Jeanneau Merry Fisher 625


Jeanneau Merry Fisher 625 har fået et moderne design på styrehuset. Med en kaleche over agterdækket, bliver båden meget anvendelig.

            <br />

Merry Fisher-modellerne er som udgangspunkt konstrueret som praktiske og enkle både med det formål at give meget båd for pengene. Det har man klart gjort, men få gange har det hele virket lidt vel enkelt. Specielt på design har man lavet hurtige løsninger hvor funktion har været langt vigtigere end at vinde designpriser.
På det punkt ser 625-modellen langt bedre ud. Den har fået et moderne ud-formet tag med rundere former som dæmper de store vinduesflader i styrehuset. Det hele ser rigtig godt ud. Også inde er det hele mere elegant og brugervenligt. Selv med ændringer er grundkonceptet alligevel bevaret. Det giver mulighed for at anskaffe en meget praktisk båd, der kan bruges det meste af året til en fornuftig pris.
Skroget er modificeret med mere V-bund og skarpere forskib - det mærkes bedst når man sejler i lidt sø. Som tidligere er krappe bølger på en halv til en hel meter det båden synes mindst om. Den er moderat i V-bunden og bliver bølgerne for krappe og store, rammer de ikke forskibet men længere inde på bunden og slagene bliver hårde. Så er der kun en ting der hjælper: Farten må sænkes! Plus-egenskaberne kommer på helt andre områder. Båden cruiser fint med forholdsvis beskeden motorkraft og kommer den ud i lidt længere og blødere sø - f.eks. dønninger - sejler den fint. Konstruktionen giver god stabilitet - både i havn og når man ligger og fisker. Dette er nærmest som en tryg platform.
Stor bæring agter betyder at båden nærmest er fri for planingstærskel. Den øger farten jævnt og går næsten umærkeligt over i plan. Derfor kan den holdes i plan også ved meget lave hastigheder - ned mod 10-11 knob. Den laver lidt hæksø i hele fartområdet. En lidt tungere 4-takter er ideel til denne båd - det er en fordel at få lidt mere vægt agter og i båden generelt. Faktisk er en moderne 4-takter som den 115 hk Suzuki-motor vi prøvede, med til at gøre båden endda meget harmonisk i sejlegenskaber og i trivsel om bord.
I tomgang og ved lavere omdrejningstal høres motoren næsten ikke - vigtige ting hvis båden skal bruges til fiskeri, hvor man sejler i flere timer og dørger.
Vi har sejlet båden flere gange, bl.a. havde vi en båd magen til som foto- og følgebåd i en uge under en test af småbåde. Et job som passer båden godt. Den er stabil og sikker - en egenskab som fotografen satte stor pris på. Stor lastekapacitet gjorde det nemt at fragte folk, motorer og udstyr. Den fungerede også som slæbebåd med en hel række småbåde efter sig. Og når regnbygerne kom, var det bare at trække ind i styrehuset og lukke skydedøren.
Megen trafik fra broen og om bord giver som bekendt fodaftryk og sand i båden. Efter turen var det hurtigt at tage vandslangen og spule rent. Praktisk er stikordet og her har båden sin allerstærkeste side. Alt er så funktionelt. Det hele virker meget simpelt, men man kan ikke lave noget enkelt og funktionelt uden at det hele er godt gennemtænkt. Det har Jeanneau formået og vi skal gerne indrømme, at vi var lidt glade efter en uges hektisk brug. Den fungerede!

Indretning
Agterdækket er selvlænsende, rent og praktisk. Ved motorbrønden er der på hver side en integreret badeplatform og en solid bade/redningslejder. Enten man skal bruge båden til fiskeri, dykning, transport eller familieture har man god plads i forhold til størrelsen.
Agterdækkets bænk kan foldes ned, rigges til solseng eller bord med løse stole. Karmen på siderne har stangholdere og er pyntet med noget som kunne ligne teak. Men det er plast og nemt at vedligeholde. På testbåden var der monteret kaleche over agterdækket - praktisk både mod stærk sol og regn. Gode og kraftige håndlister og praktiske håndtag er integreret i bagkanten af styrehuset.
Under dørken er et stort stuverum
og her ligger også brændstoftanken. Den er i gråt, gennemskinneligt plast.
Styrehuset entres gennem en stor
skydedør, der har en solid spærre når
den står i åben stilling. En vigtig detalje - det kan få katastrofale følger hvis døren kommer susende ved svingsejlads eller hvis man er ude i lidt større bølger. På dette punkt sjusker mange producenter og vi vil ikke en gang tænke på resultatet hvis nogen har fingrene på dørkarmen, når en stor skydedør lukker i med fuld kraft. Men altså - plus til 625-modellen for denne detalje.
Styrehuset er rummeligt med fuld ståhøjde. Glas i bagvæggen og store vinduer giver lys og fint udsyn. Der er tagluge og store skydevinduer i siderne plus en luge i fordækket over køjen. Denne luge er for lille til at fungere som flugtvej hvis det skulle blive nødvendigt. F.eks. ved en brand længere bagud i båden.
Førerstolen er enkel, men meget fin
at sidde i. Den er på toppen af en
skabssektion, hvor der er plads til køleskab. Instrumentpanelet er rent og enkelt - her er det man har behov for og plads til ekstraudstyr. Båden kan sejles både stående og siddende. Der er også plads til ekstraudstyr i tagkonsollen. I bagbord side er et lille og enkelt pantry. En hynde får plads på toppen og så har også passageren et sted at sidde. Under dæk er pladsen udnyttet maksimalt til en V-køje med en U-formet udskæring mod bagbord. Løsningen giver mulighed for en fin sofagruppe med et lille bord - stort nok til kaffe og enkle måltider. Skal man overnatte får to per-soner en fin køje, men madrasserne er lige det tyndeste.
Med forbedringer mener vi at ind-
retningen er langt mere praktisk end på tidligere modeller. Den fungerer og finishen er mere gennemført. Alt er ikke længere firkantet. Der er blødere og mere moderne former selv om alt er støbt i hvidt plast med lidt træværk som pynt. Faktisk er båden så gennemtænkt, at et par kan tage på tur og have det behageligt - både med sofagruppe inde, en ok køje og et lille pantry. Plads er der også til et bærbart toilet.
Overbygning er asymmetrisk og trukket over mod bagbord. Noget man ikke umiddelbart ser hvis ikke man ser båden lige forfra. Resultatet er, at man har et ganske godt sidedæk på styrbord side, men ikke til bagbord. Håndlister på
taget af styrehuset, nedsænket fordæk og en forholdsvis høj pulpit giver sikker færdsel. På fordækket er et dybt ankerrum.
Anvendelige stuverum og overskuelige installationer giver point. Det betyder nemlig let vedligeholdelse.
Båden sejler jævnt til godt og normale sving tager den i strakt arm. Finishen på glasfiberarbejdet er helt ok. 625-modellen virker langt bedre i detaljerne og finishen generelt. Det man har brug for er der - pulpit, håndlister, beslag og lanterner.
Af en styrehusbåd at være med en
totallængde på 6,40 meter (ca. 21 fod), har man fået meget ud af båden. Faktisk kan man få indtryk af at båden er lidt større end den egentlig er.

Konklusion
Vi opsummerer: En funktionel båd med en høj grad af sikkerhed. Stabil og tryg, giver god fart med moderat motorisering - men krap sø på omkring en meter bryder den sig ikke om. Den har et bredt brugsområde og med aflukkeligt styrehus kan den bruges det meste af året. Totalprisen gør den interessant og det viser sig at mange af kunderne vil have en del ekstraudstyr - både varmeapparat, defroster og elektronikpakke.
Vi synes Merry Fisher 625 er en
charmerende båd med praktiske egenskaber i højsædet. Den ser enklere ud end den egentlig er - og de praktisk detaljer opdager man først efter et stykke tid. Moderniseringen i designet har været en klar gevinst og moderne 4-taktere passer båden fint. Den kan også trailes bag en lidt større bil.

Jeanneau Merry Fisher 625
Længde/bredde: 6,40/2,55 m
Vægt u/motor: 950 kg
Brændstoftank: 136 l
Motor: 50 - 90 hk
Maks. motor: 115 hk
CE-kategori: C - maks. 7 pers.
Køjer: 2 + 1 barn
Motor testbåd: Suzuki DF (4-takt) 115 hk
Pris: båd u/motor (’05) 176.495 kr.
Pris: testbåd m/115 hk (’05) 251.325 kr.
Producent: Jeanneau, Frankrig/Polen
Forhandler: Johs. Thornam AS, tlf. 44 34 20 40.

  • Meget båd for pengene
  • Gennemtænkte detaljer
  • Ideel med 4-takters motor

  • Tynde hynder i kahytten
  • For lille dæksluge
  • Meget hvidt plast
    (gelcoat fås i mange farver!)






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen