Masmar 75J

Topfart 60 knob. Cruisinghastighed 45 knob. Det er de sensationelle data, den finske Masmar 75 J lover sin ejer. Der er nærmest en slags indbygget garanti for, at den yacht sjældent bliver overhalet. Den er den første 60-knobs motoryacht, der bygges i Finland.
Med Masmar’en er finske motorbåde på vej mod bådebyggernes superliga, hvor sejlbådsværfterne Swan og Baltic har befundet sig i mange år. Masmar’en kom som noget af en bombe sidste efterår. Ingen vidste den var på vej, skønt der var rigeligt med sensationelle data at hviske om i krogene: Tre 1400 hk dieselmotorer trækker hver sin vand-jet. En enkelt begrænsning ligger måske i tankkapaciteten på 6000 l. Det rækker til 500 sømil!
Masmar’en er bygget som en særpræget lystyacht med et stort, åbent cockpit agter, så den på en charmerende måde ligner en enormt forstørret kabinebåd. Men designer Kai Ilmanen lægger vægt på, at det er mange andre muligheder ved det hurtige skrog, som har været den store udfordring ved Masmar’en.
Den er bygget i divinycell-skum og multiaksialt fiberglas, og for at gøre den så stiv som overhovedet muligt indgår alle skot og øvrige lodretstående emner i interiøret, selv møbelfundamenter, i den bærende konstruktion. Det er en alvorlig sag at øge tophastigheden fra de sædvanlige 40-50 knob til 60 knob.

Lang, lang og smal, smal
For at sikre sejladskomforten og de høje hastigheder i åbent farvand er der valgt en meget dyb bundvinkel på 23 grader, ligesom båden er ekstraordinært smal, knap en meter smallere end Sunseeker Predator, der har samme længde og stræber efter de samme præstationer.
En af de største opgaver i designet var at sikre et optimalt tilløb til de tre vandindtag til vandjets’ene, som skal arbejde i en laminar vandstrøm for at være effektive. Navnlig den midterste turbine voldte problemer, og man måtte fjerne noget af kølprofilen over seks meter foran vandindtaget, før turbinen arbejdede tilfredsstillende ved tophastighed. Samtidig har man udnyttet den voldsomme vandstrøm fra jets’ene til at suge motorernes udstødning direkte ned i vandet.
Astra-Marine har generationers erfaring med at bygge hurtiggående motorbåde til arbejdsbrug og militær, men til Masmar’en er man startet forfra på et helt nyt koncept med direkte henblik på superyacht-markedet. Værftet er stærkt fokuseret på superyachtmarkedet over 75 fod, og har allerede større og hurtigere fartøjer på tegnebordet med både diesel- og gasturbinefremdrift.

45 knob er komfortabelt
Sejladsen med Masmar’en er en eksklusiv oplevelse. Vi forlader havnen med kun den midterste maskine kørende. Den har et ZF totrins drev, som tillader os at holde 3,3 knob i tomgang. Dette arrangement er til for at undgå at sænke "skovlen" der vender jet’ens vandstrøm og virker som bremse og bakgear, da denne ellers kan samle tang og affald op.
Uden for havnen starter vi de næste to maskiner op, og maskinerne synkroniseres over en enkelt KaMeWa elektronisk kontrol. Det tager kun et par sekunder at bringe farten op på 35 knob, og vi øger farten i små trin til 45 knob, hvor maskinerne kører på 60 procent belastning. Dette er Masmar’ens cruisinghastighed, og den føles at kunne holdes næsten overalt. Lydniveauet ved styrepladsen et tilpasset til mange timers sejlads. Det er en raffineret oplevelse at kunne tale sammen uden at hæve stemmen - med 45 knob.
Efter nogle sømil gav vi yderligere gas, og farten øgede med lethed til 55 knob. Den finske skærgård myldrede forbi på en helt uvirkelig facon, og vi slap reserverne løs. Kontrollen over båden er god, og der er ikke antydning af uventet opførsel af nogen art. Manøvredygtigheden er fuldendt, vi kan lægge rattet over med 50 knob og vende båden på mindre end 50 meter.

Nakken tilbage i sædet
Mest imponerende er Masmar’ens acceleration. Dens Rolls-Royce vandjets er optimeret til fartområdet 40-60 knob, og det mærkes. Vi accelererede fra stilstand med 70 procent power, og de tre vandjets skal først have fem sekunder til at bygge tryk op. Derpå springer båden øjeblikkelig ud ad vandet og planer. Ved 30 knob lukkede vi 100 procent op for alle 4200 heste, og selv fra den fart bliver hovedet kastet tilbage mod sædet. Det er en sensationel fornemmelse at bringe 35 tons i fart på denne måde. Der er næppe nogen anden produktions-yacht, der kommer op på siden af den.
Styrehuset/cockpittet vidner om, at Masmar 75 J er en "drivers boat" - en båd for manden, der dyrker sejlglæden. Den er beregnet til enmands-betjening, alt er tilgængeligt fra førersædet med alle navigationsinstrumenter koblet på netværk, inklusive JRC-farveradar og Lux Navalis elektronisk søkort, der kommer op på 18 tommer farve skærme. Positionen opdateres løbende med differential-GPS fra Leica og JRC. To hovedcomputere sørger for navigationssiden, og en tredje overvåger maskiner og alle bådens øvrige parametre.

Til Oslo på 6 timer
Selvom Masmar er en luksusyacht, følger indretningen en tydelig skandinavisk tradition, når man træder ind i dækssalonen. Der er brugt mahogni og alcantara som skaber en tidløs atmosfære. Salonen er sparsomt møbleret med et stort bord, omgivet af to sofaer, mens hele fronten af dækssalonen er cockpit med tre komfortable sæder. Indvendig får man en tydelig fornemmelse af, at yachten er temmelig smal.
En rund trappe bag broen giver adgang til næste dæk, her er spiseplads til seks personer og et ret stort pantry. Området udgør yachtens eneste "frie" areal udover salonen ovenover, hvilket ikke kan siges at være meget. Man får en tydelig opfattelse af, at yachten er skabt til få dages cruising og kortere rejser, hvor farten er sensationen.
Masmar 75 J har overnatningsmulighed til seks personer i tre dobbeltkahytter. Owners i stævnen med dobbelt seng, og der er to gæstekahytter med hver to enkeltkøjer. Hver kahyt har toilet og bruser.
Materialer og håndværk i apteringen er upåklageligt, men der er ikke stræbt efter noget af den luksus og overflod, som andre superyachts tilbyder. Ejeren har sagt: "Selv en mere asketisk udformning ville have været nok for mig, men værftets håndværkerne ville gerne vise deres kunnen, så jeg lod dem få den træning."
Fartøjets største mangel er stuveplads. Der er et par små garderobeskabe i hver kahyt, og ikke andet. Der er lige plads til landgangstøjet og et par ekstra sko. Selv en standard 45 fods motorbåd tilbyder mere plads. Det er prisen for at kunne sejle Helsingfors-København på 12 timer, eller København-Oslo på 6 timer ... med cruisingfart!

Masmar 75J
Konstruktion: Kai Ilmanen/Masmar Team
Længde 23,00 m
Bredde 4,5 m
Dybgang 1,4 m
Bundvinkel 23 °
Vægt 32 t
Brændstof 6000 l
Motorer 1400 hk
3 stk. Caterpillar 3412E
Drev 3 stk.
Rolls Royce vandjet
Pris Ca. 18 mill. kr.
Værft: Astra-Marine, Åbo, Finland







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen