Styrehuset er trukket så langt fremover som muligt. Det giver et stort agterdæk som kan bruges til lidt af hvert. Her er god plads til at fiske fra - enten du trækker garn, ruser eller fisker med stænger. Dækket er perfekt til transport af udstyr og materialer. Her kan hele familien tage på badetur, der er plads til løse stole og bord - eller to solsenge på det store agterdæk. Skal 4-5 mand på dykkertur er båden også velegnet. Styrehuset har godt udsyn til alle sider. Der er store vinduer både fremover og til siderne. En lille
elektrisk vinduesvisker sikrer udsynet i alt slags vejr, men bør ikke bruges for meget for vinduerne er i plexiglas og en vinduesvisker vil efter et stykke tid lave ridser. Ventilation fås gennem en lille trækluge i taget og et lille oplukkeligt vindue ved førerpladsen. Døren kan stå åben selv om det regner - styrehustaget er trukket langt agterover. Skippersædet er en klapstol og selve førerpladsen er enkelt, men funktionelt udformet. Trærattet er den eneste snert af luksus.<br />
To kan overnatte
Under dæk er der en V-køje med to forholds-vis smalle køjer. Ved at lægge en hynde agterover ved førerpladsen, kan to voksne overnatte i båden. Madrasserne er tynde og betrukket med skai. Der er plads til et Porta Potti toilet. Hele styrehuset er enkelt ind-rettet - luksus er et ukendt begreb. Man kan godt overnatte men en langtur frister ikke. Alt er så gennemført enkelt og det er netop det som giver båden en egen charme i en tid hvor de fleste producenter overlæsser bådene med polstring, teak og luksusdetaljer. For når alt kommer til alt, skal båden også holdes ved lige og man må hele tiden betale ekstra for luksus som ser pænt ud, men strengt taget ikke er nødvendigt. I alt fald ikke på en brugsbåd som Arvor 20. Glæden ved en båd kan fuldt ud opleves i en langt enklere og billigere båd. Styrehuset giver beskyttelse i dårligt vejr og i den kolde tid - akkurat stort nok til 2-3 personer. Det ser frækt ud og giver Arvor’en personlighed.
Fin plads på agterdæk
Agterdækket er omtrent 2/3 af bådens længde. Motorkassen stikker op i forreste del og optager lidt plads, men føles ikke i vejen. Faktisk er det en fin plads at sidde på når dykkerdragten skal på eller man skal spise lidt rejer og have en øl. Helt agter er der en siddeplads på hver side og med en løs plade bliver der en enkel bænk i hele bredden. I siderne er der holdere til et par fiskestænger og på karmen er der to stangholdere. Der er stuverum under dørken og under en lille luge er der et rum hvor vandet kan cirkulere - beregnet til levende agn. Test-båden havde badeplatform med fast rednings- og badestige. Prisen er 12.480 kr. Den ville vi tage med - både med tanke på sikkerhed og hyggelige badeture.
Midt på rælingen er der teakfelter og glatte ruller i stål. Fiskeliner, garn og andet udstyr kan trækkes her uden at hugge sig fast. Praktisk. Ellers er agterdækket rent. Testbåden havde imiteret teakdørk til 9420 kr. De penge ville vi have sparet og derved fået lettere ved at holde båden ren.
Der er en meget lav pulpit rundt om fordækket. Det er håndlister på kahytstaget og det nedsænkede fordæk gør det trygt at færdes fremme i båden.
Skottet ind til styrehuset er støbt i glas-fiber ligesom den hængslede dør. Helt fint og det virker synsmæssigt bedre end en skydedør i aluminium ville gøre. Man skal dukke sig når man går ind i styrehuset, men det er ikke noget stort problem og fordelen er, at man står så højt at man kan se over styre-huset. Agter har båden en lang rorpind. Praktisk, men uden motorkontrol ude har den begrænset værdi. Ekstra motor- og gearkontrol kan leveres for en merpris.
