Askeladden 585 Freestyle

Her er daycruiseren, der vil være større, end den er. Askeladden 585 Freestyle dyrker virkelig "freestyle" i indretningen af cockpittet, for værftet får en masse ud af pladsen her. Båden har faktisk fået to cockpits, og minsandten, om tricket ikke lykkes. Det fungerer, uden man føler, at båden er blevet klemt i indretningen.
585'eren har forrest et godt, intimt og dejlig velpolstret cockpit med siddeplads til fire, heraf findes de tre pladser i et højt og tykt "skot", opbygget i glasfiber, som danner adskillelsen til et pænt lille agtercockpit. Al polstring er tyk og med et særligt, kraftigt plasticagtigt stof, der alligevel virker som at sidde på tekstil.
De tykke ryglæn i siddepladserne rummer vask, komfur og stuveplads i klassisk norsk motorbådstil. Meget fikst er vandhanen til håndvasken samtidig bruser i agtercockpittet, som sikkert vil blive brugt flittigt til badning og vandpjask, når man har børn med ude.
Agtercockpittet er enkelt og robust indrettet med langsgående klapbænke, og et klapbord fældet ind i agterspejlet. Båden leveres med en rummelig kaleche til det forreste cockpit, så man både kan have læ og udendørs aktivitetsmuligheder som f.eks. fiskeri på en frisk forårsdag.
Forude er Askeladden 585 enkelt og praktisk indrettet. Den har en veldimensioneret skydedør ned til forkahytten, hvis køje kan tage to voksne og et mindre barn til overnatning. Skydedøren løber udvendigt på skottet, hvilket forhindrer en smart amerikansk løsning for adgangen til fordækket med indstøbte trin. Det problem har værftet løst enkelt og funktionelt med en stige af rustfri rør.
En daycruiser skal gerne kunne komme langt omkring, og det lader Askeladden 585 Freestyle til at kunne leve op til. Skroget sejler, som om det har en relativt dyb V-bund, men bundvinklen er ikke opgivet. Den svinger glimrende og sporsikkert og virker sødygtig.
Båden er beregnet til maks. 135 hk, hvormed den værftsopgives til at spæne 42 knob. Testbåden var udstyret med en 90 hk Mercury 4-takter, som virkede ganske kompetent til båden. Med siddepladserne pænt fremme i båden er balancen så god, at der ikke er behov for en specielt kraftig maskine til at præstere en god acceleration. Den er over planingstærskelen omkring 13 knob og løber først "frit" ved 17-18 knob, men det sødygtige skrog tillader også ret høj cruisingfart. Topfarten var 32 knob, hvilket svarer præcis til værftets opgivelse for 90 hk. Overdrivelser er heldigvis ikke nordmændenes stærke side.
Under sejladsen bemærker vi en speciel fordel ved det todelte cockpit og de høje rygge på de midterste siddepladser. De dæmper motorlyden så meget, at det næsten føles som at sejle med en veldæmpet indenbordsmotor.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen