Uttern S52

Den lille planende styrepultsbåd, Skærgårds-Jeepen, er udviklet til at transportere folk og bagage komfortabelt ud til hytterne på skærene i vore misundelsesværdige ­nabolande.
Idémanden er den norske bådjournalist Bengt-Erik Iversen, der syntes, det virkede for sølle, når familier med hele sommerbagagen steg om bord i en almin-delig åben 14-fods jolle for at tøffe til skæret.
Han udviklede ideen om en planende jolle med 60 hk motor, med styrepult og vindskærm, højere fribord og gode pulpits og håndlister for større tryghed, og to meter cockpit i stævnen, så den også egner sig til fiskeri, solbadning og selskabelighed under landliggeriet.
Ideen er slået an, må man sige. Alle skandinaviske producenter af små joller laver sin skærgårds-jeep over det oprindelige koncept. Her er fem af dem i en test, for øvrigt arrangeret fælles nordisk af idémanden selv.

Uttern S52 Eneste med centerpult
Utterns jeep ser helt rigtig ud ved første øjekast, men den er alligevel noget upraktisk indrettet, hvis man sejler flere personer. Den har center-­styrepult, agtersofa bag pulten og to langs­gående kistebænke i stævnen. Styrepulten er smal og næs­ten kun for én person, og vindskærmen er temmelig lav, men der er god forstøtte. Agtertoften egner sig i praksis dårligt til sejlads, for to personer her vil ødelægge bådens balance.
Båden sejler trygt og sikkert. Den planer rent ved 16 knob og styrer lidt trægt og "stort". Grundlæggende virker båden solid, men lugerne klaprer ved hurtig sejlads og sladrer om manglende omhu med monteringen. Der er teak på dørken, men træet er skruet på, og man risikerer kort ­levetid.
Uttern S52
Længde 5,18 m
Bredde 2,13 m
Vægt 490 kg
Personer 5
Motor 60 hk Mariner 2-takt
Topfart 30 knob
Forbrug 1,18 l/sømil
Pris 145.355 kr.


Askeladden 475 Freestyle Gennemført, men mindst
Askeladden er en meget populær jeep i Norge. Den repræsenterer en gennem-ført kvalitet og finish, praktisk indretning og sikre og gode sejlegenskaber.
Den er mindst i testen og f.eks. 10 cm smallere end Yamarin, hvilket bevirker, at den krænger, når to mand sidder bag styrekonsollen, men den retter sig ved planingsfart. Den planer ud lidt tidligere end de andre både, ved 15 knob og sejler trygt komfortabelt med glimrende manøvreevne.
Med én mand sejler den ideelt, fordi styrepladsen er i midten af båden. Her sidder man lidt langt fra rattet, ved en hængslet rygstøtte, så siddepladsen kan vendes bagud til en firepersoners gruppe omkring et lille klapbord. Båden er praktisk med sin gode dørk, der tillader at man går helt ud til rælingen ved fiskeri.
Askeladden 475 Freestyle
Længde 4,74 m
Bredde 1,90 m
Vægt 500 kg
Personer 6
Motor 60 hk Mercury 4-takt EFI
Topfart 30,5 knob
Forbrug 0,7 l/sømil
Pris 131.615 kr.

Galia 475 Galeon Masser af siddeplads!
Galia Galeon har masser af siddepladser. Der kan sidde tre på toften, der udnytter hele bådens bredde bag styrepulten - med kun vindskærm til to. Der er også polstret siddeplads foran styrepulten, over stuverummet i stævnen og på en langsgående tofte i stævnen til bagbord. Båden er altså kun godkendt til fire!
Galiaen har pæn plads bag agtertoften med en lille selvlænsende brønd, så f.eks. badende kan sidde og dryp-pe af. Til gengæld er siddepladsen ved styrepulten indrettet, så man sidder lovlig langt fra rattet.
Skroget sejler gennemsnitligt godt. Det er relativt fladbundet og skal ikke sættes på de store opgaver. Der kommer en del lyde når ­båden køres hårdt. Den ­planer ud ved knap 17 knob og har en lidt tung, langsom styring, og slår store sving. Kvalitet og finish er middel, men den har godt udstyr.
Galia 475 Galeon
Længde 4,78 m
Bredde 1,95 m
Vægt 390 kg
Personer 4
Motor 50 hk Suzuki 4-takt
Topfart 29 knob
Forbrug 0,64 l/sømil
Pris m. Yamaha 50 hk 4-takt 102.000 kr.

Yamarin 5010 yest og bedst
Yamarin 5010 er en splinterny model. Den virker som begyndelsen til en ny generation inden for skærgårds-jeeps. Båden er veldesignet med en glimrende finish, så den er en klar vinder af testen her.
Førerpladsen er god med plads til to og rigtig gode fodstøtter, som mange styrepultsbåde mangler. Båden sejler lækkert. Den planer ud ved 16 knob og sejler lydsvagt med 2-takts Yamaha'en på hækken. Den har en flot sikkerhed ved høj fart, men er samtidig dejligt styrevillig.
Den gode bredde udmønter sig i, at Yamarin'en er stabil og næsten ikke krænger ved stilleliggen, selvom føreren sidder helt ude i borde.
Yamarin 5010
Længde 4,95 m
Bredde 2,04 m
Vægt 440 kg
Personer 5
Motor 60 hk Yamaha 2-takt
Topfart 32 knob
Forbrug 0,66 l/sømil
Pris 124.000 kr.


Quicksilver 500 Commander Vrimler med nye ideer
Quicksilver'en byder på nye ideer og en masse faciliteter til aktiv fritid. Den har en indbydende indretning med fire siddepladser og klapbord foran styrepulten samt store stuverum. Den har direkte adgang til badestigen ved at åbne en lille dør, en fodvenlig teakdørk og et rummeligt stuverum til vandski og lignende.
Styrepladsen er dog lidt trang til to personer, og det kniber med fodpladsen, fordi styrekonsollen er udnyttet til et stort stuverum under siddepladserne på forkanten. Finishen er middel.
Båden planer rent ved 17 knob og styrer sindigt og trygt. Den er relativt flad i bunden for at give plads og stabilitet ved stilleliggen, så den bryder sig ikke om at blive jaget med i skarp sø. En rigtig badebåd til indenskærs brug.
Quicksilver 500 Commander
Længde 5,00 m
Bredde 2,00 m
Vægt 530 kg
Personer 5
Motor 60 hk Mercury 2-takt
Topfart 31 knob
Forbrug 0,67 l/sømil
Pris 124.595 kr.















★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen