Tyske Bavaria vil være med overalt, hvor det foregår, og udvidede noget overraskende sit sejlbådsprogram med to planende motorbåde på 27 og 32 fod i foråret. Designet er fremsynet og både praktisk og smart, hvilket ikke nødvendigvis er nogen selvfølge, når en sejlbådsproducent springer over til den anden side og satser på motordrift. Der er trods alt tale om to vidt forskellige kulturer.
Vi har sejlet den mindste model, Bavaria 270 Sport, som byder på et gennemført veldesignet cockpit med targabøjle, der både bærer og camouflerer bådens kaleche, alt efter om den er slået op eller pakket sammen.
Cocpittet er tydeligvis indrettet med vægt på daycruising og ikke langvarig, seriøs tursejlads, idet der ikke findes nogen egentlig passagerstol ved siden af førerstolen, men en L-formet passagersofa. Her sidder man enten langskibs, fremme i læ bag vindskærmen, eller tværskibs lidt agterude, hvor oversigten fremover er reduceret.
Indretningen har tydeligvis sigte på korte udflugter og stilleliggen, og til det brug fungerer cockpittet fint. Man har valgt at lade cockpittets dørk gå næsten i plan med den rummelige badeplatform, og samtidig har designerne grebet en god, ny ide, der består i at udforme agterspejlet som agtersofa. I dette tilfælde er arrangementet udført som to velvoksne stole med høj ryg og en relativt bred udgang til platformen i midten. Arrangementet skaber så god forbindelse mellem de to udendørsarealer, at de nærmest opleves som integrerede med hinanden. Badeplatformen er af samme årsag noget højt hævet over vandet, men det bøder en god, udfoldelig badestige på, sammen med gode håndlister i hver side af agterpartiet.
Cockpittets L-sofa er udstyret med den gode, velkendte type hængslet ryghynde, som kan skubbes frem og tilbage og danne god siddeplads til hver side. Den danner hermed siddeplads omkring cockpitbordet agterude, der tilmed serviceres af et lille køkkenbord med vask og holdere til termokander i styrbords side.
Sympatisk konstruktion tager fra interiøret
Under dæk er der lige knap så meget plads, som man forventer af en 27-fods planende båd, der ærlig talt plejer at virke stor. Forklaringen er, at Bavaria har valgt en konstruktionsform, som er ganske sympatisk tænkt, men tager en bid af interiørets længde.
Konstruktørerne har lagt maskinen ca. 80 cm. fremad i båden, således at Z-drev og duo-propeller kan ligge beskyttet inde i en niche i agterspejlet. Denne konstruktion er tilsyneladende udsprunget af en klar firmapolitik, idet 32'eren er konstrueret på samme måde. Den er muligvis godt tilpasset sejlads på søer og med små havne med snævre manøvremuligheder, og de skjulte propeller er sikkert også tænkt som en betryggende faktor over for nye motorbådsejere, der vil føle sig godt tilpasse ved, at man ikke risikerer at hoppe ned i en flok skarpe propelblade, når man bruger badeplatformen.
Set ud fra indretningen af kahytten har dette resulteret i en noget trang alkove, hvor man ligger på tværs under cockpitbunden. Toilet og pantry over for hinanden er derimod normalt dimensioneret for en 27-fods, og det samme må siges for for trekantens vedkommende, hvor der er fin siddeplads til fire-fem personer på to veldimensionerede voksenkøjer.
Sejlegenskaberne føjer sig ret trofast efter ovennævnte konstruktionsprincip, idet man får kortere regulær køllængde, når afstanden mellem propel og stævn er reduceret, ligesom tyngdepunktet rykker frem sammen med motoren.
Skroget er ganske vist udbygget til fuld længde på hver side af propel-nichen, men det har ikke mærkbar indflydelse på sejlegenskaberne, da disse appendix'er ikke er bygget helt ned i plan med bunden. I realiteten sejler vi en båd, der måler 27 fod udvendigt, men har forudsætninger for at sejle som en 25 fods. Prøvebåden med den næststørste dieselmaskine i programmet var desuden blevet noget tung, 3200 kg, over for de letteste versioner på ca. 2400 kg, og det kan mærkes. Med 243 kompressor/turboheste accelerer den som forventet flot, men pålandsvind i Korsør sætter en knudret sø, som begrænser hastigheden til 15-17 knob direkte imod bølgerne, og af samme grund har vi ikke efterprøvet, om tophastigheden på 38 knob holder. Planingstærskelen er dog omkring 14 knob, og den skal helst løbe fra 18 knob for at sejle i naturlig balance.
Hermed bliver Bavaria'en en båd, som næppe skal stilles på de allerstørste maritime opgaver, men den appellerer som nævnt også selv mere til uforpligtende daycruising. Det er typisk for fritidsbåde, at konstruktionen uvilkårligt indrettes efter de omliggende farvande, hvilket for den sydtyske Bavaria vil sige en række floder og søer.