Funktionalitet er sat i højsæde og båden
er så forskellig fra almindelige fritidsbåde som man kan komme. Ikke en eneste overflødig detalje er at finde om bord. Derfor skal man lede forgæves efter teak, mahogni eller støbte plastdetaljer med afrundede former. Båden er baseret på værftets ”Concept-skrog” - benyttet til en lang række specialbåde mellem 6 og 7,6 meter. Aluminium er konsekvent benyttet hele vejen - på skrog, overbygning, dørk, indretning og detaljer. Brugsområdet er klart defineret: Her skal turister fragtes til og fra større krydstogtsskibe. Dykkersafarier og forskellige turistture langs de grønlandske kyster står også på menuen. Det samme gør barskt brug, hvor man ikke er så nøje med at fendre båden af efter alle kunstens regler eller man kan komme ud for at sejle i is eller lægge til hvor der ikke er kaj. Netop derfor er aluminium et perfekt valg. Og det er 100% gennemført.
Forude er et lille styrehus uden agterskot, agterdækket er stort og i resten af bådens længde. Sæderne er også lavet i aluminium med enkle ryg- og sædehynder i skumgummi med skaibetræk. Langt fra luksuriøst, men komfortabelt nok. Over det store agterdæk kan der trækkes en stor kaleche for at give beskyttelse mod kolde vinde eller regnbyger. Der er en port i skibssiden - perfekt når dykkerne skal i vandet. Håndlister og greb sidder hvor det er naturligt. Lige som alle andre detaljer. For selv om man bygger en brugsbåd og kan svejse en håndliste hvor der er brug for den eller gøre det undervejs, er det ikke så enkelt. Alt skal planlægges og gøres rigtigt med det samme. Efter hvad vi kan vurdere, har værftet i Svendborg gennemtænkt det grundigt. Selv om båden er i frækt aluminium, er den bygget professionelt med gennemførte detaljer.
Båden er et flot bevis på hvordan værftet skræddersyr både til hver enkelt kunde. Har du en speciel idé til en båd eller et specielt behov, kan du komme med dine ønsker til dette værft. Det er netop hvad der blev gjort da behovet for en turistbåd til Grønland skulle anskaffes.
Aluminium er stærkt og har en lav vægt. Det giver en robust båd som kan tage stor nyttelast og opnå en god marchfart samtidig med at brændstofforbruget holdes på et fornuftig niveau. En tur-eller familiebåd er den langt fra, men for skipperen på Grønland er dette båden han har behov for i sit daglige arbejde. Det er også en ekstra sikkerhed at vide at båden tåler mere end de fleste og er let at vedligeholde.
I motorrummet er en Volvo Penta turbodiesel. Det giver en topfart på langt over 30 knob, men langt vigtigere er marchfarten selv med fuldlastet båd. Nu er det ikke almindeligt, at vi prøvesejler rene arbejdsbåde, og skal vi kritisere en ting ved båden, må det være det høje støjniveau fra motoren. Resten af båden kan vi bare beskrive som gennemført og perfekt til sit brug. Enkel. Praktisk. Nærmest vedligeholdelsesfri og bygget i et materiale som tåler en hårdhændet behandling og barsk brug.
Den vil helt sikkert få et barsk liv oppe på Grønland.
Længde/bredde: 7,10/2,55 m
Dybgang: 0,35/0,75 m
Vægt: 2200 kg
Brændstoftank: 200 l
Maks. ant. passagerer: 9
Motor: 200 hk
Volvo Penta AD 41 diesel - Duoprop
Topfart: 33 knob
CE-kategori: B
Producent: Svendborg Yacht Værft A/S,
tlf. 62 20 11 61,