Fairline Targa 52 med 2 x D12 (1430 hk)

Det er blikstille både på vandet og i luften. Himmelen er høj og flot sommerblå. Vejret kunne ikke have været bedre til en dag på vandet med Fairline Targa 52. Bortset fra at man inden længe savner nogle meterhøje bølger at lege i.
De fleste vil nok trives i en Targa 52. Det kan jeg fastslå efter bare nogle minutter om bord. Lækre linjer og enkle, rene flader både i skrog og interiør giver en eksklusive følelse. Fancy designelementer udebliver, her drejer det sig i stedet om gennemført finish. Hos Fairline handler det om at skabe en stemning.
Båden har et indbydende og rummeligt cockpit, som er beskyttet af en elektrisk styret hardtop. På dage som denne er der kun en indstilling som gælder, og det er helt åben. Så kan op til flere gæster nyde solen i sofagruppen i bagbord side; hvis der da ikke lige er plads på den enorme, todelte solmadras over motorrum og jollegarage. Cockpittet er praktisk og ordentligt, men for en båd i syv mio. kroners klassen er siddekomforten desværre utilstrækkelig. Løsningen er åbenbart at finde en solmadras af lægge sig på.
Under dæk er der til gengæld ikke meget at klage over. Her viser Fairline nemlig sine kvaliteter. Indretningen i epoxylakeret kirsebærtræ og hvidt skind er klassisk og lækker, og salonens store sofa hæver indtrykket yderligere. Det heldækkende uldtæppe på dørken virker lunt og lyst, men her gælder det om at holde på rødvinsglasset. I styrbord side er et kvadratisk pantry med alt i udstyr og gode stuverum. Et middagsselskab for seks skulle med andre ord ikke byde på praktiske udfordringer.
Bådens to baderum er lækre og indrettet med flotte, grøntfarvede brusenicher. Et af dem er forbeholdt den gennemførte owners cabin foran: det andet er placeret foran pantryet og er ment som fællesbad for gæsterne. Vi havde nok placeret sidstnævnte længere agter, hvor adgangen er lettere fra de to gæstekahytter.
Vi sætter os til rette bag gashåndtaget og gør klar til dagens højdepunkt, nemlig en fartoplevelse på havet. Når det gælder feriekomfort, som selvfølgelig er vigtig i en båd som denne, har vi et par indvendinger: Ergonomien på førerstolen holder desværre ikke, instrumenteringen er uoverskuelig og når heller ikke designet på instrumentpanelet er specielt spændende, bliver helheden lidt trist.
Så er det noget andet med skroget, som åbenbart er en kraftig konstruktion. Vi stiller skyhøje forventninger til sejlegenskaberne - og bliver ikke skuffet. En 16,5 ton båd giver godt nok ingen eksplosiv start, men når turboen på de to Volvo Penta D12 diesel omsider får tænkt sig om, og de 1430 hk sættes i arbejde, føles Fairline Targa overraskende kvik, let at manøvrere og præcis på styringen. Båden går stabilt som en akseldreven båd skal, men er alligevel smidig og nem at styre i sving. De få bølger vi mødte på denne flotte dag blev knust uden nævneværdige anstrengelser. Men der er ingen tvivl om, at båden kommer til sin ret, når hastigheden nærmer sig 40 knob.

  • Fine sejlegenskaber
  • God finish

  • Instrumentpanel
  • Førerergonomi

    Længde/bredde: 15,73/4,26 m
    Dybgående: 1,09 m
    Maks. personer: 14 stk.
    Vægt: testbåd 16450 kg
    Brændstof-/vandtank: 1820/455 l
    Køjer: 6+2 stk.
    Motor: Maks. 2xVP D12 1600 hk
    Topfart: testbåd 36 knob
    Pris: fra 7.000.000 kr.
    Importør/forhandler: DBC Marine, tlf. 39 63 08 00, www.dbcmarine.dk






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen