Liberty 22


Båden skærer de beskedne bølger og hæksøerne perfekt.

            Vi suser af sted og loggen dirrer næsten på 46 knob. Båden skærer de beskedne bølger helt uanfægtet og kommer godt over hæksøerne. På ægte V-bunds maner - komfortabelt, blødt og udramatisk. Her er ingen hårde slag, da båden har en moderat chine (perfektionsliste) og en dyb V-bund. Det er også legenden Jim Wynn, som har konstrueret skroget. Klassisk V-bund-design uden nymodens dikkedarer. <br />

Det hele fungerer aldeles udmærket og det fine med Liberty 22 er at den på langtur kan ligge på en meget behagelig cruisingfart omkring 25 knob, hvor den går let og økonomisk.
Bruger man trimplan og kører drevet helt ind, kan man få den helt ned i 11-12 knob og fortsat holde den planende. Så kan selv svigermor komme med på tur …
Viser vejrguderne tænder kan man komme i havn på denne hastighed.
Bagude ligger en Volvo 5,7 liters V8 benzinmotor og brummer. Det rækker til ca. 46 knob på GPS’en. Det er flot, men båden er også letbygget. Alternative motorer er Volvos 4,3 liters GX V6-motor på 225 hk og med en topfart på ca. 35 knob eller en 2,4 liters diesel med en topfart på 170 hk.
Med sine 22 fod er det en moderat bådstørrelse. Nu er det ikke altid størrelsen det kommer an på, og her kommer den påstand absolut til sin ret. Egenskaberne, personligheden og udstrålingen er det vigtigste - det har Liberty 22 til fulde!
Den skinner med sit blanke mahognidæk, solide håndlister og krom både her og der. Totalt set oser båden af eksklusivitet - mildt sagt snobbet.
Du kan være helt sikker på at denne båd vækker opsigt ligegyldigt hvor du lægger til. Som et ekstra trick er skroget i en dyb rød farve, næsten som mahogni. Mange forledes til at tro at også skroget er i dette materiale, men det er ikke sandt. Skrogfarven er i gelcoat og skroget støbt i form. Selvfølgelig er der benyttet eksotiske byggemetoder, kompositmateriale - karbon og sandwich. Dækket er belagt med epoxy, der har fået nogle ekstra gange lak for at kunne stråle lidt mere i solnedgangen.

En båd med stil
Konceptet er skærgårdsjeep, men det er ikke rigtigt at sætte båden i denne klasse. Den er slet og ret for eksklusiv! Dette er ikke båden hvor du med glæde tager på fisketur og trækker sildene om bord, rester af sand vil utvivlsomt få skipperens mavesår til at bløde hvis hele familien tramper over fordækket med den slags under fødderne.
Denne båd er en perle og har du sans for den slags, er du nok mere tilhænger af Jaguar, Bentley eller Morgan frem for Mercedes, BMW og Porsche. Her snakker vi ægte ”stil” fra engelske Petticrows som bygger underet og du kan få båden som du vil. Både når det gælder skrogfarve, motor og indretning. Der fås også en Liberty 25 (omtalt i Bådmagasinet nr. 6/2003).

Bådens kvalifikationer
Om bord tager den moderne centerkonsols vindskærm fart-vinden effektivt. Forude er båden helt åbent med stuverum under fordækket. Den kan leveres med kistebænke. Foran konsollen er der et klapsæde - næppe svigermors drømmeplads! Bag konsollen er et dobbeltsæde i ægte offshore-stil. Sædehynden kan vippes ned og så har man to smalle styrestole. Med andre ord - denne båd kan sejles hårdt. Agter i det selvlænsende cockpit er en tværgående bænk til passagerer.
Skal vi sætte fingeren på noget, må det være instrumenterne med hvide talskiver, VDO er langt mere læsevenligt! GPS’en sidder langt nede på konsollen og er fejlplaceret til brug under fart. Selve styrekonsollen er moderne udformet, dørken er teakbelagt og båden har fikse detaljer. En af dem er løftestropper under små luger i dørken. Smart når båden skal op i kranen, men endnu smartere når den skal hives op på dækket af en superyacht. Og lige præcis der er målgruppen. Askeladden og Yamarin får næppe mærkbar konkurrence af Liberty 22. Men vil du imponere naboerne og har du sans for det eksklusive, er du i målgruppen.

Liberty 22
Konstruktør: Jim Wynn
Længde 6,83 m
Bredde 2,43 m
Dybgang 0,45 m
Motor: Volvo Penta V8
5,7 liter og duoprop 46 kn
Tank 255 l
Producent: Petticrows,
England,
Pris testbåd:
Ca. 70.400 Euro/530.000 kr.
http://www.petticrows.com







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen