Ryds 485 FC

Troede du, at motorbådens sejlegenskaber og sødygtighed kan måles på størrelsen? Forkert! Vi har sejlet en smal bette tingest, Ryds 485 FC, som begår sig aldeles fremragende i elementet.
Den er både hurtig, styrer godt og begår sig bemærkelsesværdigt komfortabelt og sikkert i sø. Med 27 knob i tophastighed for en 50 hestes Yamaha firetakter kan man næppe forlange mere fart, selvom Ryds'en lader til med lethed at kunne præstere en del mere, men 50 Hk er altså bådens maksimum.
Set udefra ligner båden ikke ligefrem nogen sprinter. Den har et nogenlunde dybt
V-skrog, men stævnen er buttet og virker ved første øjekast ikke udpræget skarp. Den lille overbygning med vindspejlet og det ret høje fribord føjer ikke ligefrem elegance til fremtoningen.
Men bag rattet tilbydes man en fuldendt følelse af kontrol. Stævnen er egentlig pænt skarp helt nede i bunden, men skroget er blot bygget lidt voldsomt ud fra det, der ligner andet bord. Under prøvesejladsen, der foregik under ganske rå forhold på Store Bælt, prøvede vi i rent overmod at flytte en meterhøj bølge, og det lykkedes faktisk med hele forskibet begravet i en kaskade af vand, som det effektive lille vindspejl trods alt ikke kunne klare.
Bedst ved Ryds'en er, at det relativt smalle skrog holder ganske høj cruisingfart, 17-18 knob, under forhold hvor mindre gode motorbåde må slå 4-5 knob mere af farten. Det giver rækkevidde, når man vil rundt på vandet.
Cockpittet er relativt dybt og velbeskyttet med gode håndlister hele vejen rundt. Det byder på to gode førerstole, der står accelerationsvenligt midt i båden, og der er en passagerbænk agterude. Under den lille overbygning er der en lav kabine med soveplads til to, blot de ikke er af de allerstørste, køjelængden er 1,85 meter.
Det er praktisk at nøjes med en lille båd. Ryds 485 vejer
ca. 580 kg. med den største motor, hvormed den lige akkurat rykker op i en 750-kilos trailer. Alligevel holdes den samlede trailervægt under 1000 kg., hvormed den stadig kan trailes efter mindre biler.
Den er netop kommet i en trollingversion, 485 CBF, der har fået fjernet agtersofaen
og er bygget om, så agterspejlet kan tage til ekstra trolling-
motor og montering af grej. Denne model leveres uden hynder, hvormed den bliver en smule billigere end den testede version.








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen