Tristan 315 Sedan præsenterer sig flot på vandet med lave og moderne skroglinjer, men alligevel er og bliver den en båd, som tiltrækker den modne motorbådssejler. Den er typisk nordisk med en høj prioritering af det overdækkede areal, og inden døre og under dæk er den udført trygt og traditionelt på ægte bådebyggermaner.
Trods et godt cockpit og en stor badeplatform kommer man ikke i den stemning af solbadning og drinks med paraplyer i, som amerikanske både kan fremtrylle. Tristan’en er alt for snusfornuftigt indrettet til at kalde den slags billeder frem. Her forestiller man sig nærmere stegte rødspætter, kolde øller og en snaps i bådens styresalon, der er forsikringen om godt inden-dørsliv, når - ikke hvis! - sommervejret svigter.
Styresalonen er lys og åben, og den tilbyder god kontakt med omgivelserne. Den dækker fint begrebet "dækssalon", som motorsejlere og cruisingsejlere har haft så travlt med at bygge sig om til. Man sidder med godt overblik over omgivelserne - og man bliver set. Trods de lidt malplacerede gardiner til side-ruderne er salonen ikke et sted, hvor man sidder ubemærket og murrer.
Agterude er der et glimrende cockpit med høje karme, som giver en beskyttet fornemmelse og kalder på forestillingerne om at være aktiv og dyrke fiskeri. Cockpittet er sjovt indrettet med halvrunde stuverum i begge sider i krogen op mod styrehuset, som både kan bruges som trin, når man skal på dækket, som siddepladser og som stuverum.
Der er en slagbænk på agterspejlet med god forbindelse til den store badeplatform, hvor der heldigvis ikke er sparet på pladsen. Tristan har fattet, at en badeplatform skal være stor! Denne forlænger det egentlige skrog med over en meter, så foruden solbadeplads er der også blevet til et par lave stuveum til fortøjninger.
Styrehuset er ret kort, og der er valgt lave linjer i forskibet, hvilket giver et nydeligt fordæk at brede solmadrasserne ud på. Adgangen til fordækket går ad et rimeligt fodvenligt sidedæk, og der er suppleret godt med søgelænder og håndlister, både på styrehustaget og agten på styrehuset.
Vi sidder på køleskabet og køkkenbordet
Når man er inden døre, slår den traditionelle tænkemåde igennem. Først skal man igennem en aluminiumsskydedør, hvis lås åbnes ved at trykke på et "usynligt" fingergreb. Man skal faktisk bare skubbe med to fingre på et gummibeslag. Undertegnede er fortsat fuld at mistillid til skydedøre med diminutive lukkemekanismer til søs, selvom Tristan’ens dør fungerede fint ved gentagne besøg.
"Dækssalonen" har lutter velkendte elementer med dobbelt styreplads i front til styrbord og en sofagruppe omkring et nedfældeligt bord i hele bagbords side. Agterude i styrbord møder man et pantry, hvor man på ægte småbådsmaner kan slå styrestolen frem og åbenbare ekstra køkkenbordsplads med magasin og stuveplads under. Overalt har Tristans flittige bådebyggere været der og bygget apteringen op på fine små skabe med hylder, og køleskabet indgår i opbygningen af sofaarrangementet i bagbord.
Kahytter og toilet finder vi to trin nede i forskibet, hvor der som ventet ikke er rigtig hovedhøjde. Fra styrehusets ca. 1,90 meter dykker man ned til 1,60 meter. Forkahytten er udmærket med en god dobbeltkøje stillet på skrå i bagbords side. I styrbord under styrepladsen er der en alkovelignende køje til to af nærmere bekendt-skab, for den er nærmest en halvandenmands seng. I bagbord er der toilet med bruser og afløb med pumpe. Altsammen velkendte elementer.
Det er også et velkendt motorbådsfænomen, at interiøret virker en smule klemt i forhold til bådens eksteriør, men det skal ses i den sammenhæng, at Tristan’en faktisk ikke er så stor, som den syner. Den store badeplatform får totallængden til at vokse fra 8.20 til 9,40 meter.
Når vi gætter på, at Tristan 315 tiltaler den modne motorbådssejler, er det fordi erfarne folk ser mest på en båds ydelse til sejlads i tosomhed. Alt det andet, en båd kan ud over det, er som regel til kortvarig fornøjelse, når der er gæster ombord.
Styrepladsen er god med glimrende udsigt over hele båden, for man kan åbne Tristan’ens enorme "soltag", der går som en skydeluge i hele bådens bredde, og her kan man stå med hovedet op igennem soltaget og styre. Det kan tilmed foregå bekvemt, hvilket ikke er nogen selvfølge.
Styrepladsen har en udmærket dobbeltstol og er indrettet bag en konsol, der giver plads til kortbord med magasin. Hovedinstrumenterne og kompasset står overskueligt på række fremme ved forruden, der for øvrigt har varmedyser til kolde dage. Det er jo en finsk båd, dette her.
Betjeningsgreb og resten af instrumenterne er anbragt på bagkanten af konsollen, og her synes jeg, Tristan svigter sine købere en smule. Betjeningsknapperne for z-drevet sidder separat - og ikke på gashåndtaget - og viserinstrumentet for tæt på til hurtig aflæsning under acceleration. Knapperne til trimflaps er gemt på en vandret flade nede under motorhåndtaget, så man nærmest må på ned på knæ for at læse, hvordan de virker.
Præcis styring: duo-prop og hydraulik
Sejlegenskaberne lever mageligt op til bådens hurtige linjer. Testbåden var udrustet med en 6-cyl. 260 hk Volvo turbodiesel med Volvo duo-prop på Z-drev, som præsterer en magtfuld acceleration med Tristan’ens 3500 kg. Tophastigheden er omkring 30 knob med denne motorinstallation.
Z-drevet giver en meget agterlig placering af motoren under dørken i cockpittet, hvilket er heldigt for støjniveauet. Motorrummet er i sig selv godt isoleret, og i styresalonen er støjniveauet behageligt lavt.
Skroget har et pænt dybt 18 graders v agter, hvilket får den til at krænge lystbetonet med styreudslagene og gå komfortabelt i sø med marchhastigheder pænt over 20 knob.
Den hydrauliske styring og elektisk-hydrauliske betjening af Z-drevet gør den umiddelbare håndteringen af båden let. Duo-prop’en giver en flot markering af ligeudstillingen, og båden svinger tillidsvækkende præcist efter styreudslagene, men uden særlig kraftig effekt i høj fart. Der skal store armbevægelser til for at producere et skrapt drej, hvilket dog blot er en forsikring mod klodset betjening, så det er, som det skal være.
Tristan 315 Sedan fås også som flybridge version, der dog endnu ikke er kommet til Danmark. Flybridgen har siddeplads til 4-5 personer, som skal benytte en stejl lejder af rustfrit stål for at komme op. Merprisen for flybridge med en større radarbøjle er ca. 80.000 kr.