Ryds 18 DC med MerCruiser 3.0 – 135 hk

Med en længde på 5,76 m og en bredde på 2,17 m, taler vi om et ganske slankt skrog. Ryds 18 DC glider direkte ind i konkurrencen med Uttern 55 og Yamarin 590 – plus en del amerikanere. Med MerCruisers 3 liters karburator-motor på 135 hk havner topfarten på 36,5 knob og det er godt. En af fordelene er, at den kan fås med benzin eller diesel indenbordsmotor (MerCruiser 1,7 liter). Med benzinmotor bliver farten ved 3800 omdrejn. 26,5 knob og forbruget på 24,1 l/tim. eller 0,9 l/sømil. Det er ikke afskrækkende og derfor bør man vurdere om investering i dieselmotor er nødvendig. Også fordi støjniveauet øges og motoreffekten bliver lavere.
Indretningen følger det sædvanlige mønster. En
agterbænk med plads til tre voksne, en passager- og en førerstol med GT-form, der kan vendes bagud og danne sofagruppe med et løst bord. Gode siddepladser til fem og en okay sofagruppe i havn. Pæne, sorte hynder og teakbelagt dørk (ekstraudstyr) hæver niveauet. Kalechen ligger i et separat rum bag agterbænken og er nem at sætte op. Der er intet sidedæk – en trappe med fine, teakbelagte trin sikrer adgang til fordækket gennem et oplukkeligt vindue i vindspejlet. På hver side af fordækket er en lav, men solid pulpit. En speciel detalje er, at sidelanternen (kombilanterne) er monteret under fenderlisten foran i stævnen. Der blænder den ikke skipperen, men man skal huske placeringen før man lægger stævnen til molen!
Ryds 18 DC har gode siddepladser, håndtag til passageren og en velfungerende ergonomisk førerplads. Instrumentpanelet er moderne og har plads til integreret kortplotter/GPS. Fint placerede instrumenter, kopholdere og et nedfældet rum til småting, dog uden låg. Vindspejlet er afrundet og moderne, men lige det laveste. Hvilket ikke giver det bedste udsyn – man vælger normalt at se over. Et kompas er monteret direkte i skipperens sigtelinje. Under fordækket er en lille kahyt med en V-køje. En nødovernatning kan gå an, men flere overnatninger kan kunne lade sig gøre hvis man har adgang til de nødvendige faciliteter i nærheden. En ventil i dækket sørger for ventilation og udluftning.
Ryds har indset, at dagens sejlere kræver en større grad af komfort og at kahytten under dæk helt sikkert vil blive brugt som stuverum 98% af tiden. Kahytten lukkes med et stykke kalechestof – der er ingen fast dør. Det opfatter vi som et minus – det er umuligt at aflåse kahytten på en forsvarlig måde. Badeplatform med badelejder er ekstraudstyr. På agterdækket er en stor luge med adgang til motoren. Praktisk og enkelt – man behøver ikke flytte rundt på agterbænken for at komme til motoren for rutinemæssige tjek. På hver side af motorrumslugen er praktiske stuverum.

En ”familieracer”
Det første vi lægger mærke til ude på vandet er at båden virker kompakt og velbygget. Det har tæt sammenhæng med vakuumstøbningen af skrogene som sikrer en homogen og jævn kvalitet. Den enkle indretning uden løse dele giver et fordelagtigt helhedsindtryk.
Vi får stille og roligt båden op at plane. 135 hk virker tilpas friskt til denne båd. Den planer fint og harmonisk, svarer som den skal på tiltning af drevet og går overraskende godt i modsø på 40-50 cm. Efterhånden som vi lærer båden af kende, lægger vi den i endnu skarpere sving uden den store dramatik. Vi sejler ud i større og længere bølger – nu begynder det sjove! I den mest positive betydning. Vi fortsætter, trimmer stævnen ned nogle grader og oplever at skroget er helt med på legen. Det bliver både sportigt og morsomt – et øjeblik efter er vi et med båden og den ser ud til at kunne lide det lige så godt som vi. Den sejles hårdt med lange svæv og bløde landinger som en rigtig racer. Klart godkendt!
Som udgangspunkt er det en fem sæders familiebåd med overnatningsmuligheder. Den giver fin komfort til fem i fart og en behagelig sofagruppe til fire-fem i havn. Men overraskelsen ligger i det meget velsejlende skrog som er villigt til at være med på sjov langt ud over det forsvarlige med familien om bord. Derfor kalder vi den en ”familieracer”. Tages der hensyn til, at det kun er en 18 fods båd til en fornuftig pris, kan vi konkludere, at Ryds har udviklet en fin båd med et skrog, som gør den til en lille ”ulv i fåreklæder” – uden at det på nogen måde er negativt ment. Den hævder sig godt i klassen og er en værdig udfordrer til konkurrenterne.


Længde: 5,76 m
Bredde: 2,17 m
Vægt: ca. 970 kg
Brændstoftank: 90 l
Motor: MerCruiser 3.0 l – 135 hk
Maks. antal personer: 6 stk.
Pris testbåd: 309.900 kr.
Pris fra: 276.900 kr.
Producent: Ryds Båtar, Sverige
Forhandler: Holbæk Bådcenter A/S, tlf. 59 43 51 17
Bøges Trailer & Både, tlf. 75 58 58 11
Vestfyns Bådcenter, tlf. 64 42 16 76
Risbjerg Marine, tlf. 87 20 60 08
Loch Marine, tlf. 74 75 22 33

+ Fint skrog
+ Kompakt bygget
+ Hyggelig indretning

- Teak er ekstra
- Stof som kahytsdør
- Lidt lavt vindspejl







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen