Evinrude E-TEC


Den rappe nye 60 graders V6 motor på 150 hk passede godt til den ret lette White Shark 205. Topfarten på 41,4 knob vil nok være passende for mange trollingfiskere med hang til Østersølaks. Trolling klarer motoren også let med laveste omdrejningstal på sølle 500 i minuttet og et forbrug pr. time på under 0,7 liter.

            <br />

Nyheden er i første omgang at man nu kan tilbyde E-TEC motorer i stort set alle størrelser fra 40 til 250 hk. E-TEC er således ikke længere forbeholdt bådejere med relativt store påhængsmotorer. Vi skrev ret indgående om teknikken bag E-TEC i Bådmagasinet nr. 1/05 og skal derfor bare tilføje at der stadig er tale om radikal nytænkning indenfor moderne 2-taktsmotorer.

Firehundredeenogtredive komma seks
Den komplette serie af E-TEC motorer udgør i dag 14 forskellige varianter.
• Tre 2-cylindrede rækkemotorer på 863 cc med 40-50 og 60 hk.
• To 3-cylinderede rækkemotorer på 1295 cc
med 75 og 90 hk.
• En V4 motor på 1726 cc med 115 hk.
• Fire 60 graders V6 motorer
på 2589 cc med 150, 175 og 200 hk.
• Fire 90 graders V6 motorer
på 3279 cc med 200, 225 og 250 hk.

Den ualmindelig opmærksomme læser vil her kunne se at der er tale om samme cylindervolumen pr. cylinder undtaget de allerstørste 90 graders V6 motorer. Hver cylinder er på 431,6 kubikcentimeter. Det medfører et mindre reservedelslager hos importører og forhandlere fordi cylindre, stempler, krumtappe osv. er ens i de forskellige motorer, eneste forskel er antallet af cylindre. Dette vil formentlig betyde at Evinrude vil kunne holde lave priser ikke bare på E-TEC motorerne som ”by the way” er ualmindelig velkørende, men også på servicesiden.

Totaløkonomi
Økonomisk er E-TEC et yderst fornuftigt valg. Motorerne er beregnet til at køre i tre år eller 300 timer uden service og ejeren kan selv vinterkonservere motorerne uden at få beskidte fingre. Brændstofforbruget er noget af det laveste jeg har målt nogensinde og motorerne skal aldrig have skiftet tandrem, kilerem, motorolie, oliefilter osv. Og så er der ingen tilkørselsperiode på en E-TEC, køb en motor, monter den og sejl fra første sekund som du har lyst i tre år uden bekymringer eller udgifter til service. Hvis man efter tre års sejlads smører de vitale funktioner, udskifter impelleren i vandpumpen samt gearolien og efterser tændrør, indsprøjtningssystem og termostat er motoren atter klar til tre år.

Bedre ydelse i udstødningssystemet
Ved hjælp af en lille svingport, som kan lukke for noget af udstødningssystemet, anvender man på V4 motoren populært sagt den sidste forbrændings udstødning til at komprimere den næste i en slags ekkofunktion. Men kun ved høj hastighed. Vi mærkede det som en klar effektforøgelse ved ca. 4500 omdrejninger.
En ting der kan høres tydeligt ved lave omdrejninger på moderne indsprøjtningsmotorer er injektorerne. I det forløbende år har teknikerne arbejdet på højtryk med dette problem og 2006 modellerne er derfor endnu mere tyste end sidste års modeller, specielt i tomgang.
En anden nyhed er at alle motorerne i dag kan tale NMEA 2000, så man næsten kan få alle motordata på sit multiinstrument. Lowrance Electronics har faktisk udviklet en helt ny digital instrumentserie foreløbig forbeholdt E-TEC motorerne.

Små mål og lav vægt
Under testen fik vi lejlighed til at prøve alle de nævnte motorer (undtaget den nye 175 hk som angiveligt skulle være lige på trapperne). Moderne påhængsmotorer er gennem den seneste tid vokset i vægt og størrelse fordi trenden er gået i retning af 4-takt, og her skiller E-TEC sig klart ud fra mængden. Hvordan den nye 60 graders V6 på 150, 175 og 200 hk overhovedet kan have så mange heste i så lille en stald er næsten ubegribeligt. Motoren vejer blot 190 kilo, sammenlignet med eksempelvis den ellers lækre Mercury Verado 200 hk er der tale om en vægtforskel på ikke mindre end 98 kilo eller sagt på en anden måde Mercury Verado er 52% tungere. Ikke bare vægten men også de små mål gør netop disse 60 graders V6 motorer til en ønskedrøm for mange bådejere med dobbeltmonterede motorer.

Momentforøgelse fra halv til hel gas
Momentkurven er en anden end man kender det fra 4-takterne. Det føles tydeligt at E-TEC i sammenligning med moderne 4-taktsmotorer har markant højere moment ved omdrejningstal fra halv til næsten fuld gas. 4-takterne skal simpelthen have flere pisk for at yde det samme. Dette mærkes specielt på accelerationer i planingsfart hvor E-TEC bare er PÅ med det samme. En motor der specielt fandt vore hjerter var den nye 150 hk 60 graders V6 som gik helt fantastisk. Faktisk kunne man mistænke at man var kommet til at sætte en 150 hestes motorkappe på en af storesøstrene med samme basismotor. Spøg til side, men den motor yder fantastisk. Det samme kunne man tilføje om den nye V4 på 115 hk. Til gengæld kunne vi godt have ønsket lidt mere bundtræk i den lille 2-cylindrede på 40 hk som var monteret på en mindre RIB. Da mange af motorerne var prototyper og endnu ikke helt klar til produktionslinjen var der eksempler på generationsforskelle i injektorer mv. En motor vi dog fornemmede ikke var helt færdigudviklet var den nye 200 hk 60 graders V6. Ved fuld power var det som om den havde nogle små fejltændinger, der gav en næsten umærkelig nedgang i motorydelsen. Jeg kommenterede dette overfor E-TEC’s projekt ingeniør Patrick C. Tetzlaff og fik oplyst, at netop denne motor var forsynet med en forældet elektronikdel, men det havde ikke været muligt at nå at få den nye del frem til testen.

En totakter der slår firetakterne af banen på miljøsiden
Er man bekymret for 2-takts ideen med olieindsprøjtning i motoren skal man vide, at skulle der opstår fejl på olieindsprøjtningen eller hvis man render tør for olie går motoren automatisk ned på 1200 omdrejninger hvor den kan tåle at køre i fem timer uden så meget som en dråbe olie. Og så lige det med miljøet, den 7. april 2005 modtog Evinrude E-TEC den fornemme U.S. EPA’s Clean Air Excellence Award for den mest miljøskånsomme påhængsmotor på markedet. Det er første gang nogensinde at denne pris uddeles til en marinemotor.
Alle E-TEC modellerne overholder miljøkravene i 2006 EPA, EU, og 2008 CARB 3-star.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen