SeaRay 335 Sundancer

SeaRay er verdens største bådproducent med hovedkvarter i Knoxville i Tennessee, og med syv andre produktionsanlæg i USA og flere rundt om i verden. I Polen bygges bl.a. nogle af de mindre modeller. SeaRay er en del af Brunswich-koncernen som bl.a. ejer Mercury, Mariner.
Med andre ord er SeaRay en del af verdens største maritime koncern og af andre kendte bådmærker fra USA kan nævnes Bayliner og Boston Whaler. I Europa er Valiant, Arvor, Quicksilver og flere andre en del af Brunswick-gruppen, der også ejer store dele af Askeladden, Uttern og Bella-Flipper.
Det var C.N. Ray som startede SeaRay i 1959 og i 1986 solgte til Brunswich, men inden da havde C.N. Ray overdraget en stor del af aktierne til de ansatte. Salget til Brunswich resulterede i at mange af de ansatte blev millionærer, mens grundlæggeren Ray købte en stor ranch og koncentrerede sig om heste og legetøj.
I begyndelsen af 1990-tallet var jeg inviteret til forhandlermøde i Knoxville med næsten 1800 forhandlere fra hele verden, hvor C.N. Ray ankom i sin sorte helikopter, landede på fabrikkens egen platform, hoppede over i sin sorte Ferrari Testarossa og kørte nogle hundrede meter, før han steg ud og håndhilste på alle gæsterne. Dagen efter lå 157 både klar til prøvesejlads, før forhandlerne kunne bestille både til året efter. At fabriksanlægget i Knoxville mere ligner et parkanlæg end et industriområde, er en anden side af sagen.
SeaRay har for tiden ca. 40 forskellige modeller fra 18 fod og op til Yacht-serien med flagskibet på omkring 70 fod. Fordelt på fire serier: Sport Boats 18 - 27 fod, Sport Cruisers 27 - 37 fod, Sport Yachts 39 - 51 fod og Yachts 52 - 70 fod.
En af succes-serierne er Sundancer-modellerne hvor den mindste længe har været 24 fods båden. Den har fået nyt design og er nu forlænget til 25 fod.
Alle Sundancer-modellerne bygger på samme koncept. Et passende stort cockpit med sofagruppe og under dæk to soveafdelinger, toilet og pantry. Hvor meget plads man får under dæk, har tæt sammenhæng med hvilken model man vælger. Men konceptet er det samme og i motorrummet snurrer Mercruiser-motorer - ofte med hækaggregat.
Fordi Sundancer-serien har været på markedet i mange år, er den også populær som brugtbåd. Her skal man være opmærksom på at både med samme udseende også findes med midtermonteret motorer og strakte aksler. Så er midterkahytten væk og ældre både i denne udgave hedder Express-cruisers.
Op gennem årene har vi prøvesejlet mange af SeaRay-modellerne og specielt Sundancer-modellen fra 24 fod og opefter. Den mindste model er kompakt og må anses som en begynderbåd. Her er hovedmålgruppen en ung familie, der ønsker en overnatningsbåd med plads til mor, far og et par børn. Det går lige. Med en V-køje forude som kan ændres til en dobbeltseng plus to sovepladser i midterkahytten. På 24 fods båden er der akkurat plads nok - ikke meget mere. Indgangen til midterkahytten er lidt trang og både pantry og det separate toiletrum er kompakt. Men som begynderbåd fungerer det helt fint. Og så er det tanken at familien kan bytte til en større model efterhånden som økonomien forbedres og familiens behov stiger. Af samme grund kan Sundancer-modellen få i flere størrelser - 27 fod, 31 fod, 33 fod, 35 fod og 37 fod. Når man passerer 40 fod, definerer SeaRay at man er kommet op i Sport Yacht-standard. Men også her går ”Sundancer” betegnelsen igen helt op til 59 fod. Altså beskrivelse af en båds generelle planløsning og med skrog som passer netop til cruising.
Det forpligter at være verdens største bådproducent. Her har man ikke råd til at konstruere både med fejl eller måske endnu værre: Både som resulterer i høje erstatningssummer efter at amerikanske jurister har haft fingrene i sagen. Netop derfor er SeaRay meget omhyggelige både når det gælder produktudvikling, efterkontrol og ikke mindst fuldstændig information til kunderne. Du får en hel pose med instruktionsbøger, informationsvideo og overalt i båden er opsat information og advarselsskilte med ”Danger”. Som køber af en SeaRay kan du ikke bagefter komme og påstå at du ikke fik information!
Som nævnt er 24 fods båden (nu 250 Sundancer) den mindste. Den klarer sig med en motor. Når du kommer op i 27 fods størrelsen er der betydelig mere plads og man kan se hvordan en båd vokser i volumen og selv om længden kun øger med 2-3 fod, bliver man imponeret af at se hvor meget større 31 fods båden.
Med i købet er en lang og detaljeret udstyrsliste hvor standardudstyret er omfattende og man kan så købe ekstraudstyr efter behov og pengepung. Det er muligt at bestille bådene med forskellig interiørfarve, flere materialetyper, mange kalecheløsninger og skroget kan udover standardfarverne leveres i blåt, grønt, sort eller gult - afhængig af hvilken model du bestemmer dig for.
