Chris Craft 210 Cuddy er så gennemført nydelig, at man let kommer til at overse den. Der skal et kærligt maritimt øje til at sanse de rene linjer i skroget, når den farer forbi. Men får man blot et enkelt kik ned i cockpittet, er man næppe i tvivl om, at her er noget særligt. Det er som at se ned i én af de dyreste åbne sportsvogne.
Hvad har en Chris Craft årgang 1998 egentlig til fælles med den Chris Craft, der i halvtredserne var synonymet for en speedbåd? Den var indbegrebet af halvtredser-stil. Den svulmede af buldrende hestekræfter, forkromede beslag og rødgylden mahogni under lag på lag af klar lak, og vi drenge sprang på cyklen og kørte kilometervis for at komme ned til havnen og se én. Den hævdede sig, men også fordi, den næsten var den eneste af sin art.
En Chris Craft i dag har de samme ambitioner om at lave eftertragtede motorbåde, men er ude i enorm konkurrence. Bådkunder er for kloge til at falde for et hæderkronet navn uden videre, men Chris Craft forstår at hævde sin position. En simpel sammentælling af standardudstyret alene viser, at man ikke har til sinds at levere en skrabet vare. Både glasfiberarbejdet og det omfattende sadelmagerarbejde i cockpittet emmer af kvalitet.
Bred, dyb og hurtig
Båden er meget bred for en 21-fods, 2,59 meter, og det gør Chris Craft’en dejligt stabil at opholde sig i. Sejlegenskaberne er perfekte. Med en 205-hestes Volvo Penta EF-motor til bådens 1600 kg. er der rigeligt med kraft til en god acceleration.
Chris Craft har valgt en ganske dyb V-bund på 21 grader til denne model, og det giver den gode egenskaber i sø og fornemme svingegenskaber. Styringen er lækker. Den er hydraulisk og går let som smør. Båden er på én gang styrefølsom og præcis, men har alligevel et vist mål af "stiv" karakter, når den er oppe i planing, på grund af den dybe bundfacon. Det forhindrer uoverlagte manøver fra høj hastighed. Og naturligvis kan en Chris Craft skyde fart. Med denne 205-hestes motorinstallation løb den ca. 42 knob, og kan for øvrigt leveres med op til 280 hk.
Børst tænder på badeplatformen
Cockpittet tager med lethed seks personer uden at de trænges, og man sidder godt og velpolstret på alle pladser. Styrestolene giver et sikkert greb om kroppen, og passageren har et godt farthåndtag at sikre sig med, når topfarten skal afprøves.
210’eren er en daycruiser. Der er ikke engang en håndvask ombord, men der er en lille håndbruser med trykvand agterude på badeplatformen, som forsynes fra en 30-liters tank, så man kan godt få børstet tænder, hvis man vil prøve det primitive sejlerliv i en "cuddy cabin".
Kabinen - eller skal vi sige køjerummet - er fikst indrettet med et par lave siddepladser i hver side indenfor indgangen, når man vil i læ for solen. Disse sæder kan sættes op i niveau med resten af forkøjen, og så er der vitterlig to glimrende voksen-sovepladser, men man ligger på hver side af et kemisk toilet, og jeg ved altså ikke rigtigt ... man må vist vælge!
Overalt i båden er der glas- og flaskeholdere, højttalere til stereoanlægget, omsorgsfuldt anbragte håndtag og aftageligt tæppestof på dørken. Når man åbner en pænt stor lem i cockpitbunden, er der rum til vandski, fortøjninger, fendere og andet grej, og her er minsandten også tæppe i bunden. Den kalder på betegnelsen: Gennemført.
210’erens store bredde på 2,59 meter og egenvægt på over 1,6 tons gør, at den ikke uden videre kan trailes. Den er ellers værd at komme rundt og føre sig frem i.