Viknes 1030


Den udvendig styreplads er beskyttet at tagudhænget. Og lågen fra agterdækket fører ud til badeplatformen med badeleideren.

            Viknes ved Bergen fik hurtigt succes med sin første båd - Viknes 770. Værftet solgte alt det de kunne producere og tjente gode penge. Hurtigt var ønsket en større båd efter samme koncept. Model 900 så dagens lys kort før hele fabrikken blev flammernes bytte. Alt måtte bygges op igen. Erfaringerne fra 900-modellen blev tilført endnu bedre detaljer og båden blev lidt større. Flagskibet i Viknes-rækken fik betegnelsen 1030 og er blevet en ny succes.<br />

Bådens image er tindrende klart - den er sødygtig og ser rå ud! Den skal associeres med barsk norsk kystbrug, offshore-virksomhed og dårligt vejr. Med Nordsøen lige uden for fabriksdøren, har Viknes verdens hårdeste testbane. Og den bliver brugt. Som en vigtig del af markedsføringen, sejler Viknes hvert eneste år en konvoj langs hele den lange norske kyst. Viser bådene frem i fjorden og ude på den yderste ø. Det betyder at de ansatte på Viknes selv sejler bådene og kan notere sig produkt-forbedringerne løbende. Det ses på Viknes 1030. Den er praktisk i de fleste detaljer.

Udvending
En tredjedel af båden er et stort, selvlænsende agterdæk med motor- og lastrum under. Det måler hele 8 kvm og kan bruges til det meste. Udmærket til fiskeri og andre aktiviteter. Viknes 1030 kan leveres med kaleche over hele agterdækket - hvor der er plads til et løst bord og mange stole. Faktisk kan du tage hele havemøblementet med om bord. Når der tales om allround-både, er der få som bedre fortjener denne betegnelse. På markedet - blandt de købere som ønsker sig seje både - har Viknes hårdest konkurrence fra de finske Targa og Minor. Dog med den vigtige forskel at disse både har store, åbne dæk forude og her frister det ikke at få en stor brækkende sø ind over dækket. På Viknes 1030 er dette ikke noget problem, den har opbygget fordæk og ryster en sø af sig som barnemad. Det øger sikkerheden betydeligt.
På overbygningens bagside, beskyttet af tagudhænget, er en udvendig styreposition med rat, separat motor- og gearkontrol. Sliregearet har sit eget styrestang - et ”must” når båden skal bruges til fiskeri. Der er store luger i dækket. Under den forreste ligger den kraftige Yanmar motor. Under den agterste luge er der lastrum med plads til fiskeredskaber, bord, stole, dykkerudstyr, cykler eller hvad du vil have med. Sikkerheden går igen med inspektionsluge til propel og ror. Veldimen-sionerede klamper og beslag. Man står forholdsvis højt på agterdækket, men ikke højt nok til at se over styrehuset. Man må se gennem dækssalonen og det reducerer sigten.
Fordækket entres via et trin. Sidedækkene er brede og der er en solid pulpit på for-dækket og håndlister på salontaget. Agter på taget er en lav targabøjle beregnet til radar og antenner.
Badeplatformen er integreret med en forskriftsmæssig leider. Der er låge fra agterdækket til badeplatformen.

Indvendig
Den som tror Viknes 1030 ligner en fiske-båd indvendig, tager grundig fejl. Her er fuld bokomfort og massevis af atmosfære med udstrakt brug af teak. Her er top finish i pænt træværk, veludstyret pantry, stor sofagruppe i moderne tekstiler og separat førerstol. Den burde have armlæn for her kan skipperen sidde i mange timer.
Dækssalonen er hyggelig. Den svagt U-formede sofagruppe har plads til seks personer. Udsynet er godt både i havn og under sejlads. Under bordpladen er et barskab, som gør at bordet kan ikke sænkes. Vil du have mulighed for at konvertere sofagruppen til en ekstra dobbeltseng, skal båden bestilles med et andet bord.
Ventilationen foregår gennem store skydevinduer i siden, taglugen og ventiler. Testbåden havde luge over førerpladsen. Ekstra luge kan monteres over sofagruppen. Salonens højde er 1,95 m så skipperen kan ikke stå med hovedet op gennem taglugen. Hvad med en dørk, der kan hæves?
Instrumentpanelet har afrundede former og god plads til ekstraudstyr som kortplotter og radar. Derudover er der plads i tagkonsollen til alt det elektronik, som tegnedrengen tillader! Udsynet fra den indvendige fører-plads er god og der er tre kraftige vindues-viskere på frontvinduerne.
Lige ved indgangsdøren er en trappe ned til bagbord. Her findes en stor midterkahyt med en dobbeltkøje. Den måler 1,45 x 2,10 meter. Der er god plads til to voksne og tre børn kan fint ligge på tværs. Taghøjden er ikke stor, men fuldt acceptabelt. Den lille bænk er smart at have ved af- og påklædning. Der er godt med skabe og stuverum til tøj og udstyr.
Under dæk forude er der et godt toilet-rum med bademulighed og helt forrest ligger skippers kahyt med endnu en dobbeltkøje, der er 1,50 m bred i skulderhøjde og to meter lang. Der er fint lys fra den store luge i dækket. Et klart plus er gode skabe, der gør det nemt at holde orden.
Viknes 1030 er perfekt til fire voksne eller en familie med 2-3 børn. Kahytterne er godt adskilt og det giver mulighed for privatliv om bord. Der kan også vælges en løsning med mulighed for to ekstra sovepladser i salonen, men det kan kun anbefales for en nat eller to.
Med tanke på bådens store agterdæk, er det imponerende at man har fået plads til så stor en dækssalon, godt toilet og to separate kahytter. Et bevis på god udnyttelse af pladsen og stor skrogvolumen. Fra efteråret 2003 kan båden også leveres med en tredje kahyt med en enkeltkøje.

Motor og teknisk
Sådan skal et motorrum se ud! Luftigt og med let adgang til motoren. Her er alt forskriftsmæssigt monteret og et klart plus er gennemført lydisolation i hele rummet. Det giver et forholdsvist lavt støjniveau og vil man have ekstra god lyddæmping, kan der leveres en kasse rundt om motoren. På testbåden var støjniveauet helt o.k. og Yanmar-motoren på 230 hk virker støjsvag.
Motorrummet, ledninger og skroggennemføringer er professionelt monteret. Ledningerne er mærket med nummer, så det er let at finde den rigtige ledning. Men batterierne sidder besværligt under dørken i bagbord side. Inspektion af batterier og kabler bliver vanskelig. Et separat batterirum havde været bedre og givet båden et endnu mere professionelt præg.
Totalt er Viknes 1030 klart godkendt i motorrummet og på det elektriske anlæg, her bliver det let at holde orden.

Sejlegenskaber
Motoralternativerne er alle fra Yanmar. 184 hk giver 17 knobs marchfart og 20 knobs topfart. 230 hk som vi prøvede giver 19 i march og ca. 22 knob på toppen. 240 hk giver 20/23 knob og den største motor på 340 hk får båden op i en topfart på 27 knob og en marchfart på 24. Vort indtryk er at 230 hk passer fint til båden. Den har kræfter nok og cruiser fint i 19-20 knob. Samtidig er støjniveauet passende og skrogets egenskaber virker harmoniske.
Skroget er halvplanende med køl, aksel og ror. Under vor test var der lidt sø og de forhold var ren barnemad for det store skrog. En rigtig testsejlads bør helst byde på en frisk kuling og høj sø. Først da bliver skroget sat på en prøve. Vi krydsede hæksøer og provokerede båden så godt vi kunne. Den virker tung og stabil. Det høje forskib er med til at den går tørt og den skar bølgerne blødt og komfortabelt. Styringen er præcis, men med lidt mange omgange på rattet.
Båden virker rigtig tryg og velbalanceret, vi ville gerne på en langtur med denne båd. Den halvplanende gang giver stor komfort og med en cruisingfart på 19-20 knob, er den ypperlig på lange stræk. I havn manøvrerer båden godt med bovpropel og kraftig motor. Ved havnemanøvrer er det naturligt at bruge den udvendige styreplads.

Konklusion
Viknes 1030 er en ”tiger” sammenlignet med de fleste både i samme størrelse. Den er stærk, velbygget og god at sejle. Samtidig har den fuld bokomfort med en snert af luksus i ind-retningen. Takket være brug af moderne teks-tiler og pænt træværk, er der en hyggelig atmosfære om bord. Planløsningen med to adskilte kahytter fungerer godt. Totalt set er dette en udmærket turbåd, der er klassificeret efter CE-normen i kategori B.
Praktiske detaljer som separat skab til regntøj, stort garderobeskab med bøjlestang til det pæne tøj, godt pantry med skab og skuffer bidrager til et positivt helhedsindtryk. Men som altid er det muligt at forbedre detaljer. Udluftningen over pantryet burde være standard og et adskilt batterirum ville være at foretrække. Viknes 1030 kan leveres med motorer fra 184 - 340 hk, agterdækket kan dækkes med en stor kaleche og der kan monteres targabøjle helt agter på båden. Siddegruppen havde pænt, mørkeblåt stof, men kan også leveres i skind. Der kan lægges teak på agterdækket og fås ekstra lydisolering.
Skulle vi have været på en ordentlig langtur eller bruge båden det meste af året, var denne båd kommet langt op på listen. Det eneste som undrer os, er at der ikke findes flere konkurrenter på markedet. For der er oplagt mange som gerne vil have en tiger i stedet for en pussycat!!

Viknes 1030
Længde 10,42 m
Bredde 3,42 m
Dybgang 0,95 m
Vægt m/fulde tanke ca. 5000 kg
Brændstof 2x350 l
Ferskvand 160 l
Holdingtank 140 l
Maks. motor: Yanmar 340 hk
Testbåd: Yanmar m/aksel 230 hk
Fart ca. 22, march ca. 19 kn.
CE-godkendelse Kategori B
Antal køjer 4 (+2) stk.
Pris fra 1.234.800 kr.
Pris testbåd ca. 1.300.000 kr.
Producent: Viknes Båt & Service, Norge,
Importør: Kronborg Marine Bådsalg,
tlf. 49 20 00 44,








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen