Linjerne er helt nye – både i skrog og dæk. Designeren har fået stort spillerum, og det ses tydeligt på båden. Om det så er for moderne, er en anden side af sagen. Der skal nok være nogen, som ikke kan lide det nye design, men der er meget spændende i denne model. Når man lancerer et nyt design, vil det første spørgsmål være, hvordan fungerer det i praksis? Det er et fornuftigt spørgsmål, for ofte er et avanceret design kommet til på bekostning af praktiske løsninger. Skroget er for øvrigt det samme som på midterkonsol-båden 555 Commander.
Vi kan med det samme slå fast, at designeren er kommet godt ud af de funktionelle løsninger, selv om kurvelinealen er benyttet flittigt. For det første skal vi som udgangspunkt nævne, at det er en båd på 18 fod – eller 5,55 meter. Med andre ord ikke nogen stor båd, men velegnet til at traile. Med dette perspektiv i baghovedet og det faktum at de fleste WA-modeller får en trang kahyt, er det overraskende, hvor rummelig kahytten er blevet. Den er – til trods for WA-konceptet – trukket langt frem i stævnen, og så er dækket bygget asymmetrisk med et bredere sidedæk til bagbord. Den buede form giver god højde i forreste halvdel af båden – der hvor man behøver plads til kahytten. Ud over god plads i kahytten er det standard med solmadrasser på kahytstaget. I forhold til størrelsen vinder 555 WA på god plads i kahytten, der er meget enkelt – lys og med flot finish og køjeplads til 2-3 personer, hvis der ikke stilles for store krav. Kahytten lukkes med en skydedør.
Indretningen
Førerpladsen er placeret til bagbord – dog næsten midt i båden. Der er to drejelige, faconstøbte stole. Motorinstrumenterne sidder kompakt, højt og direkte i synsfeltet foran skipperen. Mellem instrumentpanelet og rattet er der rimelig god plads til kortplotter, ekkolod og andet udstyr. Vindspejlet giver god beskyttelse mod fartvinden, og overordnet er førerpladsen godkendt. Hvad enten man står eller sidder. I siddende stilling vil det være ønskværdigt med mere plads til fødderne.
Sidedækket til bagbord er så bredt, at det giver god og sikker færdsel fremme på båden. Kombineret med en meget høj og solid pulpit. Sidedækket til styrbord er smallere. Det selvlænsende agterdæk går helt ud i siderne og giver god arbejdsplads ved fiskeri eller andre aktiviteter. Der er teakfelter på karmen og god plads til at montere flere stangholdere ud over de to, der er standard.
Meget udstyr
Generelt er bådens standardudstyr meget omfattende. Her skal nævnes hastighedsmåler, omdrejningstæller, ankerrulle fremme, hydraulisk styring, picnicbord og kemisk toilet. Til sportsfiskere er et beslag til en mindre trollingmotor også standard. Kahyttens hynder er pænt betrukket, og et skylight giver lys i kahytten.
Lanterner er standard – agter- og toplanternerne er på en lang stang, der skal sættes op, når mørket falder på. Og det skal man huske – ellers er man uden den vigtige agterlanterne. Ankerrum, godt med stuverum og bade/redningslejder findes også. Rundt om plexiglas-vindspejlet er solide rør, der fungerer som håndlister.
Motorbrønden giver et hak ind i båden, og på hver side er der et spartansk sæde. Båden har en bredde på 2,29 m – det vil sige, at den er meget bred i forhold til længden. Alene vejer den 706 kg – så man får en totalvægt på omkring et ton afhængig af motoralternativet.
Skal man have båden på trailer, er det vigtigt at tænke vægt. Så skal man huske, at man ud over båd og motor også skal indregne vægten på brændstof, trollingmotor og alt udstyret. Alt vejer og er med til at bestemme, hvor stor en trailer man skal have til båden, og om bilen har kapacitet til at trække ekvipagen.
Egenskaber
Det største motoralternativ er 115 hk. Båden alene koster med standardudstyr omkring 149.990 kr. Med en Mercury 90 hk motor bliver prisen 208.000 kr., mens en 115 hk havner på 217.000 kr. Altså fornuftige priser på en komplet båd.
Båden planer fint, og på vor prøvetur sejler den harmonisk og i fin balance. Vi har kun mindre bølger under prøvesejladsen. Vi krydser hæksøer, og det går overraskende behageligt. Med det meget høje forskib vil båden klare at møde ret store bølger, og skulle der komme vand indover, er den jo selvlænsende. Den vigtigste egenskab for brugere af denne båd – altså sportsfiskere – er ikke sejlegenskaberne i høj fart, men at den har høj stabilitet ude på fiskepladserne. Og der har båden et klart plus med sin store bredde.
At båden som standard har hydraulisk styring, gør den let at sejle og nem at håndtere ved sejlads i sving.
Ørnvik 555 WA fremstår som et frisk pust i WA-klassen. Man har fået plads til meget og specielt volumen i kahytten sætter en helt ny standard. At den har fået moderne linjer både på skrogdesignet, overbygningen, pulpitten og vindspejlet bør være et plus, hvis man ikke har en konservativ opfattelse af, hvordan en båd skal se ud.
+ Volumen i kahytten
+ Spændende design
+ Standardudstyr
- Enkle siddepladser
- Kombilanterne
- Hvid gelcoat under vindspejlet
Længde/bredde: 5,52/2,29 m
Vægt: 706 kg
Antal køjer/maks. personer: 3/6 stk.
Motor, testbåd: 115 hk
Brændstoftank: 120 l
CE-kategori: C
Pris fra/testbåd: 214.395/218.085 kr.
Producent: Brunswick
Importør: Ketner Outdoor A/S, tlf. 43 27 11 66
www.ketner-outdoor.dk