Saga 29

Saga 29 er en vellykket modernisering af den klassiske norske halvplanende familiebåd. Den tilbyder masser af plads inden for sine rummelige mål, og en del er udnyttet til et stort og regulært cockpit, hvor der kan indrettes udvendig styreplads i stil med en række andre norske motorbåde med et halvprofessionelt tilsnit, som næsten har udviklet sig til noget nær en selvstændig bådtype.
Cockpittet er i sig selv dybt og vel beskyttet og garneret med håndlister hele vejen rundt, så det tilbyder en tryg fornemmelse. Samtidig har Sagaen en pæn, lille bade-platform indbygget i skroget agter, og når denne suppleres med en udvendig bade-platform som på testbåden her, er der alle tænkelige muligheder for et rigtig godt friluftsliv agterude.
Det rummelige cockpit tager ikke noget plads fra resten af indretningen, for en 29 fods motorbåd er altså stor. Den har et godt styrehus med et stort glasparti med skydedør agter, og inden døre er der et veludstyret pantry i styrbord samt en meget rummelig styreplads forude og et dinettearrangement i bagbord, hvor den forreste siddeplads kan ændres med et "frem-og-tilbage" ryglæn, der giver to siddepladser ved siden af føreren. Arrangementet kan under alle omstændigheder omdannes til en topersoners køje, når bordet sænkes.

Dækssalonen - en motorbådsopfindelse
Man sidder højt med godt overblik over omgivelserne - dækssalonen blev opfundet hos motorbådene for årtier siden - og der er godt lys i styrehuset, takket været store vinduesarealer, der som her kan suppleres med skydeluger over førerpladserne.
Under dæk er indretningen traditionel, med trappe ned til et pænt dimensioneret rum, hvorfra trafikken fordeles til toilet-tet i styrbord, kahytten i stævnen og et alkoverum under styrehuset med nedgang i bagbord.
Hovedkahytten er i stævnpartiet, og her mærker man bådens størrelse, for jo større en motorbåd er, desto lavere har man pladsmæssigt råd til at placere køjen i det skrånende stævnparti, og hos Saga er der en rigtig fornuftig indstigningshøjde på dobbeltkøjen.
Der er også et par gode skabe og en rimelig dørkplads til at klæde om på bag lukket dør.
Toilettet er tilsvarende rummeligt med voks­enhøjde, og selv den lidt lukkede alkove under styrehuset har ganske gode adgangsforhold for den type at være, idet der er en polstret siddeplads ved nedgan-gen som "affyringsrampe", når man skal til køjs. Stuveplads er der masser af.
Foruden det veludrustede pantry er der skuffer i soklerne til dinette­arrange-mentet i bagbord, samt stuverum under hynderne. I mellemgangen forude er der også skab og skuffer i bagbord side i forbindelse med alkoven.

Komfortabel og støjfri
Sejladsen med Sagaen er ganske komfor-tabel. Vi prøvede den med en pænt stor motor­installation i form af Volvo Pentas 6-cylindre­de TAMD 41 P diesel på 193 hk. Maskinen ligger vel isoleret nede under styrehusets dørk og trækker hurtigt den 3700 kg tunge båd op i planing. Sagaen planer temmelig tidligt, omkring 12 knob, og fortsætter hurtigt op til tophastighed, ca. 24 knob med denne maskine.
Almindelige marchhastigheder på 15-17 knob foregår virkelig komfortabelt med lavt støjniveau, og der er heller ikke noget i vejen for at holde 20 knob.
Prøvebåden er en moderniseret udgave fra i år, hvortil konstruktør Eyvind Amble har fintrimmet på undervandsskroget. Sagaen har en temmelig dyb køl agter, der beskytter propellen og danner basis for roret.
Kølen er blevet slanket for at have mindre indflydelse på sejladsen, hvor en halv­planende båd med kraftig maskine let kan give nogle hårrejsende oplevelser, hvis man slår kraftige sving ved høj fart. Her er køl-effekten reduceret til, at Saga 29 krænger en lille smule udad i svinget, så er man advaret mod at presse mere på.
Vi prøvede Sagaen med dobbeltstyring, hvor man også kan stå ude i cockpittet og styre fra agterkanten af styrehuset. Det giver en mægtig sejladsfornemmelse, men udsynet fremover er ærlig talt ikke godt, hvorfor Saga selv har sat et advarselsskilt op. Testbåden var en fuldudrustet version med hydraulisk dobbeltstyring, bovpropel og teaktræsbeklædt, ekstra badeplatform, trimflaps og ekstra skydeluger i styrehus-taget, som vi vil betragte som mindste udstyrsgrad.
Det lægger nogle penge til standardprisen på ca. 970.000 kr., og vil man have hele udstyrs­listen med, f.eks. dieselvarmer, cockpitkaleche, landstrøm samt bundbehandling, slutter prisen på 1.112.000 kr.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen