Sea Master 210

Dybe hak i bunden er den nyeste trend inden for planende motorbåde. Hvad der for en sejlbådsejer vil opfattes som noget i retning af hærværk, får motorbådsinteresserede til at strømme til, når den svenske Sea Master 210 bliver rullet frem på slæbestedet med sin "luftsmurte trinbund".
Der er tale om en gammel og velafprøvet ide til hurtigtgående motorbåde, som har fået renæssance hos flere motorbådsproducenter, men de færreste har grebet sagen så radikalt an som på Sea Master 210.
Bådens svenske konstruktør Glenn Karlsson har valgt at lave to tværgående trin i bådens bund. Trinene er beregnet til at trække luft ind under bådbunden, hvor luftboblerne virker som smøremiddel og nedsætter friktionen mellem båden og vandet.
Effekten af den luftsmurte trinbund skulle være 15 procent højere hastighed og/eller bedre brændstoføkonomi. Det har vi naturligvis ingen chance for at efterprøve, men noget i bådens sejlegenskaber tyder på, at trinene virker.
50 knob med dybt V
Vi har sejlet den hurtigste version af Sea Master 210 med 220 hk Volvo Penta benzinindsprøjtningsmotor, og denne udgave løb ca. 50 knob i tophastighed på fladt vand.
Det kan andre speedbåde i samme størrelse også præstere med over 200 hk, men forskellen er, at Sea Master sejler med en ganske dyb V-bund på 24 grader, som er ganske kraftkrævende at opnå så stor hastighed med. Dyb V-bund giver gode egenskaber i sø, da den kløver søen bedre, og det virker, som om den luftsmurte bådbund har opnået den flade båds gode fartegenskaber med en bundvinkel, der egentlig burde være langsommere på papiret.
Båden accelerer hurtigt til planing med sine 220 hk på den effektive duo-prop, skønt den dybe bund dikterer en noget høj planingstærskel omkring 16 knob. Den føles først at sejle let og i fin balance fra omkring 18-20 knob, men til gengæld sejler den så komfortabelt, at det virker naturligt at benytte cruisinghastigheder over 30 knob.
Styringen er præget af den dybe
V-bund, idet den typisk reagerer på ratudslag med en villig krængning, som dog ikke følges op med nogen tilsvarende mærkbar kursændring. Der skal tages godt ved rattet for at slå snævre sving med høj hastighed, og båden har en lille tendens til at "skifte spor", når man presser den hårdt. Dette skal dog siges at være konstateret ud fra en ren akademisk interesse, idet sådan sejlads i grunden er formålsløs og kun kan have til formål at skræmme livet af passagererne. Hvis man virkelig får brug for at slå snævre sving med en speedbåd, skulle man have taget farten af for længst.
Flot fordæk og cockpit
Sea Master 210 er meget nøgternt designet som en "halv" walkaround båd med styrepult, der giver læ til to, og et hævet fordæk af nydelig størrelse. Dertil har den et godt, regulært cockpit, hvor styrestolene kan svinges rundt og danne siddegruppe med agtersofaen omkring et løst cockpitbord. Båden er velbeskyttet med gode håndlister hele vejen rundt, og under fordækket er der en noget lav, men rigelig forkøje til 2 voksne. Der er ikke ødslet med faciliteter, for ønsker man toilet eller pantry, bestilles det specielt.
Finishen under dæk er pæn, men rå, idet der ikke er ofret isolering af de indvendige plastflader. Motorrummet er egentlig heller ikke særlig energisk isoleret, men det bøder den kultiverede Volvo V6'er på.
50 knob er en ualmindelig høj hastighed for en speedbåd, og har man mindre ambitioner i den retning, fås Sea Master 210 i en mere beskeden udgave med 135 hk maskine til 40.000 kr. mindre end testbåden. Man kan forresten også vælge totrins-bunden fra og spare 10.000 kr. yderligere.

Sea Master 210
Længde 6,50 m
Bredde 2,20 m
Bundvinkel 24 °
Vægt 1190 kg
Brændstof 150 l
Motor 4,3 l
Volvo Penta V6
GI indsprøjtn.
DuoProp benzinmotor 220 hk
Standardpris 245.000 kr.
Trinbund 10.000 kr.
teakdæk, 12 mm massivt 13.500 kr.
cockpitdørk 11.000 kr.
badeplatform 7.300 kr.
Pris som testet 286.000 kr.

Import og salg:
Nordsjællands BådCenter
Espergærde
Tlf. 49 17 00 72







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen