Westfjord 310

Westfjord 310 er én af den slags motorbåde, man føler altid har været der. Traditionel og halvplanende, med et godt, rummeligt styrehus med spiseplads og pantry med havneudsigt og soveafdelinger under dæk.
Fornemmelsen er egentlig ikke helt forkert, for Westfjorden er en stærk modernisering af en 18 år gammel konstruktion, Tresfjord Nova, som dog er ændret til ukendelighed, både af skrogform, udseende og funktion. Forgængeren var en typisk firserkonstruktion, hvor skroget var udnyttet til bristepunktet med agterkahyt og et højt hævet centercockpit. På det punkt er moderniseringen til Westfjord 310 blevet meget tidstypisk med en moderne, åben og gavmild indretning.
Man stiger om bord i et dybt, regulært og tiltalende cockpit og passerer en bred skydedør i det store glasparti til styresalonen, der byder på et bredt gangareal helt ud i forkahytten. Man kunne fristes til at betegne dette som spild af plads, men efter nogle dage i en båd lærer man virkelig at sætte pris på, at man kan færdes ubesværet og udføre sine gøremål uden hele tiden at skulle sno sig.
Fint overblik fra førerstolen og kæmpestor centerkøje
Styrehuset er i øvrigt ganske traditionelt indrettet med en L-formet sofa omkring et veldimensioneret bord agterst i styrbord. Over for siddegruppen er der et veludrustet langsgående pantry, og foran siddegruppen tilbydes man en virkelig bred, topersoners styrestol, som står permanent og altså ikke skal vippes frem og tilbage for at skabe siddeplads det ene og det andet sted. Det tillader også en ret høj siddeposition, så man har et godt overblik over båden og omgivelserne.
Nedgangen til forkahytten er som nævnt lavet med flotte dimensioner og en god trappe. Her er det traditionelle kahytsbord med et rundt - lidt højt - sofaarrangement omkring. Forskibet har et veldimensioneret toilet i bagbord, indbygget som en helstøbt, vandtæt enhed med automatisk lænsepumpe for badevand. Og inde under cockpittet finder vi den største centerkøje, vi længe har set. Vi plejer at betegne den type køjer som "alkover", når de kræver, at man kryber derind. Men her er der tale om et rum, hvor man kan træde - let krumbøjet - ind og tage fornuftigt tilløb til at lægge sig på dobbeltkøjen, der er så bred, at selv granvoksne kan ligge både på den ene og den anden led.
Også sofaarangementet i stævnen og dinettearrangementet i styrehuset kan omdannes til sovepladser, så Westfjorden i alt kan tage seks personer til overnatning. I styrehuset er det tale om en udtrækskøje på 190 cm, og den er vel at mærke let at trække ud, hvilket ikke altid er en selvfølge i lystbåde. Men det er generelt for båden, at den repræsenterer en god håndværksmæssig standard og flot finish. Respekt for traditionerne rummer også respekt for kunderne, og den føles her.
Den kan svinge som en speedbåd
Som motorbådstype sejler den halvplanende Westfjord meget klassisk. Den kører ubesværet op igennem fartsområdet og føles at plane omkring 13-14 knob. Den sejler cruisinghastighed mellem 15 og 17 knob, og når en tophastighed med den testede motorinstallation på godt 19 knob.
Sejlegenskaberne er dejligt harmoniske for en halvplanende båd. En halvplanende båd skal kunne sejle retningsstabilt både nede i deplacementsfartsområdet under 6-7 knob og oppe i planingshastighed. Hvor godt den gør det, afhænger af kølens udformning. Er kølen for lille, sejler den dårligt ved lav fart, men godt i planing. Er den for stor, sejler den retningsstabilt ved både lav og høj hastighed, men kan "vælte" over kølen i planingsfart og krænge den "forkerte" vej i drej.
Westfjord 310 er så god i begge ender af fartspektret, at den faktisk kan rives rundt i et skarpt sving fra topfart uden problemer, hvilket dog er en konstatering af mere akademisk end praktisk værdi. Sådan noget gør man ikke med en halvplanende båd, og desuden skal der drejes så relativt meget på den i øvrigt glimrende hydrauliske styring, at en sådan "undvigemanøvre" næppe er mere effektiv end den normale håndtering af en halvplanende båd i snævre manøvrer, man tager gassen af, drejer på roret og giv gas igen.
Westfjorden virker ganske sødygtig, og med det jævne forløb, den præsterer op igennem fartområdet med sin 230 hk motor, kan den være et godt valg, hvis man bor ved et råt og ubeskyttet farvand. Her kan man bedre vælge sin hastighed med en halvplanende båd, mens det i en helplanende kan blive spørgsmålet om enten-eller for planingsfart.

Westfjord 310
Længde skrog 9,55 m
M. badeplatform 10,20 m
Bredde: 3,25 m
Vægt: 5000 kg
Brændstof: 440 l
Vandtank: 180 l
Toilettank: 100 l
Motor: 230 hk
Yanmar 4 cyl. 3,5 liters turbodiesel med intercooler
Standardudstyr:
Teakdæk i cockpit og på badebro.
Forberedt for installation af bovpropel.
CE-godkendelse: Kategori B
Pris lev. i Danmark: 1.140.000 kr
Import og salg: Bureauet, Randers, tlf. 86 44 88 11







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen