Den svenskproducerede Candela C-7 vandt over 14 andre elektriske både i 1/8 sømil sprintløb i YMC International Speed Record-løb under Monaco Energy Challenge.
Candela C-7 er den første hydrofoiling elektriske båd i serieproduktion og har siden sin introduktion i 2019 vundet flere priser for den innovative teknologi, der gør det muligt at foile, og på den måede bruge 80% mindre energi end konventionelle både.
C-7 slog konventionelle skrogede elektriske motorbåde udstyret med ti gange større motorer – hvilket ifølge producenten viser, hvorfor foiling er fremtiden for motorbåde.
Den 25 fods Candela C-7 behøver nemlig kun 25 hk for at krydse med en hastighed på 20 knob. Den maksimale effekt på 87 hk under start, gør dens elmotor lille, sammenlignet med motorerne monteret på konventionelle, høvlende motorbåde af samme størrelse. På grund af høj hydrodynamisk træk har planeringsfartøjer normalt brug for flere hundrede hestekræfter for at nå høje hastigheder.
C-7’s gennemsnitlige fart blev under løbet målt til 27,055 knob, og den svenske båd fløj forbi målstregen med en hastighed på mere end 31 knob på trods af hårdt vejr og store bølger.
– Dette er en stor dag for el-sejlads. Vi ønskede at vise, at i stedet for bare at montere større motorer og flere batterier i konventionelle, ineffektive skrog, så giver hydrofoiler dig mulighed for at bruge mindre strøm til at nå højere hastigheder og få længere rækkevidde. Sådan kan vi gøre sejlads virkelig bæredygtig, sagde Candelas kommunikationschef, Mikael Mahlberg, efter løbet.
– Ved at flyve over vandet får du også en jævnere tur i urolig vejr, tilføjede Mahlberg.
C-7 opnåede en fart på over 31 knob, foilende på el.