Mariner 115 OptiMax


Mariner 115 Optimax-motoren er Marine Powers første motor med det nye Smart-system.

            Dataalderen har for længst nået bådmotorerne. Avancerede computere står for motorstyringen på de fleste af dagens moderne motorer. De overvåger kontinuerligt at alt fungerer optimalt i motoren og at forbruget med tilhørende udslip ligger på det rigtige niveau. Med de nye krav, som nu indføres i USA og EU, er det nødvendigt med dataovervågning af en bådmotor. Så er man sikret at motorens udslip ligger inden for de nye krav. Men - datastyring giver også en række andre fordele. Motorerne forbrænder brændstoffet langt bedre. Det betyder motorer medgunstigere forbrug. Effekten bliver optimal og der er stor forskel på dagens moderne motorer og 10-20 år gamle modeller. Computeren overvåger motoren kontinuerligt, justerer automatisk og sker der noget alvorligt, vil den reducere motorens effekt eller stoppe den før der opstår total krise. De fleste styringsenheder griber ind hvis kølingen forsvinder eller hvis propellen gang på gang hopper op i luften og omdrejningstallet bliver for højt. F.eks. hvis man sejler for barskt eller smart i bølgerne. Så reducerer motoren effekten og du får klar besked om, at motoren ikke accepterer din vildmands-sejlads.<br />

I dag benytter stadig flere sports-fiskere hurtigtgående, planende både med en kraftig motor. En sådan båd kan prale af nogle klare fordele: Den kommer hurtigt til og fra fiskepladserne og aktionsradius bliver betydelig større. Med stor bredde ligger et planende skrog stabilt og bliver en god ”platform” - enten man dørger efter store fisk eller ligger stille med havfiskestang. Mange bådmodeller er specialudviklet til dette brugsområde. Som den Örnvik 540-model vi er om bord i. En ”walk-around”-model fyldt med fiskestængere og stangholdere, VHF, stort ekkolod, GPS, kortplotter og autopilot. Rigget til almindelig dørgning og dybdedørgning.

Tre nye motorer
På hækken sidder den flunkende nye Mariner Optimax-motor på 115 hk. Den er den første i en serie på tre nye 1,5 liters motorer - de to andre får ydelser på henholdsvis 90 og 75 hk. Alle tre motorer har altså samme volumen med en boring/slaglængde på 92 x 76 mm. Motorerne har alle tre cylindre på række, kombineret med det bedste fra tungere fire- og totaktere. Ifølge producenten skal de tre nye motorer have 45% bedre brændstoføkonomi end entraditionel totakter. Andre vigtige egenskaber er gunstig vægt i forhold til firetaktere. Med 115 hk vejer den 170 kg og med 75 hk vil vægten være 163 kg. Motorerne har også fået remdrev og kraftig generator på 60 A (765 watt). Det giver en effektiv ladning af batteriet og strøm nok til ekstraudstyret - f.eks. alt det udstyr testbåden var pakket med.
Men - et problem, der er kendt af alle, som vil dørge med en planende båd, er at i tomgang sejler båden ofte lidt for stærkt!
Ideel dørgefart ligger oftest på ca. 2 knob - varierende efter sø- og strømforhold eller hvad slags udstyr man benytter. Men mange planende både sejler med en minimumsfart på 3-4 knob! Det er alt for stærkt med det resultat at fiskegrejet kommer til at ligge for højt i vandet efter båden.
Det har ingeniørerne hos Mercury/Mariner gjort noget ved og løsningen hedder ”Smart Craft”. Det er et totalt integreret system, som giver fuld information om motoren. Ved at koble instrumenter til kan man få information om fart, vandtemperatur og dybde. Systemet kan leveres med en stor infoskærm eller med runde multi-instrumenter. Vor testbåd havde det sidste. Et instrument med hovedinformation om bådens omdrejningstal og et med bådens fart. Ved at trykke på menuknapperne nederst på instrumenterne, kommer en række tillægs-informationer. Forbrug i timen, hvor langt indholdet af tanken rækker, sejlet distance osv. Total information om motoren. Med en generel dataplatform, som kan ”snakke” med anden elektronik, kan det hele efterhånden køre sammen med trim, tilt og flaps eller kobles sammen med GPS og kortplotter. Kort sagt en helt ny verden med en masse muligheder.

Juster selv
Men allerede nu kommer de nye Mercury/Mariner-motorer i denne serie med en glimrende funktion for sports-fiskere. For at få båden til at gå akkurat i den hastighed der ønskes, kan man justere enten tomgangen på motoren eller sætte en bestemt fart på log-gen. Omdrejningstallet kan justeres helt ned til 500 omdrejninger i minuttet. Så bør det gå langsomt nok til selv krævende dørgefiskeri. Sæt autopilo-ten til og båden bevæger sig over fiskepladsen nøjagtig med den kurs og den fart som du mener er den ideelle. Smart - ikke?
Vi prøver systemet - både ved at justere omdrejningstallet og ved at indstille den ønskede hastighed.
Vi indstiller på 2,2 knob. Med en variation på 0,1 knob ligger båden med denne fart i modsø og sidesø. Da vi drejer rundt og får medvind er farten oppe på 2,5 knob før motoren reducerer omdrejningstallet og loggen lægger sig igen på 2,2 knob.
Som ”amatørfiskere” med erfaring fra en hurtigtgående båd, blev vi imponeret over systemet. Det er vi overbevist om, at mange seriøse sportsfiskere også bliver, når de lærer det at kende.
Smart Craft kommer på flere Mercury/Mariner-motorer og kan i dag benyttes sammen med alle Optimax-motorer, mellemstore firetakts EFI-motorer og totaktere med V6 EFI.
Kort sagt du får ”cruise control” som den kendes fra biler, men på loggen virker det kun ved hastigheder under 3,5 knob. Her kunne vi godt have tænkt os, at det havde virket helt op til 5-6 knob, for mange steder er der netop fem knobs fartgrænse. Så ville det være helt perfekt at kunne trykke på knappen og cruise med præcis fem knobs fart.
Det gjorde vi på vej ind i havnen med tre knobs grænsen. Vi lagde os på 2,8 knob - så ingen kunne sige, at vi sejlede over fartgrænsen den dag …

Mariner 115 OptiMax
Kilowatt: 85,8
Cylinderantal: (på række) 3 stk.
Cylindervolumen: 1526 cm3
Boring/slag: 92 x 76 mm
Tændingssystem: PCM datastyrt DI tænding
Generator: (765 watt) 60 A
Vægt: 170 kg

Örnvik 540
Længde/bredde: 5,45/2,47 m
Vægt: 800 kg
Maks. personer: 6 stk.
Ant. kahytter/køjer: 1/2 stk.
Maks. motor: 135 hk
Importør: Ketner Outdoor A/S, tlf. 43 27 11 66.








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen