de samme gode fordele. Ren og ryddelig dørplads samt en kahyt man faktisk kan bruge til overnatning. Totalt set har båden mange fællestræk med flere af de andre amerikanske modeller i testen. Den har nogle plusser og nogle minusser. For eksempel sidder den mobile køleboks let tilgængeligt i et åbent rum i den lille barsektion.
Båden har to gode GT-stole og mange siddepladser på agterbænken. Her er også udgang til den forholdsvis store badeplatform, og gangzonen bliver ubesværet, når de ekstra hynder på bænken fjernes. Med bordet på plads får man en lille, men hyggelig sofagruppe, hvor der kan rigges en solmadras til. Bordet kunne dog godt have været lidt større. Der findes et stort stuverum i agterspejlet og under dørken et rum til vandski. Instrumentpanelet er overskueligt og godt udformet. Men de små kontakter nede under rattet er vanskelige at se. Så det gælder om at finde ud af, hvor den ønskede kontakt sidder.
På minussiden nævner vi, at trinene til fordækket sidder i skydedøren, og de måtte gerne have været lidt dybere. Generelt er der god plads både ude og inde i forhold til størrelsen, det vil sige man får meget båd for pengene. Båden kommer fint op og plane, sejler sikkert og harmonisk. I kraftig vind mærker man, at den har et forholdsvis højt forskib - den føles mere livlig end f.eks. de lavere modeller, Sea Ray 220 og Monterey 214. Men man får altså mere volumen i kahytten.
Styringen er præcis - kun i kraftige sving fra høj fart kan man provokere båden til at kaste agterenden ud.
Båden har altså mange af de samme egenskaber som storesøsteren, men som nævnt mindre plads til en fornuftigere pris. En god begynderbåd!

Længde/bredde: 6,87/2,51 m
Vægt m. motor: 1673 kg
Motor testbåd: 260 hk
CE-kategori: C
Maks. antal personer: 8 stk.
Antal køjer: 2 stk.
Vand-/brændstoftank: 40/208 l
Pris fra m. motor, Mercruiser 4,3 MPI: 319.900 kr.
Pris testbåd, Mercruiser 5,0 MPI: 355.000 kr.
Producent: Brunswick
Importør: Engstrøm Marine, tlf. 32 64 20 00
Forhandler: Havnens Marine Service, tlf. 62 20 21 40

+ God plads
+ Fornuftig indretning
+ To gode stole

- Trappe i skydedøren
- For små fortøjningsbeslag
- Uoverskuelige kontakter under rattet

Monterey 214 FSC
En imponerende finish, en anderledes flot farve og en skinnende båd giver indtryk af kvalitet.

Vi har gennem tiderne testet mange Monterey-både, og igen bliver vi imponeret over finishen på glasfiberarbejdet. Båden skinner rent ud sagt, og ser man nærmere efter, finder man både små og store detaljer, som er støbt ind i dækket. Det vidner om, at man rigtig har styr på produktudviklingen. Også når det gælder finish på indretningen og tekniske detaljer scorer båden point, og man sidder tilbage med indtrykket af en kvalitetsbåd.
At testbåden ydermere lyser op i havnen med sin dybrøde skrogside og kaleche, bør vække til eftertanke hos købere og forhandlere: En båd kan virke mere tiltalende når man kan få andre farver end hvid og mørkeblå. Og på Monterey kan man vælge mellem flere skrogfarver - præcis som hos de fleste amerikanske producenter. Købere har hver deres smag - akkurat som når man vælger farve på sin bil.
Båden har en typisk høj og besværlig amerikansk kaleche med mange løse stykker. Det tager tid at sætte den op, og selv om der er fin højde under kalechen, virker den for høj og voldsom. I de fleste tilfælde vil man kun anvende havnekalechen.
Båden er forholdsvis lav i fribordet. Det mærkes ved, at tyngdepunktet er lavt, og båden sejler derfor godt uden at løfte stævnen mærkbart. Generelt har båden trygge og sikre sejlegenskaber, men det er mere en cruiser i forhold til de mest sporty i testen. Taler man kun om sejlegenskaber, er det Sea Ray 220 og Bayliner 212, der imponerer mest i sporty egenskaber. Det, som ødelægger lidt for testbåden, er, at den har et normalt drev med en almindelig propel - altså ikke Duoprop. Resultatet er, at den kaviterer en del i sving, og man skal være varsom med at tilte drevet for langt ud. Selv om båden vil blive lidt dyrere, bør man vurdere, om man skal vælge et drev med Duoprop. Det vil give bedre egenskaber.
Når det gælder indretning, hynder, polstring og siddepladser i cockpittet, er båden godkendt. Der er rimelig god plads i båden, vel og mærke udvendigt. For i kahytten skiller båden sig ud. Toilettets optager meget plads, og det på bekostning af køjerne. O.k. - i en båd som denne overnatter man ikke så meget. Og så er arrangementet i kahytten fint nok, men sammenlignet med de andre i testen kommer den dårligst ud med hensyn til køjer og overnatningsplads. Her er kahytten mest et stuverum med plads til omklædning.

Længde/bredde: 6,90/2,60 m
Vægt m. motor: 1750 kg
Motor testbåd, diesel: 190 hk
CE-kategori: B
Maks. antal personer: 6 stk.
Antal køjer: 2 stk.
Brændstoftank: 208 l
Pris fra med motor: 324.000 kr.
Pris testbåd: 484.000 kr.
Producent: Monterey
Importør: Gnisten Marine, tlf. 62 21 49 21, www.gnistenmarine.dk

+ Flot finish
+ God kvalitet
+ Lækker skrogfarve

- Køjer
- Høj kaleche
- Kaviterer en del







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen