Til næste år kan man i Stockholms skærgård opleve verdens hurtigste elektriske passagerbåd blive testet: Der er tale om en Candela P-30 på 40 fod med en topfart på 30 knob.
Den elektriske båd får plads til 30 passagerer og kan sejle i tre timer med en fart på 20 knob, før den skal genoplades, oplyser Candela i en pressemeddelelse.
De computerstyrede hydrofoils bruger 80 % mindre energi end konventionelle skibe, og i en rapport fra Stockholm kommune forventer man, at de årlige driftsomkostninger vil være ca. 50% lavere end for eksisterende dieselfærger. Dem er der i dag 60 af i skærgården, og de skal så efterhånden udskiftes.
Færgen drives af to 60kW poddrevsmotorer med energi leveret fra en 180kWh li-ion-batteripakke, der kan levere en rækkevidde på 60 sømil på batteristrøm alene. Dette er nok til at dække selv de længste ruter på Stockholms øhav.
Den indbyggede flycontroller analyserer og justerer folierne 'on the fly' inklusive stormstød og store bølger.
– Der er seks forskellige typer sensorer. Ultralydssensorer i stævnen måler bølgehøjde foran båden ved 100Hz eller 100 gange i sekundet for at vinkle folien optimalt og modvirke bølgerne, så passagerne kan nyde en behagelig blød tur hen over vandet, forklarer Candelas Mikael Mahlberg til fagbladet The Engineer.
Sammenligning: Candela P-30 vs Diesel *
Candela P30 Diesel færge
Nødvendig effekt - 85% reduktion 88 kW 589 kW
Energiforbrug ved 20 knob - 87% reduktion 3 kWh /sømil 24 kWh / sømil
Omkostninger til brændstof / elektricitet i timen - 85% reduktion 5€ 35€
Serviceomkostninger i timen - 90% reduktion 1€ 10€
CO2-emissioner pr. Time - 100% reduktion 0 kg 152,4 kg.
* Kilde:
Candela-webstedet: “En sammenligning mellem Candela P-30, vores 11 meter skib til 30 passagerer, og de mest effektive lette færger af samme størrelse”