Det er mange år siden Coronet-bådene blev produceret, men nu er der gang i dem igen og yderligere to modeller kommer i løbet af kort tid. En 28 fods flybridgebåd og en større 35 fods DC-model.
Fra starten i 1951 kom der fart på Coronet - startet af Ole Botved. USA var et vigtigt marked i begyndelsen, men det tog ikke mange år før man havde et forhandlernet over hele verden. Da det var mest hektisk blev der bygget en Coronet 21 pr. dag. Gennemført kvalitet og sødygtigt skrog var opskriften til succes. Og det hele gik bare en vej - indtil oliekrisen kom i 1970’erne. Så gik det - for at sige det kort - meget hurtigt den anden vej. For både Coronet og de fleste andre producenter af motorkrævne både.
Nu genopstår Coronet. 240 DC’eren har samme skrog som tidligere, men dæk og indretning er ny. Båden leveres i to varianter - en beregnet til dagsture og en til weekendture. Begge modeller henvender sig til familier som ønsker en sikker og velbygget båd med rigtig meget plads. Og det har den. Takket være en gennemtænkt indretning og nogle små detaljer, kan man faktisk få indtryk af at båden er større.
Indretningen
Kahytten adskilles med en stor skydedør som kan åbnes i to trin. Det giver god rumfornemmelse og god kommunikation i båden. Under dæk er en stor V-gruppe med siddeplads til 4-5 personer. Højden op til dæk er helt ok og der er en kraftig luge i dækket. Konverteret til en køje er der god plads til to voksne plus et barn. Bordet kan bruges både inde og ude.
Cockpittet er meget stort og med god plads. Vi snakker trods alt om en båd på 24 fod! Lyse farver og et rent dørkareal giver god pladsfornemmelse. Agterbænken er komfortabel og kan ændres til en stor solseng. Ved førerpladsen er der komplet instrumentering og man sidder godt i skipperstolen. Her sidder man i perfekt højde med udsyn lige over vindspejlet mens fartvinden blæser henover. Herved øges sikkerheden, for godt udsyn er påkrævet når man skal cruise med høj gennemsnitshastighed. Af vigtige detaljer kan nævnes plads til søkort, kompas og teakdørk.
En moderne targabøjle er her også. Der er et højt niveau på indretningen og alt virker godt sammenskruet - uden skramlelyde. Testbåden har røde stafferinger på siderne - vi er ikke helt sikker på om det er det pæneste vi har set. Vil du have båden i en anden farve eller med en anden dekoration, så kan det godt lade sig gøre, bådene bygges helt efter kundens ønske. Heldigvis har man ikke støbt båden i den gamle lysegrønne Coronet-farve - den hører vist mest hjemme i historien.
Egenskaberne
Det var med stor spænding vi startede prøvesejladsen af Coronet’en. Ville den ligne den klassiske 24 fods eller var designet ændret? Som nævnt - nyt design, men alligevel holdt i en forsigtig moderne stil. Om det er for moderne for de ægte Coronet-entusiaster er van-skeligt at sige, men med navnet ”Coronet” er der ikke tvivl om at båden vil appellere til dem, som ønsker en velbygget båd med et velkendt navn. Skroget er det samme med sine velprøvede egenskaber. Det betyder, at båden hurtigt kommer op og plane uden nogen nævneværdig planingstærskel. I sving opfører den sig sikkert og sejler gennem skarpe sving uden dramatik. Den suser over hæksøer meget behageligt, men ud fra gammel erfaring med de tidligere Coronet-modeller på 24 fod (skroget blev benyttet til flere modeller) ved vi at det er i større bølger og under barske forhold at skroget viser sig fra sin stærkeste side.
Med Volvo Penta turbodiesel får båden god topfart og støjniveauet er tåleligt. Alt det der forventes at være i en up-to-date daycruiser er her og det bliver spændende at se hvordan markedet tager imod klassikeren i ny uniform. Selv om Coronet er et navn med både historie og statur, er der et nyt fænomen: Markedet bliver skrappere og i dag er der rigtig mange konkurrenter.
For mange slår hjertet lidt for hurtigt når navnet Coronet nævnes og vi hører til den kategori. Vi ser derfor frem til at prøve nogle at de større modeller når de søsættes. For det var faktisk på de større modeller - specielt 27 fods båden og den lækre 32 fods - at dansk indretning og ægte håndværk virkelig kom til sin ret i forhold til konkurrenterne.
Coronet 240 DC
Længde/bredde: 7,20/2,44 m
Vægt: 1990 kg
Motor: 225 hk
Topfart: 42 knob
Vand-/brændstoftank: 45/245 l
Køjer: 2-3 stk.
CE-kategori: C
Pris fra/pris testbåd: 795.000/850.000 kr.
Producent: Tuco Yacht Værft ApS, tlf. 70 20 38 98,
www.tuco.dk