Princess Yacht X95 på vandet

Der er allerede solgt ni af Princess Yachts nye flagskib X95, der blev lanceret for nylig.

X95 er den første model i Princess Yachts nye X-klasse. Både flybridge og hoveddækkets indvendige rum dækker næsten hele yachtens længde og skaber en såkaldt "Super Flybridge" – som er kendetegnede for den nye X-klasse - (ej at forveklse med både fra X-Yachts, som jo også starter produktion af motorbåde, red.). Ifølge Princess giver dette layout 10 procent mere udendørs plads og 40 procent mere indvendig plads end en traditionel motorbåd.

Yachten er testet uden for Plymouth i England. Det er en imponerende yacht med store veludformede overflader og lange fejede linjer skabt af Princess egen designer, Olesinski, i samarbejde med det italienske designhus Pinifarina.
Sammen har de foretaget store forbedringer af skrogdesignet. X95 er udstyret med en splinterny bølgebryder-bov, som med de øvrige ændringer tilføjer 15 procent mere effektivitet sammenlignet med en traditionel skrogkonstruktion, ifølge Princess Yacht.

Om bord er der overnatningspladser for op til otte gæster i to dobbeltkabiner og en dobbelt VIP-kabine. Den første X95 har dog fem særskilte kabiner og et dæklayout på det nederste dæk, som ikke er standard inklusive bageste VIP-lounge med tilstødende motionscenter, komplet med løbebånd og træningsområde.

Princess X95 er drevet af to MAN V12-dieselmotorer med i alt 3.800 hk. Topfarten er anslået til 24-26 knob. Med en brændstofskapacitet på 13.400 liter og Princess’ nye skrogkonstruktion er X95-seriens rækkevidde maksimeret, men der er ikke angivet noget tal.

Det nye flagskib er allerede solgt i ni eksemplarer. Hos allyachts.org ses X95 til en salgspris på 6,630 mio. engelske pund svarende til 55 mio. kr.
Værftet i Plymouth i Sydvestengland med over 3000 ansatte har produceret motorbåde siden 1965, typisk fra 35 til 131 fods både.

Info: www.princessyachts.com

Fakta Princess X95
Længde: 28,96 m
Bredde: 6,71 m
Dybde: 2,03 m
Vægt: 104 ton (50% belastning)
Brændstof: 13.400 liter
Vand: 1.800 liter
Varmt vand: 205 liter
Sort vand: 720 liter
Holdetank: 1.000 liter
Motorer: MAN V12 på 2 x 1.900 hk
Tophastighed: 24–26 knob







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen