Linjerne er klart klassisk inspireret og med en god solbadeplatform over motorrummet agter får den en endda meget attraktiv og klassisk form. Skroget er vinrødt kombineret med en grøn farve agter og over fenderlisten. Kalechen er i samme grønne farve og på vandet ser det faktisk ret godt ud selvom farvekombinationen er usædvanlig. Med hynder og sæder i en cremegul farve er båden tiltalende, som den ligger klar ved broen. Det som overrasker allermest er den blanke overflade og de mange elegante detaljer. Fra vindspejlet til pænt teaklaminat på dørken.
Producenten har her skabt en lille, men klassisk båd i moderne materialer. Vi sidder med en karakteristik på tungen: ”En lille perle”!
Instrumenterne er samlet foran skipperen og pænt placeret i en aluminiumsplade. Skipperstolen er god at sidde i og placeret til bagbord med motorkontrollen midt i båden. Det elegante trærat fungerer godt - vel at mærke for siddende stilling. Det virker heller ikke naturligt at stå op og styre. Sofaen bag skipperstolen er L-formet - fra bag og frem til vindspejlet i styrbord side. Her er plads til 4-5 passagerer. Solbadeplatformen over motorrummet er ikke stor, men en til to personer kan godt nyde solen her så længe båden ligger for anker.
Vi snakker ikke om nogen stor båd - den måler 5,82 meter og 6,40 meter med badeplatform. Bredden er på 2,32 meter, men båden bliver noget smallere agterud. Det er en kompakt båd til dagsture, og med kalechen oppe sidder man også godt beskyttet mod regnen.
Båden er meget charmerende. Fakta er, at den ikke er stor, men så er prisen også overkommelig - 279.900 kr. med en Mercruiser V6 benzinmotor på 190 hk eller 319.990 kr. med Mercruisers lille diesel på 1,7 liter og 115 hk. Samtidig er det en fordel at båden kan trailes.
Man køber næppe en båd som denne for at ræse rundt eller for at fiske og dykke. Ørnvik Classic 20 køber man for at cruise behageligt rundt i en båd med stil. Vil man have noget mere almindeligt, bør man vælge en skærgårdsjeep og skal det være mere sporty så er der f.eks. Chris Crafts 21 fods båd.
Classic 20 har sin helt specielle stil og appellerer til en speciel målgruppe. En lille, lækker båd med klassisk snit og elegante detaljer - uden at den koster en bondegård. Og her tror vi faktisk at man rammer plet. Vi ser helt klart for os dem som prioriterer at cruise behageligt rundt, hygge sig med lidt kaffe og mad i havnen og tage en svømmetur ud for stranden. Når turen er slut, kan man traile båden med hjem og næste dag være klar til en ny havn. Alt indenfor økonomiske fornuftige rammer.
Behagelig sejlads
Man kan sagtens sejle stærkt hvis det er det man vil. Man sidder fint ved førerpladsen, accelerationen er i orden og båden tackler sving uden de store overraskelser. Nu har vi sejlet båden både med den lille og fyrige 1,7 liters turbodiesel og med benzinmotoren. Det går helt fint med diesel, men til en båd som denne passer en V6-motor meget bedre. Det giver en fornuftigere indkøbspris, lavere støjniveau, bedre reaktion og højere topfart. Når alt kommer til alt, er det begrænset hvor mange liter benzin man kan nå at bruge på en sæson. Her bør man lave et nøje regnestykke. Med et forbrug på 500-1000 liter benzin på en lang sommer, kan det næppe være fornuftigt at vælge diesel. Først når man sejler rigtig meget, bliver det økonomisk ok.
Vi er ikke i tvivl - vi valgte båden med benzinmotor.
Classic 20 sejler elegant, planer let og har ingen store overraskelser. I topfart har vi sejlet langt ”blødere” både, men hvad betyder det? Vi er overbevist om at maksimal fart og rå sejlads overhovedet ikke interesserer denne båds målgruppe. Derimod er det vigtig at båden har gode svingegenskaber - det gør den velegnet til vandski og wake-boards.
Der er et par minusser og det er egentlig underligt på en så gennemført båd. Feltet under vindspejlet er støbt i hvidt, glasset er grønt og til sammen giver det betydelige reflekser for skipperen. Helt unødvendigt! Det kan være lidt besværligt at komme på fordækket og der er heller ikke megen plads, når man skal bagud til badeplatformen.
På plussiden kan nævnes et stort motorrum med orden i installationerne og stuveplads - f.eks. til vandski. Kalechen gemmes væk bag i cockpittet og båden er ærlig hele vejen igennem. Du får hvad du ser - bare pakket helt specielt ind!
Konklusion
Ørnvik Classic 20 er en båd med en speciel personlighed. Man bliver mere og mere glad for den for hver gang man ser på den. Den skriger på en kærlig og nænsom hånd fra ejeren. Og vi er overbeviste om at netop den type ejere findes. Nemlig de sejlere som vil have en båd, der adskiller sig fra mængden uden at virke prangende.
Du skal ikke længere tænke store beløb og ”Riva” for at blive ejer af en klassiker. Her kan du for omtrent samme beløb som almindelige 18-20 fods både få en moderne retrobåd. Med charme, stil og flot finish. Denne båd er et bevis på hvor mangfoldig bådmarkedet er.
Som kunde kan du vælge netop det du vil have. Vi kan ikke andet end at blive positivt overrasket over Ørnvik Classic 20. Det er næsten så man får lyst til at tage den under armen og placere den hjemme i haven bare for at kæle ekstra for den. Vaske, polere og holde både glasfiber og blanke metaldetaljer i perfekt stand før næste hyggelige cruisingtur sammen med vennerne.
Vi siger det igen: ”Lille, men meget lækker sag”.
- Lækre detaljer
- God pris
- Fuld af charme
- Hvidt under vindspejl
- Lavest støjniveau med benzin
- Alle spørger til båden
Ørnvik Classic 20
Længde: (6,40) 5,82 m
Bredde: 2,32 m
Vægt: 1260 kg
CE-kategori: C
Maks. ant. personer: 6 stk.
Brændstoftank: 135 l
Motorer testbåd: 190 hk Mercruiser V6 benzin.
Topfart: 40 knob
Pris fra/testbåd: 239.990/279.900 kr.
Importør: Ketner Outdoor A/S, tlf. 43 27 11 66,
Prøvesejlet hos: Engstrøm Marine A/S,
tlf. 35 30 00 00.
www.ketneroutdoor.dk.