Lad os slå fast at støjniveauet kunne have været lavere. Det kan langt hen ad vejen løses ved at lægge ekstra isolering i båden. Mere overraskende er det at båden ikke er helt så let at trimme med denne motor. Den finder ikke helt den perfekte balance. Trimmes lidt for meget, lægger den sig på forskibet. Og trimmes lidt for meget den anden vej rammer de små bølger forkert på bunden og chinen. For at sige det som det er - motorkombinationen får ikke skrogets gode egenskaber frem. Vi kan kun ane at de er der - sådan som vi blev imponeret over de sportige egenskaber på de mindre modeller.
Det er på helt andre punkter 645-modellen vinder point. Designet er gennemarbejdet og ser godt ud. Cockpittet er trukket helt ud i siden og der er kun opgang til dækket gennem vindspejlet. Resultatet er god plads under dæk og i cockpittet. Totalt set fremstår båden som meget stor i forhold til de fleste konkurrenter på samme længde. At design er højt prioriteret ses på detaljerne bl.a. integreret docking-lys i fordækket, pænt udformet instrumentpanel og en elegant badeplatform.
Skipper og navigatør kan hygge sig i to gedigne stole og agter er en U-formet sofagruppe med plads til hele familien. Under bænken i styrbord side er køleboksen.Hynden i bagbord hjørne fjernes for at lette adgangen til badeplatformen. Dørken har tæppe med trykknapper.
Så langt giver vi plus til designerne, men moderne design har også sine ulemper. Badeplatformen ser gedigen ud ved første øjekast, men den er udformet således at meget plads i længderetningen går til spilde. Der er en lille hynde hvor man normalt finder en solmadras. Hynden på denne båd er dog kun til pynt. Solseng kan arrangeres med cockpittets agterbænk.
Instrumentpanelet er lækkert, men man har ikke fået integreret GPS/kortskærm. Den skal placeres på siden i en eftermonteret bøjle.
Adgang til motoren er lidt besværlig og der skal løftes hynder for at komme til. I motorrummet sidder Volvos turbodiesel - ganske kompakt monteret.
Kahytten har overraskende meget plads. Fremme er en V-køje med toilet under midterhynden, og korte bænke foran køjen. God siddehøjde og et klart plus at døren kan åbnes meget - det giver en god fornemmelse af plads. Fine polstringer, men der er benyttet mørke stoffer i båden. Det giver et lidt mørkt indtryk og noget af den gode fornemmelse af plads forsvinder. Her ville vi have valgt en af de andre farvekombinationer producenten tilbyder.
Af en daycruiser på under 6,5 meter at være, giver vi et klart plus for stor volumen både inde og ude - selv om designet af agterskibet stjæler meget plads.
Smag og behag - designet og detaljerne vil sikkert falde i smag hos mange. Man får en veludstyret og anvendelig familiebåd til flotte sommerdage. Og kahytten er stor nok til weekendture for et par. Tager man til sidst en fordelagtig pris med i billedet, er der meget positivt ved 645-modellen. Men - vi føler os helt sikre på at båden vil blive mere harmonisk og behageligere med en benzinmotor. Og derfor ser vi ingen grund til at betale ekstra for en motor som langt hen ad vejen fjerner en del af bådens positive egenskaber. For god ordens skyld skal nævnes at de fleste Campion-modeller, der leveres i Danmark er med benzinmotor.
Længde: 7,04 m
Bredde: 2,59 m
Motor, Volvo Penta D3 diesel: 160 hk
Topfart: 30 knob
Vægt: 1682 kg
Brændstoftank: 213 l
Køjepladser: 2-3 stk.
CE-kategori: B
Pris fra: 392.000 kr.
Pris testbåd: 510.000 kr.
Producent: Campion Marine Inc. Canada B.C.
Importør: Leif Larsen Marine A/S, tlf. 62 22 89 11, www.leiflarsenmarine.dk
- Rummelig daycruiser
- Elegante designdetaljer
- Flot udstyret
- Små trin til fordæk
- Højt støjniveau med diesel
- Benzinmotor et bedre valg