Havnemanøvre kan være en udfordring selv for den rutinerede sejler. Det kan være strømforhold, en kraftig vind eller at lystbådehavnen er overfyldt. Men nu er der hjælp at hente.
Volvo Penta annoncerede i sidste måned branchens første fuldt integrerede assisterende docking-system. Systemet giver skipperen bedre kontrol, når han eller hun sejler ind i havnen for at lægge til.
Den nye feature kompenserer for nogle dynamiske variabler, såsom vind og strøm, og hjælper båden med at holde den planlagte kurs.
– Da vi lancerede vores joystick-teknologi i 2006 og den manøvrerings- og kontrolfunktionalitet, som den bragte til fritidssejlads spærrede den maritime industri øjnene op. Spilændrende Innovation ligger i vores DNA, siger Anders Thorin, Product Manager Electronics hos Volvo Penta.
Nu lanceres så næste skridt i en naturlig integration med den elektroniske fartøjskontrol (EVC) og dynamiske positioneringssystem (DPS) – nemlig frigivelsen af et Assisted Docking-system, som vil gøre det nemmere at ”parkere” båden.
Det er dog ikke et autonomt system. Der skal stadig stå en skipper ved roret:
– Assisteret docking er en hybrid mellem automatiseret og manuel docking, siger Ida Sparrefors, direktør af autonome løsninger og nye forretningsmodeller hos Volvo Penta.
Det nye systemet er klar i foråret 2021 til installation på nye bådmodeller, men også eksisterende kunder kan opgradere deres Volvo Penta IPS-udstyrede motorbåde (35-120 fod) som en eftermontering, der kræver softwareopgradering og en ny antenne.
Assisteret docking-system vil blive solgt direkte til producenter af originalt bådudstyr, prisen er redaktionen ubekendt.