Denne gang blev det en hurtig ”testtur” med 335 Sundancer, der kan fås med to forskelllige indretningsløsninger. I forkahytten er en fin dobbeltkøje på skrå i begge udgaver, mens man i salondelen kan vælge mellem en langsgående sofaløsning eller en dinettevariant med to små sofaer og et bord. I bagbord side er et funktionelt og komplet pantry placeret forrest og agten for dette er et godt, helstøbt toiletrum med mulighed for at bade og med detaljerne i orden. Agter, under førerpladsen, er en ekstra ”kahyt” med en stor dobbeltseng. På denne model er pladsen i midterkahytten blevet så stor at den i dags- og aftentimerne kan fungere som en ekstra sofagruppe med en hyggelig U-sofa og bord, hvor siddehøjden er fin nok. Båden byder med andre ord på meget god siddeplads under dæk. Den er social og med god komfort. Pladsen under dæk er intelligent udnyttet og der kan om nødvendigt rigges en ekstra soveplads til midt i salonen (lidt afhængig af indretningsløsningen). Underligt nok er der ikke separate sovekahytter - som det ses mere og mere på europæiske både. I 335 Sundancer er afskærmningen af privatliv begrænset til et forhæng ved dobbeltkøjen forude og et ditto ved indgangen til midterkahytten.
Finish og detaljer er gennemført i hele båden. Der er godt nok vel meget limede tæpper på dele af gulvarealet, men generelt er båden fint polstret og med højglanslakeret træværk i passende mængder. Gennemført kvalitet og luksusfølelse beskriver mest den opfattelse man får af båden under dæk. Her er et meget funktionelt pantry, direkte og indirekte belysning, stor tagluge i dækket og vinduer i overbygningen. Myggenet følger med både til koøjer og luge. Lugen kan blændes med et rullegardin, så der ikke bliver for lyst tidligt på morgenen.
Faciliteterne under dæk aflukkes med en stor skydedør. I bagbord side - forrest i cockpittet - er der en lille vask og en bar-enhed. Førerpladsen har en god stol til to voksne og instrumentpanelet er gennemtænkt og godt udformet. Motorinstrumenterne sidder placeret lidt længere fremme. Det giver plads til en GPS eller kortskærm lige foran rattet. På hver side er afbryderne i to hovedgrupper - meget logisk placeret når man først bliver fortrolig med panelet. Rattet har tilt og til højre er de dobbelte motorkontroller korrekt placeret både for stående og siddende stilling. Nede til højre for rattet er der plads til VHF og yderligere elektronik. Midtervinduets nederste del kan åbnes således at der bliver god ventilation på varme dage. På fordækket er der plads til solmadrasser og ombordstigningen foregår via det gode sidedæk og pulpitten er trukket langt bagover i siderne. På amerikansk maner er forpulpitten hel med de ulemper det giver når båden skal entres forfra. Stor badeplatform med lejder er standard. Det er værd at bemærke at der ikke er teak på cockpitdørken eller badeplatformen. SeaRay tog for mange år siden den beslutning, at de ikke vil benytte teak eller mahogni i sine både med tanke på regnskovene. De træsorter man benytter er derfor ikke i ”de grønnes” søgelys. SeaRay undgår kritik og det er godt, for med den store produktion de har, ville de rydde en hel regnskov pr. år.
Det vil være for vidtgående at beskrive alle detaljerne om bord. Ud fra erfaring med forskellige SeaRay-modeller ved vi at det allermeste er praktisk og funktionelt om bord. Gennemført kvalitet er ordet og man bliver gang på gang overrasket over de mange smarte detaljer. Blandt største minus kan vi nævne en stor kaleche og at den er amerikansk i et tykt materiale og med løse sidestykker. Så den er lidt besværlig at få op når en regnbyge nærmer sig. Det tager tid og man skal vide hvordan det gøres. Vel oppe er kalechen fin med en stor højde.
Sejlegenskaberne i Sundancer-modellerne eller ”Dancer’ne” som de kaldes i branchen, er jævnt gode. Der kræves en del motorkræfter for at få farten op, men når båden først er i fart går den sikkert og harmonisk. Den har fine svingegenskaber, et gunstigt støjniveau og opfører sig uden overraskelser. Den bevæger sig med tyngde i bølgerne. Nu har vi ikke sejlet 335 modellerne i høj sø, men vi blev utroligt overrasket over hvordan lillesøsteren på 24 fod tidligere klarede sig i en lille kuling og i bølger på omkring to meters højde.
Vi er næsten helt sikre på at 335-modellen klarer sig godt over gennemsnittet for denne størrelse. For SeaRay er kendt for at bygge gode skrog med sikre egenskaber. Båden virker også kompakt og velbygget uden skramlelyde. De tekniske installationer holder en høj standard, men en gang imellem kan det være nødvendigt at læse instruktionsbogen for at finde ud af hvordan alt fungerer.

Konklusion
Er du på jagt efter en komfortabel og stor familiecruiser med en god bokomfort og meget udstyr, er denne båd værd at se nærmere på. Den er ikke billig, men man får meget for pengene i denne klasse og specielt med den gunstige dollarkurs.
Godtnok har den et klart minus når det gælder kalechen og det havde været mere familliært med separat forkahyt og gerne også midterkahyt. Ser man bort fra dette, er SeaRay 335 en flot båd med et harmonisk design og meget komfort. Den er slet og ret gennemført på de fleste områder og det er helt klart ikke noget minus at verdens største bådproducent garanterer for kvaliteten.
Et klart plus er, at kan du lide bådens koncept og skal skifte til en større, findes Sundancerne helt op til næsten 60 fod. Selvfølgelig er båden bygget til CE-standarden, og du bliver meget overrasket, når du ser bådens udstyrsliste med alle detaljerne.

  • Høj kvalitet
  • Sikre sejlegenskaber
  • God udnyttelse af pladsen

  • Ikke separat forkahyt
  • Stor og tung kaleche
  • Hel pulpit fremme

    Længde/bredde: 10,16/3,18 m
    Vægt: 5670 kg
    Ant. køjer: 6 stk.
    Motor: 2xMercruiser 5.0MPI 260 hk 520 hk
    Brændstof-/vandtank: 644/133 l
    CE-kategori: B
    Maks. pers.: 10 stk.
    Pris: Standard fra 1.666.155 kr.
    Producent: SeaRay, USA.
    Forhandler: Ketner Outdoor, tlf. 43 27 11 66.






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen