Det er egentlig båden vi skal koncentrere os om og i forhold til Merry Fisher-modellerne har Leader fået et langt mere sportigt skrog med en ordentlig V-bund. Det giver gode sejlegenskaber og båden kan sejles forholdsvis råt i sø. Samtidig er den temmelig bred og det giver en høj stabilitet ved stilleliggende og sikre egenskaber under normale forhold.
Båden har også fået et mere moderne design og indretningen virker lidt mere eksklusiv. Samtidig er der først og fremmest lagt stor vægt på det enkle og funktionelle. Skal man lave en enkel indretning, skal man vide hvordan ting skal udformes. Først da bliver det funktionelt. Men Jeanneaus udviklingsteam ved nøjagtig hvordan det skal gøres og det imponerer. Du kan faktisk bliver lidt snydt, for indretningen ser lidt spartansk ud, men når du begynder at bruge båden og går den nærmere efter i sømmene, vil du opdage at der er mange smarte detaljer og løsninger, som er med til at gøre den funktionel på bedste franske maner.
Skipperstolen er f.eks. i et let materiale, men god at sidde i. Instrumenterne sidder direkte i sigtelinjen - lige hvor de skal. Agterbænken kan tilpasses forskellige brugsområder og det hele fungerer. Med meget plast i cockpittet er båden let at holde ren. Her skal bare spules efter fisketuren. Håndlister, beslag og badelejder er hvor de skal være.
Båden er mest komfortabel at sejle siddende. Når man står giver vindspejlet kun lidt beskyttelse og motorkontrollen sidder lidt for langt bagover.
I kahytten er der overraskende megen volumen og to kan faktisk have det ganske behageligt en weekend. Alt er pænt polstret. Enkelt og overskueligt.
Jeanneau har mange modeller - både sejl- og motorbåde. På motorbådssiden har der været en rivende udvikling de seneste år. Fra mindre modeller og op til store flybridgebåde. Det er helt tydeligt at producenten har sat sig som mål at tage større markedsandele på motorbåde og det tror vi man vil kunne. Konceptet er selvfølgelig gennemtænkte både til konkurrence-dygtige priser.
Det herlige med den nye Leader og Cap Camerat-serien er netop at bådene holder en enkel form i forhold til konkurrenterne. Og den sejeste model vi hidtil har sejlet er Cap Camerat 925 WA med dobbelt 250 hk V6-motorer. Denne båd har et supermoderne skrog med en dyb V-bund og kraftige bundlister. I krap og stor sø sejler den helt utroligt …
På vor testbåd kan vi konstatere at egenskaberne til søs havner i kategorien ”gode”, men når vi kommer ind i havnen og skal lægge til opstår et noget uvant problem. Som bekendt er det fint at have motorkræfter når der skal bakkes. Den nye Suzuki-motor på 175 friske heste går imidlertid så stille i tomgang at vi først tror vi har fået motorstop. Et blik på omdrejningstælleren fortæller imidlertid at motoren er i gang, men for at være helt sikker må vi lige kigge bagud og sikre os at strålen fra kølevandet er der. Så alt er i orden og vi kan trygt gå ind til broen og fortøje. Det er det bedste bevis på, at moderne udenbordsmotorer er blevet så lydløse ved tomgang at de vanskeligt kan høres når der ellers er lidt støj eller vind i havnen. Godt for miljøet, men lidt stressende for skipperen …
Jeanneau 625 er en spændende båd hvis man ønsker praktiske brugsegenskaber frem for overdreven luksus.
Den er stor nok til familieture, dykning og fiskeri.
Kahytten er stor nok til behagelig overnatning for to uden man får klaustrofobiske tendenser.
Med 175 hk på hækken har båden rigelig med kræfter - både til høj topfart, cruising og kvik planing selv med meget last. Den er heller ikke større end at den fint kan trailes bag en mellemstor familiebil. At den er godkendt til motorer op til 200 hk fortæller at båden har et solidt skrog, som tåler mere end vi udsatte båden for.
Jeanneau Leader 625
Længde/bredde: 6,23/2,48 m
Vægt: 1392 kg
Brændstoftank: 135 l
CE-kategori: C6
Maks. motor: 200 hk
Pris testbåd: Suzuki 4-takt 175 hk 356.310 kr.
Priser fra: 210.000 kr.
Producent: Chantie Jeanneau, Frankrig
Importør: Johs. Thornam AS tlf. 44 34 20 40
www.thornam.dk