Nu skal vi umiddelbart afsløre at dette ikke er en ægte amerikaner - selv om SeaRay-logoet står på siden. Det er en polsk Yankee - produceret på licens i landet med lave omkostninger og med amerikanernes kvalitetskrav ufravigeligt hængende over hovedet. Alt udstyr til båden sendes fra USA, mens båden støbes og monteres i Polen. Der er intet der tyder på at det ikke er samme kvalitet og finish som i bådene fra en af verdens største bådproducenter, der indgår i Brunswick-koncernen. Det gør Mercury og Mercruiser også - derfor er der selvfølgelig en kulsort Mercruiser på 3 liter i motorrummet.<br />
Badebåd
SeaRay 176 har et sporty design - næsten linjer som på en vandskibåd. Den er lækker at se på, har lavt fribord og ganske stor bredde. Fordækket er åbent med siddepladser foran vindspejlet - en ægte ”bowrider”.
Bag vindspejlet er der to gode stole. På hver side af motorkassen er der yderligere to sæder. Og det er det! Skal mere end fire med på tur, må man enten sidde på dørken eller på bænkene foran vindspejlet. Det kan hurtigt blive en ubehagelig tur hvis det blæser lidt eller der er bølger!
Båden er forholdsvis enkel af en amerikaner at være. Dørken er i plast - uden tæppe. Det kan fås som ekstra udstyr, men brug pengene på noget andet!
Fordi det her er en skærgårdsjeep i en anden udformning, der er beregnet til hyggelige ture hvor badning og vandskiløb står på programmet. Og akkurat det egner SeaRay’en sig perfekt til. Motoren giver kræfter nok til en rask planing og båden er let at manøvrere takket være den præcise styring og et godt rat at holde i. Selv om båden har en enkel indretning, har den et fint udformet instrumentpanel, elegante polstringer på siderne og gode stole. Motorrummet er kompakt og vel-ordnet med pænt tilpasset lydisolation. Præcis sådan skal det se ud! Derimod er der begrænset plads til anker og tovværk - det må ned i det store stuverum under dørken.
Sejlegenskaber
Kort sagt sejler SeaRay 176 godt. Den kommer hurtigt op og plane med to mand om bord. Den er let at håndtere i hele fartregisteret og kan kastes ind i provokerende sving uden de store overraskelser. Ved svingende sejlads i moderate hastigheder følger den svingene sikkert rundt og den præcise styring bidrager til sikker håndtering.
Under testsejladsen var der en del krappe søer på ca. en meter. Selv disse takler båden fint, men den skal sejles rigtigt. Det betyder at man skal trimme stævnen ned i modsø og heller give lidt mere gas. Så tager det skarpe forskib bølgerne blødt og behageligt. I medsø må drevet trimmes for at løfte stævnen højere - ellers kan der komme vand ind over dækket. Og det skal man helst undgå i denne båd, fordi den ikke er selvlænsende.
Ved sejlads i sidesø kommer der en del sprøjt ind i båden - først og fremmest fordi båden har et lavt fribord. Sidder to personer foran i båden, skal man passe på at forskibet ikke bliver for tungt. Det kan blive en våd oplevelse!
Bådens sejlegenskaber er helt sikkert godkendt. Den sejler disciplineret og kan sejles råt. Sejlet på den rigtige måde er det en sjov båd.
Konklusion
Det er en fin badebåd med god stabilitet. Udstyret omfatter dobbelt lanterne forude på dækket, toplanterne på stang, havnepresenning, betræk til den åbne siddeplads fremme og vindspejl med oplukkeligt midtervindue. Super til fire personer - hvor alle har fast plads bag vindspejlet. Børn vil helt sikkert sidde på sæderne foran i stævnen. Det er o.k., men så skal hastigheden ned og man skal følge godt med. Der er vandskikrog og badeleider agter. Godt nok er båden enkel, men den har også en snert af luksus med kunstfærdige sidepolstringer og gennemførte detaljer i formen. Den egner sig godt til en trailer.
Det bedste af det hele resterer! Prisen på 159.000 kr. gør det til en båd som selv yngre mennesker kan få råd til. En fin startbåd og vi er ganske sikre på at man med denne båd kan have det ”FUN” hele sommeren. Men vi forstår ikke farvevalget. SeaRay 176 havde været en perle i Ferrari-rød - eller måske i knaldgul, blå eller grøn! Hvem i alverden har valgt denne brune farve?
Sea Ray 176
Længde 5,33 m
Bredde 2,13 m
Dybgang 0,30 m
Vægt 953 kg
Motor: Mercruiser 3,0L m/Alpha one drev
Maks. motor 135 hk
Topfart 40 kn
Maks. antal pers. 7 stk.
CE-godkendelse Kategori C
Pris fra 169.900 kr.
Pris kampagne 159.900 kr.
Importør: Ketner Outdoor A/S,
tlf. 43 27 11 66,
+ god pris
+ småfrækt design
+ gode sejlegenskaber
- lavt fribord
- kun fire sæder
- kedelig farve
http://www.ketner-outdoor.dk