Vi tog til Windys hovedkontor i Arendal i Norge med den danske importør, Henrik Jørgen fra Tempo Bådsalg, og en af kunderne, der venter på sin nye 52 fods båd. Denne båd og flagskibet på 58 fod bygges på Windys produktionsanlæg i Vestervik i Sverige, hvorfra de to både bliver søsat og sætter kursen mod danske farvande.
Windyen fylder godt ved broen. Den virker faktisk større på vandet, end den gjorde i udstillingshallerne i Düsseldorf, men det er der jo så mange store både der gør. Vi går om bord via den rene og store teakbelagte badeplatform med badelejder. De to danske både leveres med hydraulisk badeplatform, som kan hæves og sænkes efter behov. Båden leveres med eller uden stor glasvæg i agterkanten af hardtoppen. Til skandinavisk brug er der fleste både bestilt med glas/aluminíumsvæg med skydedør, som åbnes i to trin. Med fuld åbning bliver der luftigt og åbent til det store agterdæk - også dette teak belagt. Slår sommeren igennem for fulde sejl, er det bare at trykke på knappen.
Så åbner den store tagluge sig ved hjælp af el-motorer. Vil skipperen stå med hovedet op gennem lugen, lader det sig fint gøre. Tryk på en ny knap og en højere dørk skydes ud under førerstolen. Motorkontrollen kan også hæves, og dermed bliver det perfekt at manøvrere båden fra stående position.
Både skipper og navigatørstol er af GT-typen, som man sidder godt i. Udsynet fra førerpladsen er overraskende godt, selvom det lange fordæk fylder meget, og da skipperen sidder tilpas højt er der godt udsyn fremover. Takket være gode sidevinduer og mindre vinduer længere nede, er udsynet hele vejen førsteklasses. Agterover ser man fint gennem den store glasvæg.
Feltet under vinduerne og instrumentbordet er i mørkegråt. Altså ingen generende reflekser. Foran skipperen er en stor kombiskærm - kort, radar og GPS fra Raymarine. Ydermere er der tilkoblet flere videokameraer, der bl.a. giver fint overblik agter og i motorrummet. På instrumentpanelet er kun de vigtigste afbrydere og motorinstrumenter.
Bag førerpladsen er en kombineret barsektion med elektrisk grill og vask. I modsatte side er en stor og behagelig sofagruppe. Også her er dørken belagt med teak - ikke støvsamlende tæpper. Der er en god trappe ned til faciliteterne under dæk.
Faciliteterne om læ
Fornemmelsen af gennemført luksus kommer med det samme. Der er højglanspoleret træværk, fine polstringer og flot belysning i den store salon med begrænset brug af tykke tæpper, som er med til at give den gode følelse af at være om bord i et lille skib frem for en hotelsuite. Her er endnu en sofagruppe - beregnet til de hyggelige måltider. I styrbord side er et stort og veludstyret pantry med alt en kok kan begære.
Helt fremme ligger ”owners cabin” med en stor dobbeltseng og eget bad med separat bruserum. Gennemført elegant og med god plads. Har man det ikke godt her, ved vi faktisk ikke hvad, der skal til. Indirekte belysning sørger for en hyggelig, næsten romantisk stemning.
Båden har to kahytter mere - de går delvis ind under førerpladsen og dækssalonen. Begge har to langsgående gode senge, garderobe og flere stuverum. Disse to kahytter deler det andet baderum, der også er komplet udstyret med separat brus. Man kan altså være seks personer på langtur og have det meget komfortabelt. Skal det være rigtig behageligt, kan mandskabet være i den ene kahyt og så bliver den daglige vedligeholdelse nemmere - det er jo en stor båd. Bare det at holde den ”shipshape” med vask og blanke håndlister tager tid. Alt det tekniske om bord bør også betjenes af nogen, som kan det hele og ved hvordan alt fungerer. Selvfølgelig kan ejeren selv forestå alt arbejdet, men bliver båden meget større end denne, er man straks over i en båd, som kræver mandskab.
Teknik og design
Fra agterdækket er der adgang til askinrummet. Selve lugen er lidt tung at få op, og det er egentlig lidt underligt, at den ikke åbnes via en elektrisk-hydraulisk løftecylinder. Vel nede i maskinrummet er det bare at lade sig imponere. For det første er rummet enormt stort med næsten ståhøjde. For det andet er det fyldt med udstyr bl.a. varmtvandsbeholder, varme/AC-anlæg,
generator og selvfølgelig de to Volvo Penta D12-motorer. De står forrest i rummet og fylder godt op. Hvidlakerede og med en masse hestekræfter. Her skal der et flere dages kursus til for at forstå, hvordan alt virker og ikke mindst vedligeholdes. Det har den danske importør også indset og har sendt sine egne servicemedarbejdere til værftet. Her er de med til at bygge en båd op fra bunden af - så de ved hvor alt udstyr sidder, og hvordan det hele er bygget op. Det giver gode signaler til køberne - som jo får behov for en del service af deres både.
Hele rummet har tykke, isolerende måtter. Her er virkelig lavet et omfattende og professionelt stykke arbejde.
Designmæssigt er den nye Windy 52 lækker i linjerne. Man kan godt finde lighedspunkter med enkelte engelske både, men Windyen har sit eget særpræg - den virker kort sagt lidt mere sporty i linjerne. Smækker og elegant. Den har en udstråling, som klart varsler at den har potentiale i det øjeblik, de næsten 1600 hk får frit spillerum. I tomgang - med begge motorer i gear - viser loggen næsten syv knob. Skal man ned i 3-4 knob, kobler man den ene motor ud.
Så snart Skagerrak ligger foran stævnen, vippes Volvo Pentas motorkontroller fremover. Båden accelererer hurtigt op i plan, og til slut dirrer loggen på helt nøjagtigt 40 knob. Iflg. GPS’en ligger farten på 39,7 knob over grunden. Og der er lidt modstrøm. Støjniveauet er overraskende lavt - selv om motorerne ligger lige under dækssalonen. Det eneste minus er lidt skramlelyde fra låsemekanismen fra døren ud til badeplatformen. Men det bliver ordnet på de kommende både. Windy 52 kan også leveres med mindre Volvo Pentas D9-motorer på hver 575 hk, som burde være nok for de fleste.
Det er hurtig og behagelig cruising, som er båden stærkeste side. Når trimflapperne køres helt op, opfører båden sig levende og sporty. Så cruiser vi elegant derudaf over en del urolig sø fra siden - mellem 30 og 35 knob! Med denne fart tilbagelægges store distancer på kort tid og meget behageligt. Selv en 52 fods båd skal sejles rigtigt. Hermed menes, at man skal møde de større bølger således, at V-bunden rammer rigtig og får gjort arbejdet. Det går fint med den præcise og lette styring. Af en stor båd at være, er Windy 52 overraskende levende i sin opførsel. At bruge betegnelsen ”jolle-agtig” kan være forkert, men det beskriver, at båden lever, reagerer spontant på ror, power og trim. Det er altså ikke en tung ”cruiser” som bare baner sig vej som den reneste supertanker. Klart godkendt for levende og sportige egenskaber.
Komfort og detaljer
På fordækket er der god plads til solmadrasser. Sidedækkene er brede og gode at gå på. Der er pulpit og håndlister hele vejen også på kahytstaget. Man bevæger sig trygt, og helt fremme kan ejeren sætte sin personlige vimpel på den medfølgende mast.
I havn manøvrerer båden over al forventning. To kraftige motorer samt truster både for og agter gør manøvreringen let. Takket være god tyngde og lav overbygning, kræver den ikke
samme opmærksomhed for vind, som en stor flybridgebåd. Skal man nævne noget negativ i denne sammenhæng, må det være at skipperen ikke så godt kan se bagbord skrogside. Det er et minus, at man ikke så let kan foretage havnemanøvrer fra en høj flybridge.
Windy 52 er propfuld af detaljer. Ankerspil fremme. Bænk på agterdækket med en stor skuffe under. Praktiske holdere under dørklugen på agterdækket med plads til de store fendere. Flere rum til tovværket og specielle klys agter, som falder flot ind i bådens design. Kraftige vinduesviskere, spotlights over bådens logo på siden af overbygningen, spotlights i taget/targabøjlen. Der er lys i trinene op til fordækket, cockpittet og til badeplatformen. På testbåden var der også to kraftige projektører i masten - de lyser op agterover, så skipperen ser alt bag båden.
Det er en flot båd, måske det bedste som bygges i Norden - men så har den også en pris som starter lige under otte mio. danske kr. For disse penge får man en luksuriøs sportscruiser med udmærket bokomfort til seks personer, to råstærke motorer, 40 knobs topfart, og et fartøj som kan tilbagelægge
lange distancer med en gennemsnitsfart højere end de fleste. Vi forstår godt at den danske ejer blev mere tilfreds med valget efter prøveturen og bare venter utålmodigt på sin nye vidunderbåd.
At den ydermere hedder Windy, er mere end et godt image - det bør også være en garanti for at båden er velbygget og holder sin i værdi.
- Sejlegenskaber
- Luksuriøs
- Førerplads
- Tung motorrumsluge
- Ja, vi vil også ha’ en …
Længde: Uden badeplatform 14,95 m
Længde: Med badeplatform 15,80 m
Bredde: 4,40 m
Vægt: 18.000 kg
Motorer: D12 2xVP hk
Topfart: 40 knob
Brændstof-/vandtank: 2100/470 l
CE-kategori: A
Antal køjer: 6+ stk.
Pris fra: 7.697.000,00 kr.
Pris testbåd: 8.750.000,00 kr.
Producent: Windy Boats, Norge.
Importør: Tempo Bådsalg A/S tlf. 43 73 73 95.