<br />
Da Hugo Vold og Oddvar Stulen startede bygningen af Windy-både i 1966, var målet at bygge kvalitetsbåde med førsteklasses sejlegenskaber. Værftets første model var en 24 fods båd, der hurtigt udviklede sig til en såkaldt ”daycruiser” med en lille forkahyt og et stort cockpit - den første daycruiser i verden! Få andre både har et så indarbejdet mærkenavn som Windy. Målet fra 1966 om at bygge bedre både end konkurrenterne er for længst nået. Det store spørgsmål er om dagens Windy-modeller fortsat lever op til imaget og om man kan forsvare den forholdsvis høje pris. Det var derfor spændende at prøve 28 Ghibli på en rigtig testtur.
Og en rigtig test blev det. Der var 2-3 meter høje bølger og det gav os mulighed for at sætte båden ordentligt på prøve. Kombineret med Volvo Pentas nye D6 motor på 350 hk gav det en fornuftig topfart på 42 knob. Båden kommer hurtigt op i plan og motoren på 350 hk passer perfekt til båden. I rolig sø går båden stabilt og cruiser behageligt i et bredt fartområde. Den tåler barsk svingsejlads og er let at trimme. Støjniveauet er behageligt lavt - selv om der sidder en turbodiesel i motorrummet.
Windy 28 Ghibli har et moderne V-bunds skrog, der sikrer gode sejlegenskaber under de allerfleste forhold. I ca. en meter høje bølger sejler båden meget behageligt og man kan holde en høj marchfart. Efterhånden som bølgerne bliver større, går båden over i lange hop. Den lander blødt - uden at vi vil anbefale det til familiesejlads. Men båden har oplagt potentiale og sejler bedre end de fleste. Længere ude møder vi store og forholdsvis krappe søer på omkring to meter. Så skal farten sættes ned! Faktisk er en bølgehøjde på 2-3 meter det båden skal kunne klare i forhold til CE-kravene. Imidlertid specificerer kravene ikke hvor hurtigt båden skal kunne sejles i så stor sø og man stiller ikke krav til skipperens færdigheder. Det siger sig selv at hastigheden skal ned, men man bør holde båden i halvplanende fart for at holde forskibet så højt som muligt. Sættes farten ned til langsom fart, vil stævnen på et planende skrog straks ligge betydeligt lavere. Vi holder derfor båden i en fart på 10-12 knob og det er imponerende hvordan båden tager store søer der er lige i mod. Når vi får søerne ind fra siden, kan vi igen holde planende fart. I grov medsø er det en fordel at holde samme hastighed som bølgerne og så klarer båden sig udmærket. Vi testede båden over tre dage og vi fik virkelig prøvet dens egenskaber under forskellige forhold. Ud fra dette kan vi fastslå at 28 Ghibli har førsteklasses sejlegenskaber så længe den sejles rigtigt. Altså en ægte Windy og skrappere end de fleste.
Indretning
28 Ghibli giver et klart signal om sporty egenskaber. Vindspejlet er lavt. Det betyder at man normalt ser over skærmen - enten stående eller siddende med sædehynden vippet op. Det er båden designet til og så fungerer alt perfekt. Men den dag man skal sejle med kalechen oppe, bliver udsynet gennem det lave frontvindue reduceret betydeligt. Det er et minus når designet skal være strømlinet.
Nu tror vi ikke dette har så stor betydning for de fleste som køber den type båd. For det er først og fremmest en båd beregnet til de flotte dage på vandet. Cockpittet er maksimalt udnyttet og trukket helt ud i siden. Der er intet sidedæk. Fordækket nås via et oplukkeligt midtervindue og fine trin. Der er en stor, integreret badeplatform og over motorrummet en herlig solseng. I styrbord side er der adgang til bade-platformen, og det giver en god gang-zone gennem båden. Båden har en L-formet sofa og endnu et sæde er placeret bag førerstolen. Man kan få en fin sofa-gruppe og der følger et stort højglanspoleret bord med. Fremme er en god stol i hver side. Så kan de fleste passagerer sidde behageligt mens båden er i fart. Fordækket er fladt med en lav, men solid pulpit med åbning i stævnen.
En skydedør giver adgang til for-
kahytten og agter i kahytten er et lille pantry til bagbord. Det er ikke stort, men klarer fint et lille måltid og en kop
kaffe. I modsatte side er et separat helstøbt toiletrum i passende størrelse. Fremme i kahytten er en V-formet sofagruppe, som kan ændres til en god dobbeltkøje. Der er oplukkelige vinduer i skrogsiden og en stor, rund dæksluge. Siddehøjden i kahytten er i orden og der er plads til fire personer.
Der hvor Windy’en får plus point, er på den gennemførte finish og kvalitetsfornemmelse. Der er højglans lak på træværket, eksklusive detaljer og alt virker meget veludført. Båden er helt igennem eksklusiv - uden at være overlæsset. Det vil være mere korrekt
at tale om en gennemført stil.
Igen - en ægte Windy, der virker kompakt også når der sejles stærkt.
For at beskrive båden lidt mere nøjagtigt: Dette er båden for dem, der ønsker sejlegenskaber i top og hurtigt vil fra A til B. Det store cockpit er flot og funktionelt for hele familien, når der står sol og badning på programmet. Separat toiletrum er fint og forkahytten fungerer både til omklædning og som stort stuverum. Perfekt for et par på tur, men nogen egentlig overnatningsbåd er her ikke tale om. Alt er pakket pænt med blåt betræk på hynderne, solide håndlister og beslag. Teak på badeplatform og cockpitdørk er selvfølgelig standard. Et kig i motorrummet afslører gennemførte tekniske installationer og god lydisolering. Med D6-motoren får man ydermere en driftsikker motor med alt det en moderne turbodiesel kan tilbyde både af ydelser og avanceret teknik.
Førerpladsen fungerer fint og er ergonomisk - enten man står eller sidder. Instrumentpanelet er overskueligt, men lidt kedeligt. Det viser at Ghibli har været på markedet nogle år
og det snart er tid til en opgradering på det punkt.
Windy 28 Ghibli er helt klart en ægte Windy - både når det gælder sejlegenskaber, kvalitet og finish. Med D6-motoren bliver prisen høj og der kan vælges mellem mange rimelige alternativer. For Windys målgruppe er prisen næppe afgørende. Vil man have en ægte Windy betaler man det det koster - akkurat som når man vælger en Mercedes. Man får en kvalitetsbåd og et godt image med i købet. Og den dag båden skal sælges, er det intet problem at få en overraskende god pris for en brugt Windy. Det skal tages med i overvejelserne.
Windy er i dag Norges største bådproducent og bygger både i Norge og Sverige. De største modeller - bl.a. 58 fods modellen - laves i Sverige. En ny 52 fods båd er på trapperne og så har man en komplet serie fra 25 til 58 fod.
Windy 28 Ghibli
Længde/bredde: 8,45/2,70 m
Vægt: ca. 2650 kg
Brændstoftank: 370 l
Vandtank: 90 l
Køjer: 2 stk.
Motor: Volvo Penta D6 350 hk
Pris fra: 1.325.000 kr.
Producent:
Windy Boats AS, Norge
Forhandler:
Tempo Bådsalg, tlf. 43 73 73 95.
+ Topkvalitet
+ Førsteklasses sejlegenskaber
+ Anerkendt image
- Pris
- Kedeligt instrumentpanel
- Lavt vindspejl