Terhi Nordic 6020


Terhi Nordic 6020 er en jolle med mange muligheder, når der skal vælges udstyr.

            <br />

Har man plads kan jollen stå sikkert parkeret hjemme i indkørslen. Man slipper for at skulle holde øje med den i havnen og den er lettere at vedligeholde.
Terhi Nordic 6020 er netop sådan en jolle. Den er enkel, men først og fremmest praktisk. Med en 9,9 hestes Yamaha på hækken har den en god topfart og en pakkepris for jolle + motor på 37.000 kr. På plussiden kan også nævnes høj stabilitet - både når der ligges stille og i fart. Jollen er enkel at manøvrere og man behøver ikke være bodybuilder for at trække den op på traileren med spillet. Med sin moderate vægt på 200 kg kan den også trækkes af selv mindre biler.

Byggemetoden
Alle de finske Terhi-modeller bygges i ABS-plast. Det er et stærkt materiale og hele produktionsprocessen sikrer jævn tykkelse på skrog og inderskrog (innerliner). Hulrummet mellem de to skrog fyldes med polyuretanskum med lukkede celler, der ikke suger vand. Blandingen sikrer en stiv konstruk-tion. Jollen kan ikke synke. Ved demonstrationer har Terhi savet jollen midt over. Forreste og bagerste del klarer sig på egen hånd. Produktionen er ydermere miljøvenlig, der er intet udslip til luft eller vand. Alt affald fra produktionen kan bruges igen og allerede i 1994 fik producenten en miljøpris af de finske myndigheder.
Med andre ord er Terhi-jollerne bygget i et stærkt, miljøvenligt materiale. ABS-plasten tåler hårde belastninger, men hvad med skader? Også her scorer materialet point. Producenten har udviklet sit eget reparationssæt.
Man renskærer rundt om en eventuel skade, fylder op med en tokomponent masse, lader den hærde og sliber der efter. Til sidst sprayer man reparationsstedet med Terhis ABS-spray i jollens farve og båden er igen ligeså stærk som ny. Lettere og hurtigere end en reparation af en glasfiberjolle.

Designet
Selve jollen er enkel, men har praktiske løsninger. Stuverummet i styrbord side forude er netop et sådant eksempel. Det kan også bruges til levende fisk med eget vandindtag i bunden. Låget over har en dobbelt funktion: Det kan løftes op og er hængslet således at det også kan danne en tofte og ekstra siddepladser midt i jollen. Det som derimod ikke er nogen superløsning er placeringen af åregaflerne. På typisk finsk indsømaner er de placeret langt fremme i jollen. Man skal altså sidde helt fremme når der skal roes. Det betyder ekstra tyngde i stævnen. O.k. på en stille sø, men ikke så smart når man ror i bølger. Tilmed bliver jollen vanskeligere at styre og det er heller ikke så let at få tyngde i åretagene ved hjælp af kropsvægten. Løsningen er at montere to ekstra åregafler så man kan sidde på midtertoften og ro.
Under siddepladsen fremme er der stuverum og under bænken agter er der endnu et stort rum med nogle mindre bokse til opbevaring af småting. Stuverummene er aflåselige og giver plads til alt det udstyr man har behov for i en jolle som denne. Låget på agterbænken virker spinkelt og er ikke helt stabilt - det trækker helhedsindtrykket lidt ned. Jollens overfladefinish er jævn, pæn og glat. Over-fladen går igen på inderskroget, og gør dørken og bænkene glatte - specielt når der kommer lidt regnvand ind i jollen. Producenten har delvist forsøgt at forbedre dette ved at pålime anti-skrid tape. Problemet er bare at det er pålimet i alt for små felter.

Udstyr og motor
Terhi 6020 giver slet og ret meget jolle for pengene. Vil man have styrekonsol og lidt mere udstyr, kan man købe model 6020 C. Denne model koster 35.400 kr., mens basismodellen 6020 koster 28.900 kr. Priserne er inkl. moms, men uden motor.
Et klart plus er at man kan købe en standard 6020-model og så montere ekstra-udstyr efter behov, ønske og pengepung. Komplet styrekonsol koster 5450 kr. plus vindspejl til 1575 kr. Køb også den solide bøjle rundt om til 1085 kr. Vil man have ekstra komfort koster hynderne 3200 kr., ekstra håndlister agter- og forude har en pris på 3675 kr. Skal jollen bruges i regn-vejr - for eksempel til transportsejlads - kan man udstyre den med forskellige typer kalecher. Afhængig af type, ligger de enkelte dele på 5500 kr. og agterkalechen der matcher styrekonsollen på 6700 kr.
Spørgsmålet er hvad man skal vælge af motor. Vi prøvesejlede jollen med en standard 9,9 hk Yamaha. Med en mand om bord går den ganske godt med en topfart på 15-16 knob. Med to mand falder topfarten. Producenten angiver følgende data: 15 hk motor og to personer om bord: Topfart 15 knob. Med 20 hk og to mand om bord fås en maksimal fart på 21 knob. 6020 C-modellen med styrekonsol er godkendt til motor op til 30 hk og topfarten opgives da til 25 knob. Hastigheder som fuldt ud må kaldes tilfredsstillende for en typisk familiejolle. Den måler trods alt kun 4,62 meter i længden, er 1,87 meter bred med en vægt på 200 kg.

Konklusion
Fleksibilitet i valget af udstyr er et godt argument. Jollen har jævne og gode sejlegenskaber, men da vi hentede nogle større hæksøer kom der en del vand over stævnen. En praktisk detalje er bade/redningsstigen på agterspejlet og at der er forberedt for lanterner. Når den står på traileren hjemme, er det bare at skrue dræningsproppen ud i bunden. Så render regnvandet ud! Men husk at sætte den på plads igen før søsætning - ellers bliver du våd om fødderne!
Man behøver altså ikke flere hundrede tusinde kroner for at tage del i bådlivets glæder. Pakkeprisen er det allerbedste ved Terhi 6020. Det er en fin begynderjolle og så kan man vælge et bredt spekter af motorer og udstyr ud fra økonomi og fartbehov. Totalt set vil vi antage at en 15-hestes motor er det ideelle. Så har man ekstra kraft når der er flere i jollen. Investerer man i en trailer, åbner der sig nye muligheder.
Husk også nødvendigt udstyr: Redningsveste til alle, tovværk, fendere, anker, en vandtæt lommelygte, reserve benzindunk, årer, søkort og et enkelt kompas. For nogle få tusinde kroner ekstra udover jolle, motor og trailer er man klar til at opleve bådlivets glæder. For under 50.000 kr. totalt kan man tage på fisketur og eventyr.
Til sidste et lille råd: Tager du jollen med til ukendte farvande, så snak med de lokale for at få kendskab til området før du sejler ud.

Terhi Nordic 6020
Længde: 4,62 m
Bredde: 1,87 m
Vægt: 200 kg
Materiale: ABS-plast og polyuretanskum
Motor: Maks. 30 hk
Antal personer: 5 stk.
CE-kategori: C
Pris jolle: 28.500 kr.
Pakkepris: m/9,9 hk 37.000 kr.
Importør: Yamaha, tlf. 63 10 95 00 /
Bådkommissæren, tlf. 65 32 18 15.



+ Solidt materiale
+ Ekstraudstyr kan monteres
+ Meget jolle for pengene


- Glat dørk og bænke
- Usikker plade over stuverum agter








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen