<br />
Med mere end 70.000 produceret både er Buster Europas mest købte aluminumsbåd. Modellerne har for længst oparbejdet et solidt image i de nordiske lande - bortset fra Danmark, hvor bådene er forholdsvis ukendte. Det kommer der nu en ændring på, for Yamaha introducerer Buster-programmet gennem sine danske forhandlere. På høje tid vil vi sige, for bådene har mange gode egen-skaber og er bygget i et materiale, som tåler en hårdhændet behandling.
Aluminium er et kendt og velegnet materiale til både. Det er let, har stor stivhed og er tilmed robust. Vel at mærke så længe man bygger bådene i den rigtig legering - altså ”saltvandsbestandigt aluminium”. Det har Buster gjort hele tiden. I moderne hurtiggående færger, redningsbåde og superyachts er aluminium et velkendt materiale. Men det har også nogle minussider. Om det virker ”koldt” kan diskuteres. En hvid glasfiberbåd med glat indretning ser jo heller ikke særlig hyggelig ud ...
Hidtil har det været småt med overflade-behandling af alu-både. Slet og ret fordi malingen har haft en tendens til at skalle af. Derfor er bådene blevet leveret i ”naturlig” farve. Blanke og pæne som nye, men efter et år eller to ganske grå og matte. I luft oxiderer aluminium og der lægger sig et mat, oxiderende lag på overfladen. Dette lag virker beskyttende og er altså en del af en naturlig proces, som ikke er særlig pæn at se på.
2005-nyheden
Nu gør Buster noget banebrydende. På de store 2005-modeller bliver bådene sprøjtelakeret i flere lag bestandig akryllak - efter samme princip som man benytter på eksklusive biler med aluminiumskarosseri. Den finske producent har investeret i topmoderne lakrobotter og bygget en ny lakeringshal på 1500 kvm. Produktionen i det nye anlæg er allerede i gang, men i første omgang kommer bådene i en grå farve som er meget lig aluminiumsfarven. Laklaget skal gøre bådene mere tiltalende og være med til at de holder sig blanke og pæne i lang tid. Samtidig skal laklaget beskytte og det giver også et grunderlag inden på-føring af bundmaling. I løbet af foråret 2005 vil der være færdig bundmaling på en del af modellerne fra fabrikken.
Producenten selv kalder det for et stort skridt ind i fremtiden og det er sikkert helt korrekt. Men en del af kunderne som allerede har købt en Buster har netop valgt bådene fordi de bliver ekstra barske og brugte at se på, når de bliver matte. Det har noget med image at gøre …
Vi vil dog tro at flertallet af potentielle købere vil finde de lakerede overflader mere attraktive.
Design med særpræg
Det er ikke helt så let at designe formene til en aluminiumsbåd. På en glasfiberbåd kan designeren indlægge buede og afrundede former både her og der. Når formen så er færdig, har de færdigstøbte både alle detaljerne på plads. Det er ikke helt så enkelt at forme aluminiumsplader efter en designers kreative udspil. Derfor har det hele tiden været nødvendigt at finde sit eget design og det har Buster klaret bedre end andre producenter af aluminiumsbåde. De to mindste modeller - XS og S - har et mere ordinært båddesign. Mere som andre småbåde. I det man bevæger sig op til model M ser man straks det barske og særprægede Buster-design. Yder-ligere forstærket på modellerne L, XL, XXL og Magnum - som er den største i serien. Bortset fra Magnum, har de andre Buster-modeller samme betegnelser som tøjstørrelser - fra ”small” til ”ekstra, ekstra large”. Kort sagt har Buster været konsekvent i sit design-valg og det hele resulterer i et aggressivt design som genspejler bådens egenskaber på en ypperlig måde.
Nu hos forhandlerne
Testbåden står klar på traileren uden for KS Motors nye Yamaha-center i Vejle. På hækken er monteret den maksimale motor - en Yamaha 115 hk. Efter branden i fjor er KS Motor propfyldt med Yamahas MC’er, men nu satser man også stærkt på en marineafdeling, hvor Yamahas motor- og bådprogram er på plads. Hvilket også indbefatter hele Buster-serien.
Selv om XL-modellen er en velvoksen båd, med en længde på 5,6 meter og en bredde på 2,17 meter, kan den fint trailes. Bare man har en stor nok trailer og en bil med lidt power under motorhjelmen.
Testbåden er en 2004-model og har ikke det grålakerede skrog. Men på siden over fenderlisten har den en langsgående vinrød stribe. Den frisker båden op og hver Buster-model har en sidestribe i hver sin farve.
På fordækket er der profilerede aluminiumsplader, som giver et godt antiskrid-mønster, todelt pulpit og kraftige fortøjnings-klamper. Der er let adgang ned i båden og dørken har en mørk gummieret belægning. Sikkert at gå på, men ikke helt så lækker som en teakdørk. Imidlertid reducerer det skrogstøjen effektivt. Styre-konsollen er todelt. Foran konsollen er der som standard meget bart og vi vil betegne det som et stort lastrum, hvor man kan have f.eks. dykkerudstyr. Som ekstraudstyr kan fås en bænk med stuverum. Endnu et tiltalende træk hos Buster: De fleste modeller kan skræddersyes efter kundens ønsker. Med ekstra bænke, hynder, korte, lange eller høje kalecher og konsoller. Båden kan tilpasses brugsområdet - til fisketure eller barske ekspeditioner.
Bag konsollen er førerpladsen til styrbord med en enkelt, men konturformet stol. Tilsvarende stol er placeret i bagbord side og agter er der en tværgående sofa med god plads til tre voksne - med lidt god vilje til fire. Bag vindspejlet kan 5-6 personer sidde behageligt og siddekomforten hæves be-tydeligt med ekstra hynder. XL er godkendt til syv personer og i praksis betyder det at man bør sætte en ekstra bænk foran konsollen hvor en eller to kan sidde. Under fordækket, under agterbænken og under dækspladerne agter er der praktiske stuverum. Rundt om hele cockpittet er der monteret solide håndlister plus håndtag foran passagerstolen. En kraftig aluminiumsramme ved vindspejlet er god at holde fast i. En smart detalje er et specialudviklet ”dørgardin” som kan lukke åbningen i konsollen. Under kalechen, som ligger gemt bag agterbænken, kan man sidde tørt og lunt selv om vejr-guderne er i dårligt humør. Et klart plus-point. For at gøre detaljebeskrivelsen komplet, nævner vi også bade/redningsleider agter, solide klamper agter og sidelanterner godt placeret ude på konsollen. Top- og agter-lanterne monteres på en løs stang agter.
Går motoren?
Teamet fra KS Motor har søsat båden og vi fyrer op under Yamaha-motoren til en testtur yderst i Vejle Fjord. Motorens støjniveau er så lavt i tomgang at det knapt høres! Vi skal tjekke omdrejningstælleren for at være sikre på at motoren er i gang. Vejrguderne viser sig fra sit gode hjørne og der står en svag brise ind over fjorden. De 115 hk svarer direkte på gassen, har et solidt drejningsmoment og trækker hurtigt båden op og plane. Loggen viser 25 knob og det allerførste indtryk vi får, er at man sidder rigtigt godt ved førerpladsen. Rat- og motorkontrol sidder hvor det skal, vind-spejlet er i passende højde og tager fartvinden effektivt. Der er gode fodstøtter og den enkle stol giver også god støtte. Foran føreren er det flaskeholdere og et rum med plexiglaslåg med plads til søkort. Instrumenterne sidder fint placeret og der er ekstra plads til montering af GPS, ekkolod eller andet elektronisk udstyr. Yamahas to digitale standard-instrumenter giver god information om henholdsvis omdrejningstal og fart. Man kan trykke på menuknapperne og få en ekstra information, men det er ikke noget man bør fifle med i høj fart.
Som altid når vi tester en ukendt båd, tager vi det stille og roligt før vi sætter båden på lidt mere ekstreme prøver. Vi kan mærke det på styringen. Den er præcis. Båden reagerer umiddelbart og ligger meget roligt. Den skarpe V-bund tager små-bølgerne næsten umærkeligt. Vi får hurtigt en god tryghedsfølelse i båden. Støjniveauet fra skroget er også behageligt lavt og hele båden virker meget kompakt og stiv. Her er ingen skramlelyde selv om båden er bygget i aluminium. Tværtimod - den virker mere bastant end de fleste glasfiberbåde. Nu er det ikke så mærkeligt hvis man tager et blik på bådens konstruktion. I bunden er der både langsgående og tværgående afstivninger. Kraftige og solide. Og aluminium er som bekendt et stift materiale.
Vi provokerer
Snart dirrer loggen på næsten 40 knob med tre voksne om bord. Motoren er stærk og 115 hk virker perfekt til båden. Producenten opgiver 60 - 115 hk på XL-modellen. Med en mindre motor sejler den sikkert, men med 115 hk får man hestekræfter nok også med fuld last og båden har egenskaber som nærmer sig det sporty med denne motor.
Vi finder større bølger, kaster båden ind i skarpe sving og provokerer den så godt vi kan. Dramatikken udebliver - båden opfører sig hele tiden eksemplarisk. Her skal man gøre meget dumt før båden bringes ud af balance …
V-bunden tager det meste. Blødt, stabilt og uden chine-slag. Selv når vi ligger tæt på 40 knob og med motoren maksimalt udtiltet, er båden under fuld kontrol. Vi krydser over hækbølger og båden lander blødt efter små luftture. Den er utrolig stiv og velkonstrueret. Kun en gang får vi lidt vandsprøjt ind over stævnen og da er vindspejlet godt at have. Selv med fuld tilt på motoren - lige før propellen kaviterer - løfter stævnen sig minimalt.
Det bedste til sidst. En ting er fuld fart og sporty sejlads. Noget helt andet er komfortable og trygge sejlegenskaber på normale familieture. Med fine planings-egenskaber og en kraftig motor vil denne båd cruise med høj komfort og sikkerhed i hastighedsområdet 20-30 knob.
Konklusion
Vi kan helt enkelt konkludere: Førsteklasses sejlegenskaber og en meget velbygget båd. Og så tåler den mere end de fleste i og med at den er bygget i aluminium. Mere bør vi egentligt ikke sige …
Buster XL
Længde/bredde: 5,60/2,17 m
Vægt: u/motor 575 kg
Flydemidler: 815 l
Brændstoftank: 100 l
Motorstørrelse: anbefalet 60 – 115 hk
Motorstørrelse: testbåd Yamaha 115 hk
Fart: maks. m/en person ca. 41 kn
Antal personer: maks. 7 stk.
Pris testbåd: 209.000 kr.
Pris: u/motor 103.500 kr.
Importør: Yamaha Motor,
Forhandlere: KS Motor Vejle, Øsby Smedene, Leif Larsen Marine, Køge MC & Bådcenter.
+ Sejlegenskaber
+ God førerplads
+ Gennemført barsk
- Enkelt indretning
- Lidt indretning forude
- Agter/toplanterne på stang
www.yamaha-motor.dk