Chris Craft 25, 28 Corsair og Speedster 20

Produktionen af både startede i 1874 og værftet blev hurtigt kendt for at bygge lækre kvalitetsbåde. Chris Craft har også været gennem turbulente tider, men ser nu ud til at have fundet tilbage til sine rødder med klassiske modeller og stilrent design. Som ejer af en Chris Craft, specielt en af modellerne på 25 eller 28 fod, vil du være garanteret mange beundrende blikke i havnene. For i retfærdighedens navn - der er ikke mange både som er så tiltalende som Chris Craft’s småklassiske modeller.
Kvalitet og lækre detaljer får du med i købet. Og som det sig hør og bør er der på fordækket en mast til din egen personlige vimpel. ”Stil” med stort S ...

Speedster 20: - småfræk racer
Den mindste båd vi prøvesejlede måler 20,5 fod og hedder Speedster. En fiks båd med sporty linjer kombineret med elegante detaljer på fordækket og instrumentpanel. Agtersofa med plads til tre, fører- og passagerstol har alle en god facon. Meget mere indretning har båden ikke. Så snart man lægger fra kaj, mærker man straks at dette er en ægte fartmaskine. Man sidder godt ved førerpladsen og der er fint udsyn gennem eller over vindspejlet. Det er ude på vandet at båden kommer til sin ret. Den kommer hurtigt op i plan og man har god kontakt med båden. Styringen er præcis og efter nogle normale sving er der ingen tvivl: Denne båd er harmonisk og sporty i sine egenskaber!
Så begynder det sjove. Sprinteren suser over hæksøer og er helt præcis i sine egenskaber Den tager gerne en lufttur, lander blødt og behageligt.
Sportsegenskaberne er absolut til stede - enten man presser båden til topfart eller lægger an til en hurtig cruising på omkring 30 knob. Efter en herlig testtur, får man lyst til at tage en ekstra tur ud og lege på bølgerne. En rigtig ”racerbåd”! Båden er sjov, virker velbygget uden skramlelyde og får legebarnet frem i en. Amerikanerne kan det med velsejlende V-bundsskrog og Chris Craft har her en båd, som er helt i topklasse når det gælder sejlegenskaber, lækker at se på og har gennemarbejdede detaljer og flot finish.

  • Utrolig morsom at sejle
  • Flot V-bundsskrog
  • Fine detaljer

  • Skal plejes som et møbel
  • Begrænset brugsområde

    Længde: 6,15 m
    Bredde: 2,41 m
    Vægt: 1293 kg
    Standard motor: Volvo Penta 4.3 GXI MP1V6 225 hk
    Topfart: ca. 50 knob
    Brændstoftank: 129 l
    CE-kategori: C
    Maks. pers.: 5 stk.
    Pris fra: (pris testbåd 450.000 kr.) 384.000 kr.
    Producent: Chris Craft, USA
    Importør: Rungsted Yacht, tlf. 45 86 21 71.

    28 Corsair: - stor båd til dagsture
    Næste model er 28 fods båden. Corsair har kahyt fremme, mens samme båd med åbent dæk og siddepladser foran vindspejlet hedder 28 Launch.
    Det er en helt anden verden af gå om bord i 28 fods båden, der er stor og giver et velvoksent indtryk. Specielt fordi dækket og profilen er lav, ser den bredere og større ud. Cockpittet er bådens stærkeste kort. En virkelig fin plads til sommer og sol med en stor L-formet sofa og en bar-sektion bag den brede førerstol. Foran skipperen er et eksklusivt og pænt udformet instrumentpanel med et specialdesignet rat, der matcher detaljerne.
    Fordækket er lavt og svagt buet. Her er ingen høj pulpit - kun to lave håndlister i træ. På fordækket er gangzonen midt i teakbelagt. Fremme i stævnen er et stort ankerrum og selvfølgelig en lille mast til din egen vimpel. For at forstærke det eksklusive indtryk, går en nydelig udformet og bred træliste i yderkanten af dækket fra for til agter, hvor en badeplatform med teak og badelejder er integreret. Vindspejlet har et oplukkeligt vindue i midten og det gør det lettere at komme til og fra fordækket. Over motorrummet er en madras, men pladsen er ikke specielt stor eller velegnet som solplads.
    Det er faktisk bedre at solbade på fordækket. Under dæk er en kahyt med V-køje og toilet. Nogen stor kahyt er der ikke tale om, men to kan godt tage en overnatning. Vi tvivler på, at køberne af denne båd lægger så stor vægt på kahytsfaciliteterne. Dette er hovedsageligt en super båd til dagsture - enten man skal cruise stille og roligt eller tage en hurtig tur fra A til B.

    Under sejlads
    I motorrummet ligger en ”big-block” V8-motor. Den giver båden uanede kræfter - både i acceleration og topfart. Ved at trykke på en knap kan man vælge mellem fri udstødning ud i siderne eller stille udstødning. Vi prøver begge dele. Det hævdes at man vinder en knob eller to ekstra når udstødningen blæses ud direkte. Derfor ligger vi på maks. omdrejningstal og trykker på knappen. En rå og herlig motorlyd blæses ud agter, men der er ikke noget udslag på loggen og topfarten øges ikke. En del elsker den rå og buldrende lyd fra en ægte V8-motor. Men antagelig er der flere som hader lyden og kalder det unødvendig støjforurening. Sidstnævnte gruppe kan se fremtiden lyst i møde, for snart træder de nye CE-regler i kraft og så kommer der nye strenge krav til støjudslip fra bådmotorer. I praksis vil det betyde at det bliver forbudt at sælge både som har fri udstødning. Det går altså mod nye tider, og så har bureaukraterne i EU sat en stopper for motorbulderet fra V8-motorerne. Noget en del V8-entusiaster selvfølgelig vil opfatte som et hårdt tilbageslag.
    Chris Craft 28 Corsair er en båd som giver megen sejlglæde. Den har et lavt tyngdepunkt og det ses allerede når man går om bord. I hele fartområdet bevæger båden sig med tyngde og graciøse bevægelser. Selv ved topfart virker den sikker og går blødt i bølgerne. Styringen er let og præcis, men det er en stor båd og det gør den ikke helt så velegnet til skarpe svingmanøvrer som f.eks. under vandskiløb. Båden kræver lidt albuerum pga. sin størrelse.
    Der hvor båden har sin stærkeste side, er først og fremmest ved cruising på længere distancer. Så vil den klare sig fint selv om der kommer en del krappe søer og den er mere behagelig end de fleste andre både. En hurtig tur fra København til Malmø vil den tage i strakt arm under normale forhold. Fordi den har tilpas tyngde og et velsejlende V-bundsskrog, vil den givetvis gøre turen med en højere marchfart end de fleste andre både i samme størrelse - selv om der er en del krappe søer. På testturen havde vi søer på en halv til en hel meter. Helt udramatisk for denne båd og selv mere provokeret sejlads over hækbølger giver os bare en god fornemmelse. Kort sagt en velsejlende båd med et moderne skrog og egenskaber. Alt pakket ind i et skønt klassisk design.

  • Stor og sikker
  • Flot cockpit
  • Gennemførte detaljer

  • Bedst i fint vejr
  • Benzinforbrug

    Længde/bredde: 8,53/3,05 m
    Vægt: 3400 kg
    Ant. køjer: 2 stk.
    Standard motor: Volvo Penta 8.1 GI 375 hk
    Topfart: ca. 50 knob
    Brændstoftank: 568 l
    CE-kategori: B
    Maks. pers.: 8 stk.
    Pris fra: (pris testbåd 1.055.000 kr.) 950.000 kr.
    Producent: Chris Craft, USA
    Importør: Rungsted Yacht, tlf. 45 86 21 71.

    25 Corsair: - harmonisk
    Den sidste model er 25 fod og vi har med vilje valgt at præsentere denne godbid til sidst. For båden er af mange beskrevet som en båd med udstråling og et usædvanligt vellykket design. Den har mange fællestræk med den større model - både når det gælder design og planløsning. Forskellen ligger ikke bare i størrelsen - Corsair 25 har noget særligt over sig. Designet sidder perfekt og alt stemmer. Længde, bredde og højde giver en speciel elegance i det elegante samspil. Denne model er utrolig vellykket i det totale design. En nydelse at se på!
    Båden er meget lig storesøsteren - alt er bare lidt mindre og noget mere kompakt. I kahytten skal man ikke være mere end 1,85 cm for at kunne ligge udstrakt på køjen. Skal vi kritisere noget, må det blive manglen på stuverum i kahytten og lidt tynd polstring. Der findes både med en langt mere gennemført kahyt. Chris Craft har nok indset at man ikke bruger kahytten så meget og at det næppe er derfor man køber denne båd.
    Vi har prøvesejlet båden flere gange. Også med VP D4 210 diesel. Fint nok, men en diesel passer ligesom ikke rigtigt i en båd som denne. Sammenligningen bliver lidt som at sætte en diesel i en Porsche. Man skal tilmed betale ekstra for dieselmotoren og topfarten ender på 36-37 knob. Båden går godt, men nogen kraftpakke er D4-motoren ikke i dette sammenhæng. For det er netop ved ca. 35 knob morskaben begynder med denne båd. Nej - her hører en V8-motor hjemme. Man kan sætte en større V8-motor i og så vil 60 knob være inden for rækkevidde.
    Med en V8-motor får båden en fornuftigere pris, den sejler godt og har kræfter hele vejen. Den kommer elegant op og plane og sejler flot i hele fartområdet. Fra ca. 30 knob og opad begynder de sporty egenskaber at tage over. Hele tiden med en præcis handling og god styring. Der hvor 28 fods båden bliver lidt for stor til enkelte opgaver - f.eks. som trækbåd - stortrives denne båd med opgaven. Den tager svingene på stribe og hele dens opførsel har et sporty snit samtidig med at den er sikker og harmonisk.
    Der er køleboks under lugen i dørken, stereoanlæg og en rimelig flot udstyrsliste. I det store hele synes vi 25 Corsair er en meget vellykket båd. En ypperlig daycruiser og så er den ikke større end at den kan trailes.

  • Harmoniske proportioner
  • Sejlegenskaber

  • Køjelængde (1,85)
  • Mangler stuverum i kahytten
  • Bedst med benzinmotor

    Længde/bredde: 7,62/2,59 m
    Vægt: 2087 kg
    Ant. køjer: 2 stk.
    Standard motor: Volvo Penta 5.7 GI 280 hk
    Topfart: ca. 54 knob
    Brændstoftank: 311 l
    CE-kategori: B
    Maks. pers.: 6 stk.
    Pris fra: (pris testbåd 850.000 kr.) 680.000 kr.
    Producent: Chris Craft, USA
    Importør: Rungsted Yacht, tlf. 45 86 21 71.






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen