San Boat 870 og 980 Cuddy

San Boat 870 Cuddy

San Boat som bådene hedder er meget tidstypiske med god plads, og et fast greb i vandet. Til foråret kommer en ny topmodel ved navn San Boat 1195.Man ser med det samme at der er en del ting på udstyrslisten som man på de fleste både ville betegne som luksuriøst ekstraudstyr. Ser man båden an fra stævnen falder øjnene med det samme på et fjernbetjent søgelys og ikke mindst elektrisk ankerspil med et 10 kilos rustfrit plovanker. Det er standard. Agter er en tilpas badeplatform integreret, og over cockpittet står en nydelig helstøbt targabøjle i glasfiber. Båden har højt fribord og designet er tydeligt amerikansk inspireret.
Der er god plads på bådens agterdæk med et hæve/sænke bord og plads til 4-6 personer plus 3-4 personer oppe ved styrepladsen. Sæderne er måske ikke det mest high-tech i klassen, men man sidder udmærket og har god oversigt hele vejen rundt fra den forreste del af cockpittet. Instrumentpanelet er overskueligt og uden overdrivelser og der er plads til et større multiinstrument til venstre for føreren, kompasset er som så ofte før for småt ligesom der mangler et par kopholdere. Der er fin plads til to personer ved styrepladsen og vindspejlet som er oplukkeligt giver læ under de fleste forhold.
Nedgangen til kahytten er vel gennemtænkt og giver god plads selv for store personer.
Forkahytten har en ståhøjde på 184 cm, hvilket er ganske flot af en båd på bare 8,7 meter. Og selv i kahyttens agterste del under cockpittet er der faktisk højt til loftet efter normal standard. En detalje er den oplukkelige skyderude som giver god udluftning og fint lysindfald. Pantry er i bagbord side og her er hvad en båd i denne kategori kan forventes at være udstyret med - vi havde dog gerne set en mikroovn. En fin ting er til gengæld den 30 liters varmtvandsbeholder som normalt er ekstraudstyr, men som Lund Marine i Århus altid lagerfører deres både med. I styrbords side finder man et nydeligt højloftet toilet med stålvask, en oplukkelig siderude og ikke mindst en showerpumpe. Båden skal have et plus for de nydelige elinstallationer, cd-radioen og ikke mindst for de velanbragte og overskuelige pumper under dørken i kahytten, nydeligt og funktionelt. Der er fire reelle sovepladser og alle med udmærket liggelængde.
På havet er båden rimelig støjsvag og den testede motor står fint i forhold til bådens øvrige præstationer. Ingen tvivl om at en dieselmotor holder brugtprisen bedre og er mere økonomisk i drift og ikke mindst meget sikker. Men til gengæld må man undervejs, inden et evt.salg, lide under en væsentlig højere nypris, et højere støjniveau, vibrationer og lugtgener.
San Boat 870 Cuddy sejler udmærket, men griber under testen lidt for godt i vandet med forskibet, dette vil måske ændre sig når man fylder mere brændstof på den 260 liter store tank. Tossemanøvrer med bratte kursskift under høj fart klarer 870’eren fint, ligesom den er kursstabil i planingsfart. Båden vejer 2900 kilo og er hurtigt nede i fart ved vores nødstop. Vi fik ikke testet båden i krapsø bortset fra hvad vi selv kunne frembringe med en følgebåd og her oplevede vi kun normale reaktioner for en båd af denne type.
San Boat 870 Cuddy er som navnet antyder 8,7 meter lang, 2,9 meter bred og har en frihøjde på vandet på 270 cm. Båden er CE-klassificeret i klasse B hvilket betyder at den må sejle offshore i op til 20 m/sek. og i maks. 4 meter høje bølger. Båden er desuden godkendt til at medføre otte personer/800 kilo og må have en motorydelse på indtil 310 hk.
Testbåden er monteret med en 280 hk Volvo Penta V8 5.7 Gi benzinmotor med duoprop som planer ved 3000 omdrejninger og 14,8 knob. Marchfarten er omkring 24 knob med knap 4000 omdrejninger og på toppen med 5000 omdrejninger går båden efter vore målinger 30,6 knob med to personer om bord, nok lidt mindre med fuld tank og lidt bagage.
San Boat 870 Cuddy koster i testversionen 671.181 kr. men båden findes med forskellige motorvarianter fra 210 hk benzin til 310 hk diesel og priserne spænder her mellem 643.885 og 895.459 kr. Desuden kan båden leveres med en ret omfangsrig udstyrspakke om man måtte ønske det.

San Boat 980 Cuddy
Størrelse er som bekendt ikke alt, men der er ingen tvivl om at linjerne på San Boat 980 Cuddy er velproportionerede. Båden er i lighed med sin lillesøster meget veludstyret og et par detaljer er den udvendige bruser med blandingsbatteri, de velanbragte fenderholdere på badeplatformen, og ikke mindst den store targabøjle med indbygget spotlys der næsten fungerer som en hardtop på agterdækket. Båden leveres faktisk også i en hardtop-version. Specielt skal nævnes den store U-sofa ude agter med hæve/sænkebord der er anbragt så man let kan komme rundt på båden uden at genere, selvom der sidder 5-6 personer bænket. Og så kan man på fordækket montere en solmadras for to personer.
Styrepladsen er forbilledlig med næsten alle kontakter og instrumenter overskueligt anbragt foran føreren, med det lille minus at kompasset stadig er underdimensioneret. Instrumentpanelet kan leveres i aluminium eller træ, der er også afsat plads til et multiinstrument ud for ”co-driveren” som kan dele sæde med føreren, hvilket er helt optimalt for betjeningen af instrumentet under sejlads.
I kahytten er der siddeplads for 2+2 i salonen samt dobbeltkøjer for og midtskibs under cockpittet. Der er ståhøjde på mellem 184 og 175 centimeter samt oplukkelige skylights og sideruder omtrent alle steder. De beige og lysebrune farver man har valgt under dæk kan i hvert fald ikke forskrække nogen. Der er et nydeligt pantry i styrbords side med dobbelt gasblus med piezotænding, koldt (130 liter) og varmt (40 liter) vand findes i den forsænkede stålvask: Såvel vask som komfur er overdækket af røgfarvede låg i hærdet glas. Der er naturligvis også køleskab lige ved hånden og apteringen er nydeligt udført. Længere agterude findes et rigtig flot designet el-toilet med macerator og 60 liters holdingtank samt stålvask og håndbruser med showerpumpe. Der kan redes op til seks personer i kahytten men så er der også fyldt godt op. Der er et lille tv-skab med drejetallerken så tv kan følges fra forkøje eller salon efter eget valg, en detalje som dog nok i nogle tilfælde vil være overflødiggjort med fladskærmenes indtog.
På havet føles den 9,8 meter lange og 3,05 meter brede båd større end den er og San Boat 980 sejler meget harmonisk og udramatisk under de fleste forhold. Medvirkende til dette er den 272 hk store Volvo KAD 300 med EDC som - når man har lært at benytte motorkontrollen korrekt - giver en meget lækker fornemmelse og altid lydsvage gearskift. Der er plads til 500 liter diesel i tanken hvilket burde betyde en realistisk aktionsradius mellem 120 og 250 sømil afhængig af vejret og hastigheden. Motoren har kompressor og denne høres tydeligst omkring 1300 omdrejninger, ved højere omdrejningstal aftager lyden. Testbåden er monteret med bovpropel hvilket gør manøvrerne i havn noget nemmere med den 3,6 tons tunge båd. Frihøjden under broer m.v. vil være 274 cm. hvis man ikke monterer faste antenner på targabøjlen. Der er ligesom på 870’eren fra start monteret trimflaps, hvilket klart er en fordel på begge både.
Vor test viste at båden planer fint med to personer omkring 16 knob med 2750 omdrejninger og på toppen går den 29,3 knob med ca. 4000 omdrejninger. En passende marchfart vil nok være omkring 3300 omdrejninger og ca. 23 knob.
San Boat 980 er også CE mærket i klasse B men må have ni personer/900 kilo om bord samt op til 310 hk motorkraft. Pris for testbåden er normalt 937.770 kr. men da båden er helt ny på det danske marked findes den stadig til en intro pris på 848.000 kr. Også denne båd leveres med forskellige motoralternativer i diesel eller benzin efter ønske.

Generelt for begge både
Det generelle indtryk af glasfiberarbejdet på San Boat er nydeligt - der er dog i lighed med mange amerikanske både benyttet meget træ i konstruktionen. Det betyder at man skal være opmærksom hvis der opstår skader eller man borer huller i skroget så eventuel fugtindtrængning og deraf følgende frostsprængning ikke beskadiger båden. Begge både har højt fribord hvilket på minussiden betyder følsomhed for sidevind og på plussiden mere plads om læ, men der er trimflaps som standard på begge både. Bådene føles under alle forhold solide og trygge og der gives tre års skroggaranti. Import og salg: Lund Marine, Egå, tlf: 70 20 98 88.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen