Ficht Ram 2,6 V6

To-taktsmotoren, der fungerer uden antydning af den velkendte brankede oliehørm, er en realitet. Den nye Evinrude Ficht Ram- maskine består den simpleste test af alle: Man vender rumpen mod vinden, sætter gashåndtaget i tomgang og snuser dybt: Ingen lugtgener!
Ficht-systemet, som er beskrevet flere gange i Bådmagasinet, fungerer med elektromekanisk direkte benzinindsprøjtning i hver cylinder. Det nye ved Ficht Ram-motorerne er, at smøresystemet er forbedret med olieindsprøjtning gennem cylindervæggen under stempelringene. Denne smøring betjener også stempelpinden gennem huller i stempelskørtet.
Olieforbruget er minimalt, selvom den nye Ram-motor faktisk smøres lidt kraftigere end de foregående modeller. Man regner med et olieforbrug, der svarer til et "blandingsforhold" mellem 1:100 og 1:200, alt efter motorens arbejdsområde. Fordelen ved Ficht-motoren er, at der kun suges luft igennem krumtaphuset, hvor skylleluftens hastighed ikke er høj nok til at trække olien med op i cylinderen. Med en traditionel karburator-funktion ville benzinen opløse olien og føre den med sig til forbrænding i cylinderen.

Accelerationstid - Nul!
Bådmagasinet var til europapremiere på den nye Ficht Ram 2,6-liters V6 model med 135 hk, der var monteret på en Ryds 550 HT halvkabinebåd, som indtil videre kun er godkendt til 90 hk. 135 hk'eren er den lavest ydende af V6'er serien, som fås op til 175 hk.
Med 135 heste på den kun 550 kg. tunge båd fik man egentlig ikke noget indtryk af motoren, for Ryds'en udgjorde ikke nogen udfordring for den. Båden smuttede ud af vandet lige så hurtigt, som man kunne lægge gashåndtaget frem, og steg op til 40 knob i et elegant, ubrudt accelerationsforløb. Herfra skulle der lokkes lidt med trimknappen til en imponerende topfart omkring 42 knob.
Ved premieren sejlede vi også en ny version af Ficht Ram V4-motoren på 1,7 liter slagvolumen, der nu er droslet ned til 75 hk, hvor serien i forvejen består af 115 og 90 hk. 75'eren havde en ubetydelighed motorlugt, men det skyldtes, at den var splinterny. Ram-motorerne har indbygget et tilkøringsprogram, hvor de smøres lidt kraftigere de første 10 driftstimer. Derpå slår programmet automatisk fra, og man sejler med ren luft i næseborene.
Evinrude Ficht Ram 135 koster 104 - 106.000 kr. i forskellige versioner, Ficht Ram 75 koster 74.800 kr.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen