<br />
Indtil vi ser båden fra siden, så kommer bådens virkelige ansigt frem: Skroget er helt i aluminium! Det skinner i den halvblanke skrogside. Kombinationen af klassisk design, lækker træaptering og aluminiumskrog har vi aldrig set før.
For Svendborg Yacht Værft A/S var det helt naturligt at vælge denne kombination. Værftet er specialister i aluminiumsbåde og her bygges bl.a. dykkerbåde, transportbåde og specialfartøjer til en række offentlige etater og private firmaer. Hos Svendborg Yacht Værft A/S bygges bådene lige som kunderne vil have dem - nemlig tilpasset specielle brugsområder. Med en fællesnævner: Der bygges i aluminium!
Ideen til en aluminiumsbåd med klassiske linjer havde de på værftet haft længe. Da det blev helt klart, at retrobåde blev mere og mere populære, blev ideen ført ud i livet. Man tog som basis det velprøvede Concept motorbådsskrog, der fås fra 6 - 7,6 meter. Derefter blev skroget tilpasset kendte klassiske linjer - bl.a. med negativt agterspejl og bløde linjer indad på skrogets agterste del med associationer til kendte både som Riva. Fordækket og agterdækket fik sin klassiske, elegante form og selvfølgelig belagt med højglanslakeret træ. Vindspejlet, som for øvrigt har nøjagtig samme vinkel som en del kendte Coronet-
modeller, fik blanke, rustfrie rammer med hærdet glas. Cockpittets indretning er holdt 100% i træ - kun instrumentpanelet glimrer i sin specielle aluminiumsudformning.
Sportsbåd med komfort
Kahytten under dæk afslører heller ikke aluminiumet. Her er alt i træ og fine polstringer. V-køjen giver god soveplads for to personer. Hynderne er elegant betrukket og giver en intim og hyggelig atmosfære.
Bag vindspejlet er en stol i hver side. Bag passagerstolen er pantrysektionen placeret. Helt i træ. Den kan virke lidt stor, men indeholder et kompakt og funktionelt pantry. Agterbænken har en lidt ret, men høj ryg og er U-formet. Alle hynderne er betrukket med pænt, mørkeblåt stof og det giver et eksklusivt og lækkert indtryk. Alt træværket holder en meget høj klasse - både i tilpasning og overfladebehandling. Værftet har selv lavet alt træarbejdet og det er et lysende bevis på at standarden på håndværket er høj - enten man arbejder i aluminium eller træ.
I det lange og skinnende blanke agterdæk er der en luge ned til motorrummet, hvor der ligger en Volvo Penta V8 benzinmotor. Denne motor er valgt ”fordi en V8 passer bedst i en båd af denne type”. At den tilmed er fuld af kræfter og lette-re at lydisolere effektivt, er andre sider af historien. Ønsker du en dieselmotor,
kan du selvfølgelig få det, f.eks. vil en Volvo Penta D4 passe fint til båden.
Motorrummet har god plads og
installationerne er perfekt udført. Her ses aluminiumet og der er trædeflader i aluminium omkring motoren. Med en god støjisolering er motoren nærmest lydløs ved lave omdrejninger. Man kan ”glide” stille og roligt af sted i langsom fart og bare nyde en fin aftentur.
Veludstyret
Classic 25 er veludstyret. Kompas med lys, køleskab, gasblus, 30 liters vandtank, manuel og automatisk lænsepumpe. Porta Potti toilet med tank, kopholdere og lamper i forkahytten hører med til standardudstyret. En fiks detalje er at en lille badeplatform kan slås ud fra det elegante agterspejl. Badelejder findes selvfølgelig også. På testbåden var der ydermere Lewmar bovpropel (17.400 kr.) og en heldækkende kaleche med rustfrie bøjler (62.000 kr.). Kalechen er fint skjult agter i cockpittet og har et par smarte detaljer. Den vippes hurtigt op og trækkes fremover. Derefter gøres den fast i to beslag på vindspejlet og i løbet af et minut eller to er den på plads. Systemet er udviklet af producenten og gør arbejdet med at sætte kalechen nemt og hurtigt. Når kalechen er opslået, giver den mørkeblå farve en hyggelig stemning i cockpittet. Man sidder godt beskyttet og det hele gør cockpittet til et socialt og godt sted af være på en gråvejrsdag.
Er du villig til at bruge 25.400 kr. ekstra kan du få variabel udstødning. Det betyder, at du kan vælge ”lydløs” udblæsning gennem drevet eller buldrende, ægte V8-lyd. For et par ”dockinglights” fremme i stævnen må du punge ud med 6900 kr.
Skrog i særklasse
Skroget er det som virkelig gør båden speciel. Skrogsiderne er i fire mm plader og bunden er i fem mm med 40x40x4 mm stringere i T-profil. Bundstokkene er i fire mm. Det giver et usædvanligt stift og stærkt skrog som tåler meget. Selv om vi snakker om en lækker, klassisk båd, har man et frækt skrog i forhold til andre byggematerialer. Man behøver ikke hele tiden være bange for at komme for tæt på kajen. Skroget tåler selvfølgelig mange gange mere end et blanklakeret træskrog eller et glasfiberskrog i mørk gelcoat. Naturligt nok - har man en elegant klassiker, vil man normalt behandle båden pænt. Men skulle en skade opstå, er den forholdsvis nem at udbedre på
et aluminiumsskrog.
Selve skroget er udført i ubehandlet aluminium. Det betyder, at det er meget blankt og pænt til at begynde med. Efter et stykke tid lægger der sig et oxiderende lag på overfladen. Det virker beskyttende, men gør samtidig aluminiumspladerne mere matte og mere grå. Vil man have båden så blank som muligt, hævder producenten, at det er hurtigt at slibe det oxiderende lag væk. Bådens specielle charme er netop at den har et frækt skrog samtidig med at dæk og indretning er det rene møbel. Det gør det langt nemmere at vedligeholde denne båd end en klassiker i et andet materiale.
På plussiden må den minimale vægt fremhæves. Testbåden vejer kun 2000 kg og med en bredde på 2,55 meter betyder det at den kan trailes bag en større bil.
En klassisk båd vækker normalt opsigt. Vi kan garantere at denne båd vækker endda meget opmærksomhed. Uanset hvor vi lagde til, kom der interesserede og havde en række spørgsmål netop om kombinationen aluminium og træ. Interessen var slet og ret stor. Det har den også været på de udstillinger, hvor båden har være vist.
Hurtig og velsejlende
Prøveturen gav os flere svar. V8-motoren har kræfter nok til at få båden hurtigt op og plane. Den største overraskelse var imidlertid at skroget virker så kontant og stift - det er en af de klare fordele med et stærkt aluminiumsskrog. I og med at vægten er lav, kom der både en flot acceleration og topfart i båden. Den er fin på styringen, går blødt over hækbølgerne og føles sikker i hele fartområdet. Det eneste vi kan finde på minussiden er, at der enkelte gange kommer lidt sprøjt over siden, men man sidder godt beskyttet bag det forholdsvis høje vindspejl. I havn har båden lidt afdrift pga. det lave profil. Med Duoprop-drevet og bovpropel manøvrerer den elegant i havn og det er sjældent nødvendigt at bruge mere end tomgang på gashåndtaget. V8-motoren har power nok.
Classic 25 er en velsejlende sportsbåd, men kan også bruges som turbåd for to personer. Den cruiser elegant i et bredt fartområde. Ryggen på agterbænken virker lidt for lige i vinkelen og vindpejlet kunne måske have haft en lidt mere elegant form. En af de store fordele Svendborg Yacht Værft A/S kan tilbyde, er netop at båden kan tilpasses den enkelte købers ønsker - både når det gælder motorvalg og justering på detaljerne.
Konklusion
Svendborg Concept Classic 25 er den mest specielle båd vi længe har testet. Kombinationen aluminiumsskrog, klassiske linjer og lækker træaptering placerer denne båd i en helt speciel klasse. Retrobåde er på vej ind på markedet. Dette specielle koncept bør tages med i vurderingen hvis en klassiker står øverst på ønskelisten. At båden også er så velbygget vidner om et gennemgående højt håndværksniveau. Det blanke trædæk er nydeligt i finishen og man bliver overrasket over hvordan aluminiumspladerne er perfekt tilpasset. Det er næsten umuligt at opdage pladernes samlinger og selv afrundingerne i hjørnerne agter har en flot pasform. Skroget er stærkt og har en fornuftig vægt. Med en standardpris på 1.169.000 kr. bør båden være konkurrencedygtig. Testbåden ligger på ca. 1,2 mio. kr. og er komplet udstyret.
Konceptet er lidt uvant, men det
tager ikke lang tid før man ser de oplagte fordele med denne unikke løsning. Båden har tilmed en lang række smarte detaljer. Vil du have opmærksomhed, får du det garanteret når du ligger til kaj med denne retrobåd - uanset hvor du kommer hen.
Svendborg Concept Classic 25
Længde/bredde: 7,60/2,55 m
Dybgang: 0,70 m
Vægt: 2000 kg
Vand-/brændstoftank: 30/140 l
Ant. køjer: 2 stk.
Motor: Volvo Penta 5,0 GXI V8 benzin - Duoprop.
Topfart: 40 knob
CE-kategori: C
Pris standardbåd: 1.169.000 kr.
Pris testbåd: 1.197.600 kr.
Producent: Svendborg Yacht Værft A/S,
tlf. 62 20 11 61,