Yamarin 6420



            Efter kun nogle minutter i båden, kommer kvalitetsfølelsen snigende. Finishen er gennemført og hel båden virker kompakt. Den er ikke læsset med overdådige polstringer og andre luksusdetaljer. Her er praktiske løsninger og funktionalitet sat i højsæde.<br />

Den nøgterne tankegang kommer bedst frem når man kikker ind i kahyt-ten. Pænt mørkt blåt stof på V-køjen, hvide glasfiberflader på siderne og forude, hvid enkel polstring i taget, en tynd, mørkeblå ryghynde og lidt pynte-træværk over køjen. Dette kan næppe kaldes luksus og båden kunne nok med meget enkle midler have set lidt hygge-ligere ud under dæk. Hvis man tog farvekortet og byttede den hvide gelcoat-farve med en anden, lidt varmere farve ville indtrykket blive et helt andet.
Forkahytten giver også et andet signal - den er ikke bygget til overnatning flere nætter i træk. Det er mere korrekt at beskrive den som et stort stuverum, hvor det er muligt at overnatte en nat eller to for et par. Vi tror, Yamarin har vurderet helt rigtigt, for det er ikke muligt at få meget komfort i en daycruiser af denne størrelse - uanset hvilken producent den kommer fra. Man køber ikke en båd som denne for at overnatte. Det er helt andre egenskaber, der er vigtigere, og man får svaret ved at se nærmere på cockpittet og ved at tage en prøvetur.
Yamarin 6420 er forholdsvis høj i skroget. Det giver et dybt cockpit, hvor man sidder godt beskyttet og får en god tryghedsfornemmelse. Båden har ikke sidedæk - cockpittet er trukket helt ud i siderne for at give så meget plads som muligt. Agter er en U-formet sofa med gode siddepladser - her er plads til at indtage et måltid mad. Det medfølgende bord er dejligt stort. Ydermere kan førerstolen drejes rundt ved socialt samvær. Hele agterbænken kan laves om til en stor solseng og selvfølgelig benyttes som en ekstra køje under kalechen, hvis hele familien skal overnatte. Med lidt god vilje taler vi om 2 + 2 køjepladser.

Fint cockpit
Man sidder komfortabelt i den U-formede sofa med gode ryghynder fæstet til cockpitsiderne. Hynderne og de to stole er betrukket med mørkeblåt stof med hvide tittekanter og selvfølgelig et Yamarin-logo broderet på stoleryggen. Det hele ser pænt ud og kvalitetsindtrykket forstærkes med teak på dørken og på trappetrinnene til fordækket. Mørkeblåt mod hvidt og teak ser elegant ud, men kan måske virke lidt koldt. På den anden side er det let at holde rent.
Fordækket entres via tre trin og det oplukkelige midtervindue. Af samme grund er det blevet umuligt at kombinere det hele med en skydedør til kahytten. Man har valgt en hængslet dør og en hængslet topluge, som holdes oppe af en gasdæmper. Det fungerer, men heller ikke mere. Nedgangen til kahytten er lidt smal og vidner igen om at Yamarin ikke lægger stor vægt på overnatningsmulighederne i båden. Her kunne man have fået en bedre løsning ved at kigge lidt på skydedørene på enkelte andre både - f.eks. skyde-døren til SeaRay med indstøbte trin. Det fungerer og giver en bredere åbning til kahytten. I en båd som denne accepterer vi Yamarin-løsningen, som er god nok. For det har nemlig en anden fordel: Det hele bliver stivere i konstruktionen, og det er antagelig en af årsagerne til, at hele båden virker meget velbygget og uden skramlelyde.
Helhvid giver reflekser
Førerpladsen er rigtig udformet. Her sidder normalstore personer godt i en behagelig, justerbar stol. Rat og motorkontrol sidder hvor det skal. Placeret i skipperens synsfelt sidder to multi-instrumenter med digital visning af fart og omdrejningstal. Ved at trykke på knapperne kan man få en hel del mere information. Førerpladsen er fin og der er indstøbt en kasse i skottet for at give bedre plads til fødderne. Men at Yamarin stadig støber fladerne under vindspejlet i hvidt er os en gåde. Da vi lavede ”walk-around”-testen i Tanumstrand, havde vi en Yamarin-model med og produktudviklingschefen fra værf-tet fremhævede, at de havde støbt fladen under vindspejlet i lys grå for at undgå reflekser. At man så på en ny model igen støber i helhvid, må nok mere kaldes et arbejdsuheld end et tilbageskridt. Det vil undre os meget om ikke dette bliver ændret på senere produktionsnumre.
Bortset fra det er der mange smarte detaljer. Kalechen ligger i sit eget rum agter i cockpittet med fint tilpasset, støbt låg. Når kalechen skal op, glider bøjlerne i skinner på hver side af cockpittet. Det gør opsætningen nem. Der er fin plads på hver side af motoren og i bagbord side er en solid bade/redningsleider monteret. På fordækket findes et stort gangfelt i teak. Ankerluge forude, god pulpit og solide klamper. Forkahytten har fået sin egen luftventil med stålkappe. Godt - for selv om man ikke sover meget i båden er det vigtigt, at hynder og andet udstyr får en vis ventilation. På vindspejlet foran føreren er monteret en kraftig vinduesvisker. Kopholdere er der også - både til føreren og passageren. Batteriet og hovedstrømafbryderen sidder godt placeret i et af de små stuverum i agterbænken. Båden har desuden klamper til fenderne, kraftig fenderliste, mørkeblå dekorationsstribe på skroget og den klassiske stribe i guld.
Totalt set en gennemført båd med høj finish på glasfiberarbejdet og tekniske installationer. Cockpittet har gode siddepladser, man sidder godt beskyttet mod fartvinden og får en behagelig tryghedsfornemmelse.

Godt skrog
Der kommer hurtigt liv i de 150 hk, men de laver ikke megen larm. I tomgang og langsom fart overdriver vi ikke, når vi kalder motoren næsten lydløs. Er der lidt vind eller anden støj i havnen, hører man overhovedet ikke denne motor. Først når båden kommer op og plane og udstødningen blæses ud højere oppe i propelstrømmen, kommer der en god sportslyd fra motoren.
Motoren passer perfekt til 6420-modellen. Den kommer hurtigt op og plane og når en topfart på ca. 40 knob. Det holder til en familiebåd. Her er kræfter nok til vandski og cruisingfart med fuld last. Båden er kompakt og virker forholdsvis tung. Sammen med skrogets stabile egenskaber, giver det totalt en båd, som er let at sejle og er sikker i hele fartområdet. Den sejler blidt over hæksøer, ligger kontrollabelt og stabilt helt op til topfart.
Normale sving byder ikke på overraskelser og selv om vi sejlede båden barsk i skarpe sving, udeblev dramatikken. Det er netop her Yamarin 6420 scorer mange point. Skroget er meget velsejlende og sejlegenskaberne skal have topkarakterer. Skal man finde skrog som matcher, må man enten op i størrelse eller se på dybe V-bundsskrog på amerikanske både. Ofte kræver de større motor og er mere tungtdrevne - Yamarin 6420 når altså 40 knob med 150 hk. Det vidner om at skroget også er letdrevet, kommer let i plan uden markant planingstærskel og opfører sig præcis, som en sikker familiebåd skal gøre.

Konklusion
Yamarin 6420 har et udmærket skrog med gode fartegenskaber og sikre egenskaber - antagelig blandt de bedste i klassen. Yamahas 150 hk passer som hånd i handske til båden. Kombineret med en præcis styring og en ergonomisk førerplads, giver båden en stor portion sejlglæde. Det er en udmærket dagturbåd, hvor man får betydelig mere komfort end i en walk-around eller skærgårds-jeep. Kommer der regn eller det bliver køligt hen på sommeraftenen, kan komforten øges ved at sætte kalechen op. Nogen overnatningsbåd er det næppe, men forkahytten giver mulighed for overnatning og er et super stuverum til redningsveste og vandlegetøj. Finish og kvalitet er i top, bortset fra nogle mindre arbejdsuheld. Vi giver både båd og motor toppoint. 6420 kan trailes efter en større bil. Et sikkert køb.
Båden fås i Basic-udgaven uden teak og vinduer i kahytten og som Limited med teak og vinduer til en pris af 294.000 kr. med F115.

Yamarin 6420
Længde/bredde: 6,21/2,48 m
Vægt: ca. 1100 kg
Motor: Maks. 115-200 hk
Motor testbåd: Yamaha 4-takt 150 hk
Topfart: ca. 40 knob
Personer: Maks. antal 7 stk.
CE-kategori: C
Pris: Basic m/F100 256.900 kr.
Pris testbåd: Limited m/F150 316.900 kr.
Ekstra udstyr: Kemisk toilet, vask med vandtank, transport-kaleche.
Producent: Kesko, Finland
Importør: Yamaha Motor,



+ Godt skrog
+ Udmærket båd/motor-pakke
+ Gennemarbejdede detaljer

- Hvidt under vindspejlet
- Smal nedgang til kahytten
- Sparsom kahytsindretning

www.yamaha-motor.dk






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen