Fremtidens motorbåd bliver helt elektrisk. Når man sætter strøm på kontrollen af henholdsvis styretøj og motorregulering, bliver visse ting i en motorbåd meget lettere og sikrere - men også anderledes.
Vi har netop prøvet en ny elektrisk styring på en motorbåd med 150 hestes udenbordsmotor, der kunne styres med én finger. Og vi er blevet præsenteret for en elektrisk motorstyring til indenbordsmotorer, hvor man fra fuld fart frem kan rive båden i bakgear og smække i fuld fart frem igen, uden risiko for at ødelægge noget. Systemet lægger selv en forsinkelse ind for gasgivning og gearskift.
I begge tilfælde får man den generelle fordel, at man nu kan styre henholdsvis båd og motor med bløde og lethåndterlige elektriske kabler, omtrent på tykkelse med en antenneledning til et tv. Det letter installationen en del i forhold til kabelstyring, giver meget lettere mulighed for dublering og kan på længere sigt give nye muligheder i bådenes indretning.
Styrer 150 heste med én finger
Motorbådenes elektriske fremtid er ikke hundrede procent fuldkommen, når det drejer sig om det elektriske styretøj, men der følger nye fordele med. Vi har testet det amerikanske Morse-Teleflex’ MPS-styresystem (Morse Power Steering), som virker elektriskmekanisk.
Ved styrepladsen forbindes rattet med et stort drejepotentiometer, som sender signaler om rattets stilling agterud til en styremaskine, der er anbragt på agterspejlet ved siden af motoren. Styremaskinen kontrollerer i sidste led motoren over et svært kabel til et snekke-drev.
Elstyringen var installeret på en Campion Explorer 622 med den nye 150-hestes Mercury Optimax totakts kompressor - og indsprøjtningsmotor, som var en flot match til Campionens 1200 kg. Allerede i accelerationsfasen oplever man det elektriske styretøjs første fordele: Det fikserer motoren, når man ikke rører rattet.
Det betyder, at man kan slippe rattet, uden at båden går ind i det ellers uundgåelige drej for en udenbordsmotor. Og da man kun skal overvinde modstanden ved at dreje et potentiometer, kan man styre båden med én finger. Ved Campion’ens topfart på 37 knob er det ærlig talt en sensationel fornemmelse!
Der er mange muligheder i dette styretøj. Trollingsejlere får en slags let justerbar selvstyrer til de lange træk efter fisk, men i højere fart er det ikke uproblematisk, at man fristes til at overlade båden til sig selv. Reglen for motorbåde med udenbordsmotor, en hånd på rattet og én på gassen, skal man ikke lade hånt om. Den elektriske styrings nemme installation giver meget bedre muligheder for at dublere styringen end med de stive kabeltræk.
Forsinket styreeffekt kræver tilvænning
I praktisk sejlads må man regne med en lille forsinkelse gennem de tre led i MPS-styresystemet, som betyder, at man mister en smule af den fysiske fornemmelse for styringen. Til almindelige små kurskorrektioner betyder det intet, men ved større manøvrer må man indrette sig på, at styreudslagene afsluttes med en lille forsinkelse. Man skal bruge øjnene og ikke stole på sin bådfornemmelse. Det er en tilvænningssag. Vi kunne mærke, at "følingen" med båden blev bedre og bedre i løbet af testsejladsen.
Om man kan finde sig i det mod til gengæld at få énfingers styring og perfekt retningsstabilitet med udenbordsmotor til 13.000 kroner ekstra, må den enkelte sejler gøre op med sig selv. Leif Larsen i Svendborg har taget en Campion Explorer 622 hjem med værftsmonteret MPS-styring, som laver vidunderlige havnemanøvrer. Stadig med én finger på rattet.
Campion’en er en klassisk, solid fiskebåd med walkaround, lille kahyt med to køjer og toilet og et stort cockpit. Den har 18 graderes bundvinkel for gode egenskaber i sø, og kan monteres med op til 200 hk udenbordsmotor. Pris for båd, 150 hk Optimaxmotor og værftsmonteret MPS-styring er 266.000 kr.
Leif Larsen Marine, Svendborg, tlf. 62 22 89 11
Hvis man som motorbådsejer er blevet godt træt af gamle, træge kabelføringer fra styrepult og flybridge og ned til indenbordsmotoren, så er chancen der nu for at gøre motorkontrollen fingerlet med en ny elektrisk styreboks.
Systemet er amerikansk, Mathers Micro Commander, og det fører nogle sikkerhedsfordele med sig, som de mekaniske kontroller ikke kan tilbyde. Den elektriske kontrol har indbygget en forsinkelse, når man river manøvrehåndtagene fra frem til bak - ellers smadrer man sit gear. Det giver en god sikkerhed, når man lader mindre kyndige styre sin båd. Forsinkelsen kan for øvrigt justeres, så den passer til skipperens eget temperament. Og da hele systemet drives elektrisk og har sin egen hovedafbryder, er der mulighed for at indskyde en ekstra tyverisikring.
Micro Commando er elektrisk-mekanisk, idet manøvrehåndtagene kontrollerer en boks med servmotorer, der via snekkedrev og kabelforbindelser sørger for gasgivning og gearskift.
Elektrisk maskinkontrol er ikke noget nyt, for Volvo har haft det i flere år på sine modeller med betegnelsen EDC - Electronic Diesel Control. Volvo-systemet er imidlertid fuldkommen integreret med maskinerne, idet det henholdsvis benytter sig af elektromagneter til gearskiftet og kontrol med gassen direkte i brændstofreguleringen, så det kan ikke fås som ekstraudstyr.
Mathers-systemet et typisk tilbehør til nybygninger eller til ældre både med de ikke helt ukendte problemer med kabeltrækkene - Vi sejlede faktisk fornylig en værftsny motorbåd, hvor gassen kun kunne finjusteres ved at slå med en knynæve på gashåndtaget.
Det er ikke ligefrem billigt at bygge Mathers Micro Commander på sin båd. Et komplet system med to manøvrestationer til to motorer koster ca. 50.000 kr. plus installation. Systemet kan udvides til op til fem manøvrehåndtag rundt om i båden. Og den store lokkemad sidder på demonstrationssættet hos Præsident Marine i Rungsted: En fjernbetjening til to motorer, som også kan styre bovpropellen til yderligere 10.000 kroner. Med den kan man stå på fordækket af en stor tomotorers båd og sejle perfekt på plads - for der er både 20 meter kabel og stopknap til motorerne inkluderet.
Præsident Marine, tlf. 45 86 74 74