Mawelo 570

Under den store HT-test i Skovshoved Havn sejlede vi bl.a. Mawelo 570, som vi tidligere har præsenteret i Bådmagasinet nr. 6/2003. Vi kan fastslå at der endnu ikke er kommet nogen anden producent med så smarte løsninger som danske Mawelo. Det mest overraskende ved denne båd er, at hele dækket kan løftes af. Og vips har man en åben båd. Dækket vejer kun 50 kg og kan løftes af en mand. Bortset fra hvis der er lidt vind, så er det nødvendigt at være to eller tre. For det lette dæk har et stort vindfang.
Nu er det næppe sådan at man løfter dækket af og lægger det på broen. Den beslutning tager man hjemmefra mens båden står på traileren. Skinner solen kan dækket lægges i garagen eller for den sags skyld på græsplænen før man kører til havnen. Som åben båd konkurrerer Mawelo fuldt på højde med andre skærgårdsjeeps. Den planer let og sejler godt - kun i skarpe sving har den en tendens til at kavitere.
Med dækket på plads giver båden en betydelig bedre beskyttelse - specielt når solen går ned eller når regn, vind og kulde sætter ind. Med kalechen slået op sidder man lunt og tørt også på regnfulde dage. Mest imponerende er alligevel dækkets meget lave vægt og den nemme montering. Med nogle få beslag og fem minutters arbejde, er dækket taget af eller sat på igen.
Vi er også imponeret over hvor stiv båden mærkes med dækket på plads. Der er minimalt med vibrationer og ingen skramlelyde. Med andre ord har man løst opgaven godt og mest forundret er vi over, at Mawelo ikke har fået konkurrence fra nogle af de andre producenter. For ideen er god og giver kunden to både i en.
Siden vi sejlede båden første gang er skroget videreudviklet og blevet mere stabilt under alle forhold. Der er kommet nye skålformede sæder med højdejustering. Nye tonede vindspejle efter eget valg og båden fås også i en udgave med sort fribord og beige overdel/innerliner og sorttonede ruder. Udover disse ændringer er der udviklet en racerversion af Mawelo 579, monteret med Suzukis nye 250 hk 4-takter med en topfart på over 100 km/t.
Man kan forny sig ved kun at købe et nyt dæk. Endnu mere spændende bliver konceptet med den nye hardtop, der har gjort båden mere rummelig og velegnet til fisketur med begrænset overnatningsmuligheder. Man skal ikke
udskifte hele båden - skrog, motor og anden teknik beholdes. Det bliver straks mere spændende at ”købe en ny båd” - for hvem bemærker at kun dækket/overbygningen er skiftet ud?
Generelt har Mawelo 570 jævne sejlegenskaber, flot finish på støbearbejdet og en praktisk indretning. Indtil andre kommer med et lignende koncept, udråber vi Mawelo 570 til den smarteste båd på markedet.

  • Maksimal fleksibilitet
  • Nem montering
  • Kan fornys for rimelige penge

  • Hvor skal man lægge dækket?
  • Tager tid før fordelene forstås
  • Indretningen skal passe begge løsninger

    Længde/bredde: 5,65/2,18 m
    Vægt: med og uden hardtop 620/570 kg
    Motor: 50 - 150 hk
    Pris, standardbåd: 109.469 kr.
    Pris, hardtop: 18.594 kr.
    Forhandler: Mawelo Comfort Både, tlf. 75 56 69 99.






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen