<br />
Med en længde på 7,30 meter og en bredde på 2,42 meter er det egentlig imponerende hvad der er puttet i båden. For stor er den ikke. Tværtimod - båden er forholdsvis smal og med targabøjle virker den høj. Selvom targabøjlen er praktisk, ser båden smartere ud uden.
Linjerne er forholdsvis moderne med et lavt, buet vindspejl med en kraftig hældning. Det er klart et minus både når det gælder udsyn og manglende vindbeskyttelse i høj fart. Båden kan bedst karakteriseres som en daycruiser med et separat toiletrum, der er ganske stort i forhold til bådens størrelse. Enkelt, pænt og ordentligt. Pantryet er pænt og helt forude i båden er en V-formet siddegruppe som kan laves om til en dobbeltkøje. Der er ventilationsluge i dækket og forkahytten virker lys med pænt stof på hynderne. Lidt træ her og der virker hyggeligere - uden at man kan bruge ordet luksus. Stuverum er der flere steder og pladsen er udnyttet maksimalt. Ståhøjden i forkahytten er acceptabel og så langt er alt o.k. Men midterkahytten er bådens svageste punkt. Selve køjen holder mål til to, men med en højde på 32 cm fra madras til loft virker det klaustrofobisk. Selv til et barn er det for snoldet og vi vil hellere kalde det et kæmpestort stuverum. Til sengetøj, tasker og måske som soveplads til hunden.
Dørken i cockpittet ligger højt. Sammen med et lavt vindspejl, sidder man forholdsvis ubeskyttet for fartvinden. Båden har smarte detaljer som oplukkeligt vindue og nem adgang til fordækket. Samtidig har det anvendelige sidedæk fuld pulpit. Cockpittet har en dobbelt førerstol og en U-formet siddegruppe til 6-7 personer. Den store badeplatform nås via et gedigent teaktrin i agterspejlet.
Ryglænet på førerstolen bruges også til siddegruppen. Derfor er den uden regulering og man sidder ukomfortabelt i forhold til rat og motorkontrol. En del af instrumenterne er vanskelige at se fra siddende position. Det som imidlertid er det alvorligste minus, er at rattet sidder alt for tæt på instrumentpanelets kanter - når man skal bruge rattet ved havnemanøvrer kan man let slå knoerne. Det hele kunne løses med et rat med længere nav. Et justerbart rat og rygstød vil give en langt mere ergonomisk førerposition.
Galeon har meget veludstyrede både og det gælder også Galia 720. I standardud-styret indgår trykvand, landsstrøm, kompas, horn, havnekaleche, mens fuld kaleche er ekstraudstyr. På testbåden var kalechen en prototype. Der er håndlister på fordækket og høj pulpit. Et minus er at pulpitten går på ydersiden af fenderlisten og står udsat når man lægger til ved høje kajsider og større både.
Testbåden var udstyret med en Volvo Penta KAD32 DP, der går stille i tomgang - kun 60 db. Støjniveauet er positivt helt op til topfart, hvor der blev målt op til 78 db ved førerpladsen. Accelerationen er 14,9 sekunder fra 0-20 knob. Ikke nogen GTI, men når båden er kommet i plan og motoren har fuldt drejningsmoment, når båden hurtigt op på en topfart på 31,7 knob. Ved topfart ligger dieselforbruget på 1,15 l/sømil. Ved at gå ned til 3500 omdrejninger, cruiser båden hele 28,7 knob og forbruget bliver 0,98 l/sømil. Vi vil påstå at den bedste marchfart er ved 3200 omdrejninger, så cruiser båden behageligt på 25,2 knob og forbruget bliver så gunstigt som 0,93 l/sømil med et støjniveau på 75 db. Det er godt og giver mulighed for lange dagsetaper.
Sejlegenskaber, kvalitet og anvendelse
Galia 720 overrasker meget i fart. Den er nem at manøvrere til kaj, men naturligt nok mærkes sidevind. I det højere fartområde - fra ca. 25 knob og op - ligger båden stabilt og tager bølgerne overraskende blødt og behageligt. Den ligger godt i normale sving og reagerer som forventet på trim fra drevet. Testbåden havde trimplan og det er vigtigt ekstraudstyr når man sejler i sidevind. Så kan man rette båden op mod vinden og V-bunden vil skære gennem bølgerne i stedet for at lande hårdt på siden. Vi godkender sejlegenskaberne og som nævnt - båden ser faktisk ganske sporty ud når den kommer susende over bølgerne med 30 knob. Skroget har potentiale og største motor er på 360 heste, mens mindste motoralternativ er 115 hk.
Glasfiberarbejdet holder gennemgående en god standard. Der er en gennemført finish på topcoat i stuve- og motorrum. El-anlægget er overskueligt med gode detaljer. Motorrummet ser pænt ud, men der er ikke meget plads til servicering. Kvaliteten på hynder, førerstol og polstringer er ikke den bedste og trækker helhedsindtrykket lidt ned.
Galia 720 er en båd som vil meget. Blandt bådejere er der noget som hedder ”3 fods-syndromet” - man ønsker altid at båden var lidt større. Vi er overbevist om at de fleste hurtigt får denne følelse af Galia 720, for båden har faktisk en indretning, den er lidt for lille til. Der bliver lige præcis lidt for trangt her og der. Midterkahytten er det bedste eksempel på at skroget har for lidt volumen og højde. Ja - båden skulle netop være 3 fod større! Så havde den nærmest været perfekt som en lille turbåd for en familie på to voksne og to børn. Nu passer båden bedst til et voksent par med hund og med behov for meget stuveplads. Den giver bedre plads og komfort end en ren daycruiser, har separat toiletrum og sejler godt med en god brændstoføkonomi, men nogen turbåd for mere end et par er den ikke.
Galeon Boats er en producent man må regne med i fremtiden. Polen har fordelagtige lønninger og omkostningsniveau. Det giver en konkurrencedygtig pris. Det er helt tydeligt at Galeon arbejder hårdt for at blive mere ”europæisk” i deres design - det ses tydeligt på de nyeste modeller. Ud fra dette er det ikke så overraskende at Galeon er Polens største producent med en betydelig eksport. Produktionen ligger på over 600 både om året. Med nyt produktionsanlæg og flere modeller, kan man vente at antallet af producerede både vil stige allerede i 2004.
Galia 720
Længde: 7,30 m
Bredde: 2,42 m
Vægt båd: 1650 kg
Brændstoftank: 360 l
Vandtank: 160 l
Motoralt: 115 - 360 hk
Motor testbåd:
Volvo Penta KAD 32/DP.
Pris fra: 389.000 kr.
Pris testbåd: 465.000 kr.
CE-kategori: B
Producent:
Galeon Boats, Polen,
Forhandler: Øsby Smedene, tlf. 74 58 45 90,
Ove Floor, Randers, tlf. 86 42 64 55.
+ Sejler godt
+ Veludstyret
+ Fin badeplatform
- Ubrugelig midterkahyt
- Ukomfortabel førerplads
- Pulpit uden for fenderliste
http://www.galeon.pl