Targa 27.1 med Volvo Penta D4

Pludselig hamrer vi ind i en stor bølge. Så stor at der kommer meget vand på styrehusvinduerne. Mens vandet fosser ud gennem lænsehullerne i dækket, leder vi febrilsk efter kontakten til vinduesviskerne, men finder den ikke. Først efter at vi var stoppet helt op og systematisk ledte, finder vi to små, runde afbrydere nede under rattet. Så længe man ved hvor de er, er alt jo i orden …
Targa-bådene har skabt deres eget image - både blandt private og professionelle udøvere. De er ikke de mest strømlinjeformede at se på, men taler man om funktion og barsk brug hele året, havner Targa-bådene i en særklasse. Barsk funktion er stikordet og Targa 27.1 er en moderniseret version af den gamle 27’er. Den største i serien blev lanceret i år, måler 42 fod og har en pris på omkring fire mio. kr. Ny i 2006 er også Targa 25.1 - en ombygget udgave af den gamle 25 fods med mange lighedspunkter til vor testbåd model 27.1. Den mindste model er Targa 23.
Targa 27.1 er ikke en direkte familie-båd, men den byder på fine overnatningsmulighed for op til fire personer. Vil man have en smart båd kombineret med fuld bokomfort, er Targa 30, 31 eller Targa 33 et mere interessant valg. Og er kravene større, kan Targa 35 eller 37 være alternativet. Den nye 27 fods har mange smarte løsninger - specielt hvis den mest benyttes til dagsture eller som transportbåd og så er den tilpas stor og let at manøvrere. Kombinationen Volvo Pentas DP-drev og bovpropel, gør havnemanøvrerne lette, og det er ikke nødvendigt med mere end en motor som VP D4’eren i testbåden. Skal man sejle med meget tung last, kan der leveres en større motor.

Planløsning og indretning
På Targa 27.1 bevæger man sig sikkert rundt om styrehuset takket være det brede sidedæk, høj ræling og solide håndlister. På fordækket er en U-formet sofagruppe og med bord bliver dette en behagelig opholdsplads i havn. I forkanten af styrehuset er nedgangen til det separate toiletrum. Tilpas stort og altså helt separat fra bådens øvrige indretning. Bruges båden mest til dagsture, fungerer denne løsning fint, men skal man overnatte og op om natten, er det ikke så behageligt at skulle tage turen på dæk - i hvert fald ikke hvis det regner og blæser. Dette har producenten nu indset og man kan vælge et alternativ med adgang til toilettet fra styrehuset.
Under fordækket og i bænkene fremme er der fine stuverum. Bortset fra et lille trin, hvor fordækket begynder, har dækket samme højde hele vejen rundt. Her er god passage. Agterdækket er rimelig stort, og her er luge ned til et velorganiseret motorrum. I et separat rum under rælingen agter, sidder to batterier let tilgængeligt. Badeplatformen med
solid lejder gør båden velegnet til dykning og badeture. Båden har kraftige fortøjningsbeslag, håndlister og pulpit.
To trin oppe ligger halv-flybridgen med tre siddepladser i enkle, men faconstøbte stole. Denne førerplads er super på solrige dage og det føles sikkert at sidde her oppe. Pladsen kan være god at have, men i de allerfleste tilfælde sejles båden inden fra styrehuset. For herfra har man fint udsyn og god ventilation også på de varme dage. Egentlig skulle man tro at førerpladsen ude vil være bedre ved havnemanøvrer, men det er ikke tilfældet. Godt nok ser man alt agterude - f.eks. hvis man skal bakke ind på en bådplads - men forover ser man kun kahytstaget og ikke stævnen på båden. Derfor manøvreres båden lige så godt inde fra styrehuset. Her er skydedøre i begge sider hvis man får behov for et kig langs siden eller agterud for at manøvrere præcist til broen.
I bagkanten af styrehuset havde testbåden mast med bom. Det giver båden et lidt råt udseende og det helt specielle Targa-image. I praksis kan bommen faktisk også benyttes som løftebom hvis man skal have meget om bord fra land.
Styrehuset har helt fremme et kompakt pantry i bagbord side. Under fart er der plads til søkort. I konsollen oppe under taget er der plads til ekstraudstyr som f.eks. VHF-radio m.m.
Agter i kahytten er en sofabænk i fuld bredde og den giver siddeplads til 3-4 personer. Midterdelen er hængslet og skal vippes op for at give adgang til sovepladserne et par trin nede. Her er i hver side to lange køjer. Bedst egnet til to, men der er faktisk plads til fire hvis man absolut vil. Her er også et klædeskab. Kahytten er enkelt og sparsomt udformet. Netop fordi køjerne ligger lidt bortgemt og toilettet er placeret separat på fordækket, vælger vi at betegne båden som en båd til dagsture med overnatningsmulighed. Selve dækssalonen fungerer fint til 4-5 personer og spisebordet kan skubbes helt op under taget på en stang midt i båden. Der er flot udsyn fra styrehuset takket være store vinduer og skydedøre i begge sider. Det hele fungerer og man kommer hurtigt til at holde af båden. Indretningen er lidt sej i kraftig teak, der tåler at blive brugt!
Targa 27.1 er en forholdsvis stor 28,5 fods båd med god volumen i skroget. Derfor føles den faktisk lidt større end den er.

Sejlegenskaber
Som allerede nævnt manøvreres båden nemt. D4-motoren og god lydisolering giver et lavt støjniveau - også inde i styrehuset. Det er en vigtig detalje hvis båden skal bruges som transportbåd over længere distancer. Lige så vigtigt er det at båden er ordentlig bygget uden skramle- og klaprelyde. Her ligger måske den allerstørste overraskelse. Båden sejler behageligt netop fordi det totale støjniveau er så lavt. Med andre ord er båden velbygget og det giver yderligere en speciel tryghedsfornemmelse når bølgerne vokser. Båden tåler dårligt vejr og gør det på en komfortabel og elegant måde. Det at sidde inde i styrehuset - varmt og behageligt - mens man suser af sted med godt 30 knob og danser på de meterhøje bølger, er en speciel fornemmelse. Eller måske skal vi heller sige ”Targa-fornemmelse”!
Det er bådens stærkeste side - her kan man virkelig sejle båd selv om regnen fosser ned eller termometeret viser kuldegrader. No problem!
Med D4-motoren topper loggen lige under 35 knob. Det betyder at båden i hele hastighedsområdet op til topfart klarer svingmanøvrer uden problemer. Under testen havde vi også lidt grovere sø. Med en cruising på 25 knob, stormer båden frem med behagelige bevægelser, acceptabelt støjniveau og præcis styring. Når vindstødene kommer fra siden, er det godt at have trimflaps til at rette båden op. Under normal cruising er det ikke nødvendigt at anvende dem for at trimme båden i længderetningen.

Konklusion
Har man behov for en båd, som skal kunne bruges i alt slags vejr, er Targa lige den rette. 27.1-modellen er kompakt, men byder på det meste selv med en enkelt motor. Det betyder rimelige brændstofudgifter. Nogen direkte familiebåd er den ikke, men en weekend-tur for to voksne plus et barn eller to er ok. Skal man på længere ”ekspeditioner” er den bedst kun for to. Super til dagsture hele sæsonen og som transportbåd det meste af året. Targa-bådene er ikke blandt de billigste, men man får en velbygget båd med praktiske og gennemtænkte detaljer. En båd som er beregnet til hårdt brug og den dag man skal sælge, får man en god brugtpris. Det er bådens bedste kort og så er det ikke så vigtigt om den har et lidt firkantet ”Landrover”-design. Det er nemlig lidt af det, at eje en Targa og i 27.1-modellen kan man faktisk få en ganske stor Targa til en ”spiselig” pris.

  • Praktisk
  • Fin transportbåd
  • Velbygget

  • Nedgangen til kahytten
  • Enkelt pantry

    Vandlinje/længde overalt: 8,21/8,76 m
    Bredde: 3,04 m
    Dybgang: 0,90 m
    Vægt: ca. 3600 kg
    Brændstoftank: 550 l
    Maks. motor: 320 hk
    Maks. fart: 35 knob
    Antal personer: 6 stk.
    CE-katergori: B
    Pris fra: 988.000 kr.
    Producent: Botnia Marin Finland.
    Importør: Reese Marin, tlf. 74 62 62 56.






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen