Vi ved ikke, hvornår vore læsere sidst har fået den tanke, at en udenbordsmotor ligefrem lyder lækkert, men udtrykket lægger sig på tungen, når man sejler den nye Yamaha 150 hk V-Max med HPDI.
Motoren med den nyudviklede direkte højtryks brændstofindsprøjtning - High Pressure Direct Injection - arbejder så rent og støjsvagt, at den sagtens kan konkurrere med de bedste indenbordsmotorer og firetakts udenbordsmotorer.
Det giver en usædvanlig fin kørekomfort, for udenbordsmotoren er fri for nuancer som indenbordsmotorens vibrationer i visse omdrejningsområder, ligesom den også er fri for firetakternes hvinen af knastakseldrev. For Yamaha 150 hk'erens vedkommende brydes det lave lydbillede først på de allersidste topomdrejninger, hvor den lyddæmpende "vandlås" i motorens nye udstødningssystem åbenbart må give op.
Andre trafikanter på vandet vil også sætte pris på motorer af denne type, for selv når prøvebåden passerede os ganske tæt i høj marchhastighed omkring 25 knob, var det lige ved at vandets brusen mod skroget overdøvede motorlyden.
Verdenspremiere
Bådmagasinets prøvesejlads foregik under verdenspremieren på den nye 150 hk HPDI-motor, der for en enkelt dag var monteret på en Campion Allante 535 under en demo-dag hos Holbæk Bådcenter.
HPDI-systemet har været på markedet et stykke tid i en 200 hk version, som vi prøvesejlede i nummer 8/2000. Men selvom der er tale om den samme 6-cylindrede 2,5 liters motor, der er droslet ned i ydelse, virker det, som om 150 hk versionen tager et syvmileskridt hen imod den lydløse drift.
HPDI-systemet er som bekendt et direkte indsprøjtningssystem, der fungerer med ekstremt højt tryk. Benzinen sprøjtes ind i cylinderen lige omkring tændingstidspunktet med et tryk på 700 psi, hvilket giver en perfekt forstøvning.
Teknikken giver en fuldkommen jævn og røgfri motorgang fra tomgang, idet motoren ikke længere springer nogle stempelslag over og sender uforbrændt brændstof ud gennem udstødningen som gammeldags totaktsmotorer.
Suveræn solskinsbåd
Den nye motors 150 hk var maksimum for udenbordsmotorer til Campion Allante 535, så præstationerne var naturligvis suveræne. Den lille daycruiser på kun 614 kg egenvægt røg ud af vandet og planede, lige så hurtigt man kunne skubbe gashåndtaget frem, og nåede en tophastighed nær ved 48 knob.
Campion anbefaler selv 135 hk til denne model, og så må man bære over med, at båden på de alle øverste 2-3 knob fik tendens til at woble. - En lille skavank, som sandsynligvis kan fjernes fuldkommen ved at vælge et hydraulisk styretøj, der også vil forbedre håndteringen væsentligt. 150 hk på manuel kabelstyring er noget af en håndfuld, når motorens sidetræk slippes løs.
Allanten er en udpræget hurtig daycruiser, beregnet til dagture med vandski og badesjov. Under fordækket er der kun et stuverum, og under dørken et aflangt rum til vandski. Der er den sædvanlige amerikanske service - selvom båden er canadisk - med drinksholdere, radio med cd-spiller og fine handskerum. Sæderne er af en god type med ryg mod ryg, som kan slås ud til solbadning.
Båden har et dejligt rummeligt cockpit til diverse udendørsaktiviteter, og skroget sejler godt. Selvom den nye motor var kastet i på rekordtid, fungerede motor og skrog perfekt sammen efter et enkelt propelskift. Allanten har såkaldt Apex-bund, hvor en række furer i bunden trækker luft ind under skroget og nedsætter friktionen. Med en bundvinkel på 17 grader har den en fin blanding af både accelerationsvillighed, og sødygtighed og høj manøvreevne.