Når skipperen står i styrehuset og bruger rattet flittigt - for eksempel ved manøvrering i havn - skal man være opmærksom på den lange rorpind. Den svinger fra side til side og giver let et rap i knæhøjde hvis man ikke passer på. Heldigvis kan den afmonteres og lægges væk.
Let at manøvre
Under motorkassen er en 50 hk fransk Nanni diesel med aksel. Motoren er rap og giver god respons. Den får båden op i en top-fart af ca. 20 knob og det virker som den rigtige motor til denne båd. Arvor 20 er let at manøvrere og har kræfter nok til præcise havnemanøvrer. Accelerationen er god. Efterhånden som farten øges, rejser den boven på ægte halvplaningsvis. Båden går stabilt i hele fartområdet og skærer bølgerne blødt med sit skarpe forskib. I modsætning til mange andre kombibåde fra Middel-havsområdet, har Arvor’en meget slanke linjer. Det giver den en behagelig gang.
Arvor 20 virker tryg i sin opførsel, men er der bølger vil det give kraftige bevægelser op og ned i styrehuset langt fremme. Derfor kan det i nogle tilfælde være langt mere behageligt at sidde ude agter ved rorpinden. Her bliver bevægelserne roligere og mindre søsygefremkaldende.
Lydisolationen er ikke god nok. Motorkassen er godt isoleret og det er ikke meget vibration eller lyd, der kommer derfra. Nanni-motoren er i udgangspunktet ganske støjsvag. Problemet er at der ikke findes lydisolation under dørken agten for motorkassen. Der kan lyden bevæge sig frit og det gør den! Derfor bliver støjniveauet for højt - både fra motor og aksel. Her bør gøres noget. Havde vi købt båden, ville vi umiddelbart bruge et par tusind kroner på bedre lydisolation. Det øger trivslen betydeligt!
Fin kombinationsbåd
Konklusionen er at Arvor 20 er en båd uden luksus men med et bredt brugsom-råde og velegnet til hobby og familieture i godt vejr. Båden virker velbygget med pænt glasfiberarbejde og gennemgående pæn finish. Kan leveres med en større motor, men 50 hk virker rigtig til båden. Der fås en del ekstraudstyr - blandt andet biminitop og teaksæder. Vi synes båden er charmerende enkel og ærlig som den er.
I listen over ekstraudstyr ville vi uden tvivl bruge penge på motorkontrol ude, varme i styrehuset og sidst, men absolut ikke mindst: bedre lydisolation. Arvor 20 har en startpris på 222.675 kr. med 50 hk. Testbåden har ekstraudstyr for ca. 27.000 kr. For ca. 250.000 kr. får man en fornuftig 20 fods båd. Som et ekstra plus kan den trailes hvis grejet er kraftigt nok.
Arvor 20 er i 2004-programmet erstattet med Arvor 215 til en standardpris på 239.495 kr. incl. ændret design på styrehuset, badeplatform og søgelænder.
Totalt set bør det give gode sejloplevelser i mange år. Den kræver lidt vedligeholdelse - både økonomisk og arbejdsmæssigt. Og så er den en lille charmetrold - først og fremmest fordi den ser lidt fræk ud og er så gennemført enkel.
Arvor 20
Længde 6,16 m
Bredde 2,48 m
Dybgang 0,65 m
Vægt 1310 kg
Antal køjer 2 stk.
Motor: Nanni Kubota 50 hk diesel m/aksel.
Fart ca. 20 kn.
Maks. motor: Nanni 85 hk
Ant. pers. 6 stk.
CE-klasse Kategori C
Pris standardbåd:
m/50 hk diesel Fra 222.675 kr.
Pris testbåd 250.795 kr.
Importør: Ketner Outdoor A/S, tlf. 43 27 11 66,
Testbåden var venligst udlånt af:
Gnisten, Svendborg, tlf. 62 21 49 21,
+ Charmerende enkel
+ Tryg
+ Stort brugsområde
- Lydisolation
- Mangler motorkontrol ude
- Tynde madrasser i køjerne
http://www.ketner-outdoor.dk.
http://www.gnisten-svendborg.dk.