Den er næsten så grim, at kun en ejer kan holde af den. Åben stævn i bowrider-stil og et lille cockpit agter. Og så er der dumpet en kort, tumpet kabine ned på midten. Men i vintervejr, som vi har prøvet Bella 571 Cabin, er den kabine som dumpet ned fra himmelen.
Når man befinder sig ombord, ser man jo ikke, hvad man sejler i. Og alt hvad der er funktionelt, er som bekendt smukt. Funktionel, det er denne Cabin-udgave. Den er et fartøj af typen "den rigtige båd til den rigtige mand", og ham har den fundet, for testbåden fungerer bl.a. som færge for en ejer af et hus på en ø i det sydfynske, og han vil altså over til sit hus, så længe vandet er isfrit.
Testbåden var udstyret med en 50 hestes Mercury 4-takts, som virker glimrende tilpasset Bella’ens 700 kg. Med to mand ombord accelerer den ganske kompetent, men også hjulpet af den fine balance med to mand siddende langt fremme. Med lidt omhyggelig trimning lister den sig op på 23 knob på fladt vand.
Styrehusets ret store og stejle frontareal stjæler naturligvis af topfarten og økonomien. I den almindelige hardtop-model, der hedder 561 HT, kan man roligt regne med 3-4 knob mere.
Skroget virker, som de øvrige Bella’er, velkonstrueret med sejlegenskaber, der giver en illusion af en større båd. Stævnen er tilpas skarp og den kun 15 grader dybe bund er dyb nok til at matche søgang af rimelig størrelse. 571’eren "kører" komfortabelt med fin retningsstabilitet og styrer på en tillidsvækkende facon med et rigtigt godt greb i vandet. Styringen er præcis, men styrekarakteren hælder lidt til det sindige, men det skal man ikke høre klager over fra min side.
To køjer, men kun til primitiv overnatning
Styrehuset har to førerstole, der står på hver sin konsol med skab. Bag førerstolene er der stikkøjer i hver side. De ser ganske vist ikke ud af meget, men der er en liggelængde på 180 cm, så de kan bruges til overnatning, hvis man har længden, og i øvrigt ikke er kræsen med benpladsen, for de er ret smalle ude agter. Køjerne fungerer som to ekstra siddepladser bag førerstolene.
Over styrepladserne har båden et klassisk finsk soltag i næsten hele styrehusets bredde. Det giver luft og lys og kompenserer fint for, at der kun kan styres indendørs på en varm sommerdag. Og til vinterdage som under testen, hvor vi måtte skrabe sne for at få dørene op, kan man sikre sejlglæden ved at bestille den med det sjove kombi-apparat, Wallas 800 kogeplade med blæser, der koster 8000 kroner ekstra.
Styrehuset fylder næsten hele bådens bredde, for sidedækket er kun en konstruktionsmæssig markering for at give styrke, så det kan kun anbefales benyttet af akrobater. Men da der er dør både for og agter i styrehuset, er trafikken fra for- til agtercockpittet sikret.
I så relativt lille en båd vil et lukket styrehus altid virke som klangbund for vibrationer. Det slipper vi ikke helt for. Firetaktsmotoren, der ikke er helt så vibrationsfri som en totakter, når den trækker (det er firetakteren i tomgang, fordi den kører jævnt), transmitterer nogle vibrationer til styrehuset, men Deres Udsendte Medarbejders sarte øren protesterede ikke.
Cockpits for og agter er nydeligt indrettet med faste bænke og selvlæns, så båden passer sig selv. Forskibet har tilpas god bæring til, at der kan være 4-5 personer i bovcockpittet uden stabilitetsproblemer. Man bliver blot hurtigt mindet om, at ventilerne til selvlænset skal lukkes, for ellers kommer søvandet retur!
Bella 571 C er en praktisk lille båd til lystfiskeri og er ideel til udflugter, når vejret ikke er helt pålideligt. Men til at samle piger op på kajen - glem det!